Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Flora & Fauna (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=9)
-   -   kat en allergie (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1760866)

Xentric 29-06-2009 18:37

kat en allergie

Hoihoi,

ik wil een kat.. hou van die beesten. MAAR mn vriend is ontzettend allergisch.
Nu heb ik gekeken naar haarloze katten, meer nee.. niet echt van de leuke knuffelbeesten owso :s

Kennen jullie een ultrabijzonder ras waar mensen met katten allergie geen last van hebben of heb ik gewoon pech?

thnx!!

Sherlock 29-06-2009 18:39

Katten denk ik niet... Honden wel maar weet de naam niet meer sorry...

Xentric 29-06-2009 18:53

ik heb inderdaad ook nagedacht over een hond, omdat mijn vriend daar wel tegen kan.
Maar daar heb ik het te druk voor. Katten vermaken zich wel, maar een hond moet ook 3 keer per dag uitgelaten worden en dat red ik niet met mijn werk.

Plus dat ik gewoon dol ben op katten :bloos:

Poeperd 29-06-2009 20:18

Is hij niet alleen allergisch voor jonge katjes? Dat heeft mijn vriend namelijk. Nu Nero wat groter is heeft hij er totaal geen last meer van.

Xentric 29-06-2009 20:27

Citaat:

Poeperd schreef: (Bericht 29402060)
Is hij niet alleen allergisch voor jonge katjes? Dat heeft mijn vriend namelijk. Nu Nero wat groter is heeft hij er totaal geen last meer van.

Nee, mijn ouders en zus hebben ook een kat en na een half uur begint hij al te niesen en krijgt hij kriebelende ogen. En dat van volwassen katten. :(

Dith 30-06-2009 10:40

Is hij allergisch voor de huidschilfers of voor de haren?

Xentric 30-06-2009 16:57

euhm.. ik denk de haren, maar ik het niet honderd procent zeker.

Neusbeermevrouw 30-06-2009 20:08

Er zijn van die anti-allergie katten, maar die zullen wel miljoen duur zijn denk ik. Hoe noem je dat, hyperallergeen?

Dith 01-07-2009 23:43

Als iemand voor haren allergisch is dan zijn blauwe russen ook goed te doen (verharen amper).
Eerlijk gezegd vind ik dat je niet voor een kat moet gaan als je weet dat je zwaar allergisch bent ook al zijn ze nog zo leuk, als je echt allergisch bent is dat een drama en de asiels zitten al vol met katten waar mensen naderhand spijt van kregen. Niet aanvallend bedoeld ofzo maar ik zou er wel echt héél goed over nadenken en ook de huisarts dingen vragen (allergietesten, medicatie etc.etc.)

Maar als het karakter van de blauwe rus je aanstaat dan kan je misschien langsgaan bij catteries om te kijken hoe je ze vindt en of je vriend problemen heeft (zal hij vast snel genoeg merken ;)). Sowieso is een kat kopen bij een cattery al een veel strakker plan dan bv. op marktplaats, maar dat is een ander verhaal.

Edit: Ik zie dat in je beginpost staat dat je haarloze katten (sphynx) niet zo'n knuffelbaar vindt, natuurlijk kan het uiterlijk je niet aanstaan maar als er één ras bekend staan om zijn hoge knuffelgehalte dan zijn het wel sphynxen.

Daantje_0705 02-07-2009 18:51

Bij een kattenallergie ben je meestal allergisch voor de huidschilfers en dan is zo'n haarloze kat ook al geen optie. Er zijn wel rassen gefokt die geschikt zouden zijn voor mensen met allergiën maar het blijkt wel dat niet iedereen met een allergie daar tegen kan. Het beste is om met een allergie helemaal geen huisdieren te houden omdat de kans groot is dat je dan ook andere allergiën ontwikkeld.

Xentric 03-07-2009 15:22

hmm.. helaas voor mij dan..
dan maar een extra knuffelbeer kopen. Wil het hem ook niet aandoen om constant verkouden te zijn in zn eigen huis!
Toch bedankt voor de reacties!

Freyja 04-07-2009 13:28

:D Herkenbaar, als m'n vriendje en ik blijft krijg ik dit probleem ook... en ik wil zo graag een katje :(

http://www.catsofaustralia.com/hypoa...cat-breeds.htm Je kan 'm es meenemen naar een fokker, die Siberische kat ziet er best knuffelbaar uit!

arPos 06-07-2009 15:48

@ freya; das sjonnie!

en geloof me daar krijg je gegarandeerd jeuk van aan je neus, al is het maar door de haren, dan kunnen zn schilfers nog zo hypoallergeen zijn.

en ja ze zijn ook duizendduur.

Anaïs 07-07-2009 12:48

Wij hebben ene ragdoll, die verhaart wel, maar heeft geen ondervacht. En het is vaak zo dat mensen allergisch reageren op de ondervacht.

Nuja, sowieso eerst eens langsgaan bij catteries en zien hoe je vriend reageert é. Mijn broer was vroeger ook zwaar allergisch, maar dat is overgegaan.

Mireltjuh 17-07-2009 14:01

Is de allergische reactie echt heel erg? Ik was namelijk ook nogal allergisch voor katten. Ik kreeg er hele erge jeuk in m'n ogen van. Maar nu hebben we een eigen kat en sindsdien heb ik er geen last meer van gehad! Soms gaat je allergie weg als je er vaak mee geconfronteerd word...

Poeperd 17-07-2009 15:54

Citaat:

Mireltjuh schreef: (Bericht 29472702)
Is de allergische reactie echt heel erg? Ik was namelijk ook nogal allergisch voor katten. Ik kreeg er hele erge jeuk in m'n ogen van. Maar nu hebben we een eigen kat en sindsdien heb ik er geen last meer van gehad! Soms gaat je allergie weg als je er vaak mee geconfronteerd word...

Ja, dit hebben wij ook met mijn moeder gehad. We namen een kitten, maar van een vriendin (die fokker is) en we konden hem altijd daar terugbrengen als het niet ging en dan zou ze hem gewoon zelf houden eventueel, met een stuk of 12 katten kan er toch wel eentje bij :p Maar m'n moeder is er vanzelf vanaf gekomen, ze heeft nu nergens meer last van.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:38.