![]() |
Jouw leven voor hoeveel anderen?
Op de één of andere manier kom ik vaak in deze discussie terecht, dus ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenover staan.
Puur hypothetisch. Stel, dat als jij je leven zou kunnen geven en dat daardoor de levens van n willekeurige andere mensen op aarde gespaard zouden blijven. Bij welke n zeg jij dan: Toe maar! Dus is dat bij 1, 10, 100, 1000, de halve wereld...? En, ben je nou heel sociaal en meelevend bij een lage n of ben je dan gewoon lomp? Ikzelf ben er nog niet helemaal uit, maar het is wel een aardig hoge 'n'... :) |
ik denk dat dit er toch aan ligt wat voor mensen bij die "n" horen die jij kunt redden ;)
|
Ik denk dat als ik de keuze zou hebben om wel/niet te leven, ik toch teveel drang heb om te leven en geen enkele hoeveelheid mensenlevens kan daar tegenover staan.
|
Citaat:
|
Citaat:
maar het is volledig willekeurig, het zou heel ver weg kunnen zijn, of je eigen familie... wat dan? Citaat:
|
Waarom zou ik mijn leven geven voor mijn naasten?
|
Citaat:
|
Ligt eraan hoe ik me voel. Bijna altijd ben ik vrolijk, maar als ik net als vanochtend een kater heb, ga ik toch liever zelf dood:p Maar het ligt zeker aan wie ik kan redden ermee.
|
Citaat:
|
de kwanititeit van mensen lijkt me niet van belang bij de enorme aantallen mensen die bestaan.
ik zou mijn leven dus niet geven voor zomaar een "n" aantal mensen. voor mij wordt het pas relevant als de mensen die ik red door mijn leven te geven m.i. relevant voor mij zijn, dit kan bijvoorbeeld mijn zus zijn, of einstein, of spinoza. anyway, ja ik een ben een lompe associaal maar wat wil je, het is niet alsof de 'n' mensen ooit wat voor mij doen ;) Citaat:
|
Citaat:
|
interessant om te horen dat jullie allemaal voor n = praktisch oneindig gaan. ikzelf heb deze insteek ook, alleen mijn discussiegenoten vaak niet. misschien moet ik gewoon geen discussies meer aangaan met hippies :cool:
als je zou mogen kiezen kun je in één keer de voedsel- en grondstoffenkwesties oplossen, of je er een nobelprijs voor krijgt valt alleen te betwijfelen :D |
Citaat:
|
Wat een egocentrische mensen allemaal!
|
1: Bill Gates, Stephen Hawking of J.K. Rowling :D
10: Top 10 wetenschappers op de wereld 100: Nederlanders 1000: Chinezen 1000000000: Japanners xD |
Citaat:
|
Citaat:
|
Kwaliteit boven kwantiteit dus ik kies voor mezelf.
|
Citaat:
|
afrika en een groot deel van het middenoosten: geen ontwikkelingsbijdragen meer nodig, 80% minder mensen met aids op de wereld, etc, etc :)
|
Precies!
|
Citaat:
|
Citaat:
Of is het shoqueren. |
Citaat:
|
dshkfjldhskfdshf
|
Citaat: