Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Huis huren met studenten. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1762169)

Dhr.Janssen 07-07-2009 02:00

Huis huren met studenten.

Hallo iedereen,

ik ben een jongen van 18 jaar en heb net mijn examen gehaald van het VWO. Ik en drie andere jongen zijn van plan een huis te huren in Tilburg. We zijn al een tijdje op zoek, en hebben onlangs iets gevonden via een tante van een van ons. Dat persoon heeft dus blijkbaar een huis gekocht, maar heeft bij nader inzien weer een ander huis gekocht. (ik begrijp het hele verhaal ook niet, maar maakt niks) Nou wilt deze man het huisje aan ons gaan huren voor een redelijke prijs. Nou is mijn vraag of dit ten eerste zomaar mag? het kopen van een huis en dan gaan verhuren aan 4 studenten. en wat komt er allemaal bij kijken? komt de huis op onze naam als we het gaan huren, of wordt het een soort onderverhuur? we hebben pas over twee weken een afspraak, en ik zou nu al graag wat weten over dit allemaal.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

T_ID 07-07-2009 10:25

Het kan zijn dat daarvoor een vergunning nodig is. Utrecht kent een wegpestregeling voor studentenhuisvesting die verhuurders enorme sommen geld laat betalen voor een overbodige vergunning voor verhuur.

Er is me niet bekend dat er in Tilburg zoiets bestaat, maar bij Ruimtelijke Ordening op het gemeentehuis kunnen ze daarvoor meer duidelijkheid bieden. Het is in ieder geval mogelijk dat het niet mag.

Maar dan nog, als je er eenmaal woont heb je huurdersrechten. Dan kan de situatie ontstaan dat er geen verhuur mag plaatsvinden, maar ze je er tevens niet uit mogen gooien. Dat kan gebeuren wanneer de verhuurder gedetineerd raakt bijvoorbeeld. Toch is dat niet altijd zo en loont het om uit te zoeken. Vaak zijn omwonenden van studentenhuizen maar al te blij om misbruik te maken van zoiets om te klagen en te zeiken, en als je dan juridisch geen gelijk hebt ben je aan de grillen van lokale bestuurders overgeleverd.

Freyja 07-07-2009 13:37

Je hebt je VWO-diploma gehááld :| Wat voor lakse docenten heb je dan wel niet bij Nederlands?!

Verder wat T_ID zegt :o

Adore 07-07-2009 13:58

Je hebt ook steden waar maar een bepaald percentage van het aantal woningen in de straat verhuurd mag worden aan studenten.

Daantje_0705 07-07-2009 18:27

Bovendien moet de hypotheekverstrekker van de eigenaar van het huis toestemming aan hem geven dat hij het huis mag verhuren. Vroeger waren ze daar niet zo happig op (want als die huiseigenaar zijn hypotheek niet meer kan nakomen en de hypotheekverstrekker het huis per executie moet verkopen kan dat alleen met de huurders erin en levert het veel minder op dan zonder huurders erin). Tegenwoordig zijn ze daar geloof ik makkelijker in maar toestemming moet je wel krijgen want ik heb daar zelf een hoop gelazer mee gehad (woonde in een huis waar de huisbaas dus géén toestemming had).

ganralph 08-07-2009 12:13

wat Daantje zegt. als de verhuurder toestemming vraagt aan zijn hypotheekverstrekker (dit gebeurt ook vaak genoeg niet), dan zal er waarschijnlijk een aparte clausule ("diplomatenclausule") in je huurcontract komen. Deze beperkt je huurdersrechten lichtelijk, in de zin dat je er in bepaalde situaties makkelijker uitgezet kan worden. (de eigenaar kan het huis weer voor eigen gebruik opeisen, of je moet vertrekken als het verkocht moet worden.) lees dit uiteraard goed door, maar het is meestal niet iets om je grote zorgen over te maken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:14.