![]() |
Reactievergelijking kloppend maken
Hallo :)
Ik snap reactievergelijkingen kloppend maken maar een heel klein beetje, sommige (makkelijke) kan ik wel oplossen maar bij heel veel loop ik vast, zoals deze; __ PbO + __O2 --> __Pb3O4 Zou iemand deze kloppend kunnen maken met uitleg erbij :bloos: Alvast heel erg bedankt! |
Heey.
Ik heb daar ook al een topic over gemaakt. kijk maar onderaan bij [???] Wi&Sk. Misschien dat je het dan wel snapt. |
6PbO + O2 -> 2Pb3O4
Het getal wat er voor staat geldt steeds voor het hele stofje (dus bijv. 2PbO, dan heb je 2 Pb-tjes en 2 O-tjes). Kijk eerst wat je voor en na de pijl hebt, in jouw geval: Voor de pijl: 1x Pb 3x O Na de pijl: 3x Pb 4x O Voor de pijl moet je dus ook 3x Pb hebben, maar daar heb je er maar 1. Vermenigvuldig voor de pijl PbO dus met 3 (probeer de O-tjes altijd op het laatst te doen), dan krijg je: 3PbO + _O2 -> _Pb3O4 Je hebt nu: Voor de pijl: 3x Pb 5x O (3x O + 2x O) Na de pijl: 3x Pb 4x O De O-tjes zijn nog niet gelijk, voor de pijl heb je er 5 en na de pijl 4. Probeer nu de stofjes één voor één met 2 te vermenigvuldigen en doe dit net zolang totdat alles klopt: 6PbO + O2 -> Pb3O4 Voor de pijl: 6x Pb 8x O (6x O + 2x O) Na de pijl: 3x Pb 4x O Pb-tjes kloppen nu niet meer, na de pijl dus ook proberen met 2 te vermenigvuldigen en dan klopt het. 6PbO + O2 -> 2Pb3O4 Aan elke kant 6x Pb en 8x O. Beetje vage uitleg misschien, maar kan het niet beter uitleggen ;). |
Bij het kloppend maken van een reactievergelijking ga je altijd uit van het volgende principe: het totaal aantal atomen links van de pijl moet gelijk zijn aan het totaal aantal atomen rechts van de pijl.
Voorbeeld: Ethanol (C2H5OH) levert bij verbranding kooldioxide en water. Stel voor deze verbranding de reactievergelijking op. Uitwerking: schrijf eerst de uitgangsstoffen en de reactieproducten op. Dit geeft |
Deze methode is dus vooral handig voor mensen die met matrices kunnen rekenen.
x1 C2H5OH + x2 O2= x3 CO2 + x4 H2O C: 2x1 - x3 = 0 H: 6x1 - 2x4 = 0 O: 1x1 + 2x2 - 2x3 - x4 = 0 Matrix: Code:
2 0 -1 0 0 1 0 0 -1/3 0 x4 = 3 ==> x3=2, x2 = 3, x1 = 1 C2H5OH + 3O2= 2CO2 + 3H2O Vooral voor grote vergelijkingen erg handig. |
haha, de mensen die nog moeite hebben met het kloppend maken van vergelijkingen zoals die in de startpost, kunnen waarschijnlijk toch niet met matrices werken :p maar ik geloof best dat het voor grote vergelijkingen erg handig kan zijn...
|
Precies. Niet echt geschikt voor de TS idd, maar als iemand toevallig googled op "reactievergelijking kloppend maken" kan het voor die persoon misschien handig zijn. Ofzo.
Ik verveelde me. :bloos: |
Oké bedankt voor de reacties allemaal, ik snap het nu een beetje beter :).
@cartman666; ik word al duizelig als ik dat hele matrixding zie haha. Toch bedankt :rolleyes: |
Over het algemeen is een stelseltje oplossen het handigste als je het niet zo goed begrijpt (een stelsel oplossen is niet zo moeilijk, gewoon hersenloos rekenwerk; als je tenminste geleerd hebt, hoe je een stelsel kan oplossen), maar het gaat vaak sneller met wat ervaring. En die matrixmethode is uiteindelijk ook vooral een snelle methode om lineaire stelsels zoals dit op te lossen. Wat mij betreft is die methode het beste, je kan die altijd gebruiken; maar voor heel simpele vergelijkingen, soms wat langdradig (iemand die wat getallen 'gokt' en controleert, is vaak sneller af dan met een stelsel/matrix te werken).
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:33. |