Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Flora & Fauna (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=9)
-   -   De natuur in: Wat zie jij? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1765007)

Kitten 23-07-2009 08:17

De natuur in: Wat zie jij?

Ik kom af en toe hier eens langs, omdat er soms leuke vragen over ecologische onderwerpen naar voren komen, maar het valt me op dat over het algemeen hier voornamelijk over huisdieren wordt gepraat. Ik vroeg me daarom af of de mensen hier ook wat hebben met natuurstudie en -beleving?

Als ik zelf de natuur in ga zie ik overal soorten planten en insecten. Ik vind het vooral interessant om te zien welke soorten bij elkaar voorkomen. Als het even kan ben ik met regelmaat in de natuur voor dit soort dingen. Ik ben net 10 dagen naar de Hautes Fagnes in Belgie geweest om plantjes te bestuderen en ik ga vrijdag allemaal leuke dingen kijken op Terschelling.

blauwbilgorgel 23-07-2009 13:33

Dat viel mij ook al op. ;)

Poeperd 24-07-2009 16:38

Hm ik ga vaak wandelen op de Veluwe, voor een groot deel om 'wild te spotten'. Sinds ik m'n nieuwe camera heb, heb ik alleen nog maar foto's kunnen maken van een buizerd en een valk maar die zijn eigenlijk te ver weg (heb alleen nog maar 18-55mm lens), verder een baby vosje:

http://i280.photobucket.com/albums/k...t/IMG_2534.jpg

Konijntjes:
http://i280.photobucket.com/albums/k...t/IMG_2602.jpg

En libelles en dergelijke vind ik ook wel tof:
http://i280.photobucket.com/albums/k...t/IMG_2174.jpg

Herten en zwijnen heb ik tot nu toe niet op de foto kunnen krijgen. Ja met m'n vorige camera maar die was niet zo goed, dus die post ik maar niet :P

PatoLoco 26-07-2009 00:16

Woooow die vos is leuk :)

Vroeger zag ik ze heel vaak 's nachts langs/over de weg lopen wanneer we in de Provence met de auto rondreden. Echt prachtige dieren :)

MTpower 01-08-2009 13:47

Ik ga altijd graag herten kijken, maar ik heb geen (goede) camera, dus geen foto's :P

PatoLoco 02-08-2009 12:00

Wij hebben al minstens 10 jaar egeltjes in onze tuin. We hebben een omheining dus ik denk dat het nog altijd dezelfde populatie is. Echt erg leuke diertjes om tegen te komen :)

Hier betrapte ik er eentje terwijl hij/zij de bosaardbeitjes in vluchtte :)

Klik op foto voor groter formaat
http://img8.imageshack.us/img8/8917/img0915v.th.jpg

Deze foto is vorig jaar genomen. Dit jaar heb ik ook al baby's gezien, hele kleine stekelbolletjes die door tuin kruipen :) Erg leuk maar daar nog geen foto's van :)

MTpower 02-08-2009 18:07

Egels zijn zo gaaf :cool:

PatoLoco 02-08-2009 19:49

Daar ben ik het helemaal mee eens ;)

Kitten 03-08-2009 17:25

Citaat:

Poeperd schreef: (Bericht 29497387)
En libelles en dergelijke vind ik ook wel tof:
[afbeelding]

Dat is een waterjuffertje, waarschijnlijk een watersnuffel.

Ik zou je aanraden eens het Renkum's Beekdal te bezoeken bij schemer.

Poeperd 04-08-2009 00:18

Oh ja ik beweer dus totaal niet dat ik er verstand van heb, voor mij zijn al dat soort beesten libelles :P Maar ik vind ze wel leuk om te fotograferen, dankje voor de tip ;)

Alyssia 06-08-2009 17:28

Het valt me op dat er erg veel hommels zijn dit jaar.

shoebuddy 2.0 08-08-2009 23:05

Oranje-Nassau Oord staat vol met sporen, Dat wil vast wel het renkums beekdal inkomen.
Verder blijven de konijntjes bij de Dreijen een vrolijk aangezicht :)

Freyja 09-08-2009 17:53

Beren! En een wolf! En anderhalve slang! En een eland, en bizons, en rendieren, en een heleboel herten en chipmunks en vogels enenen. Ahem. Enthousiast door de V.S. heengebaggerd dus en een hoop tegengekomen. Oftewel ik speur de velden vooral af naar gewervelde dieren (vind ik toch spannender dan insecten, behalve als ze heftig giftig zijn en dan wil ik ze niet zien. Heb wel het wc-hokje heel goed afgespeurd naar zwarte weduwen). In Nederland zie ik vooral reeën en vogels en konijnen, hazen, kikkers, wezels, en laatst zelfs mijn allereerste Nederlandse slang!

Behalve dat kijk ik vaak naar bomen, en dan vooral de ... hmm structuur? Vormen? Meer op kunstzinnige dan op biologisch verantwoorde manier. Ik hou van de vele verschillende vormen die stammen en takken hebben, vooral, dat houdt de winter spannend.

Maar eigenlijk vind ik alles wat groen is leuk en alles wat beweegt ook, behalve als het meer dan 6 poten heeft en bijt of steekt :o

PatoLoco 09-08-2009 18:45

Ik wil ook eens naar Amerika :(

De cultuur zegt me niet zo veel (voor zover ik hun cultuur goed ken) maar die natuur waaaw! Echt wel jaloers op... En dat geldt voor het hele continent trouwens :)

Dichter bij huis vind ik planten en bomen echt super tijdens de winter, zeker als'r lekker veel sneeuw gevallen is. Heeeerlijk gewoon!

Nona 10-08-2009 00:28

Veel dieren zie ik eigenlijk niet. Ja, wel veel mezen en insecten, hier en daar een buizerd, een boomklevertje of zelfs een vliegenvanger. En konijnen, daar struikel je hier over. Maar van dieren als herten zie ik eigenlijk alleen sporen. Jammer, want ze zijn bijna altijd in de buurt geweest als ik het bos in ga, maar ik kom ze nooit in levenden lijve tegen.

Oezem 10-08-2009 09:10

Hier in Nederland zie ik meestal reeën, edelherten, zwijnen en IJslanders. En natuurlijk veel vogels. Maar ik ga hier niet zovaak echt de natuur in.

In Estland zijn we dit jaar een dagje vlinders gaan spotten. Dat was wel erg leuk, kon ik fijn spelen met mijn analoge camera. :D
En we kijken vanuit de auto uit voor elanden. Ik heb er daar nog niet zoveel van gezien. En wel één keer een zwijn. Dat is daar spannender om te zien dan een eland, maar ja die hebben we in Nederland ook. :D
Op ons boerderijtje hadden we dit jaar een Koninginne page. Dat was wel gaaf.
En verder veel keizersmantels en grote ijsvogels geloof ik. En er zitten ontzettend veel libelles.
Aan vogels hadden we een nest kwikstaarten die uiteindelijk uitvlogen (beetje laat maar mijn vader had het dak gerepareerd en waarschijnlijk perongeluk het eerste nest dichtgetimmerd) en een nest wespendieven in de buurt. :cool:
Aan de overkant van de weg zitten vaak kraanvogels. Die zijn even leuk om te zien, maar aangezien we op Saaremaa zaten waarvan de hoofdstad Kuressaare is, wat kraanvogeleiland betekent, raak je er snel op uitgekeken omdat er echt honderden zitten.

fizzle-fluffy 11-08-2009 22:29

Laatst was ik met mijn vriendje in het bos aan het wandelen (met de honden!) en we hebben vijf herten gespot. We hebben een mannetjeshert op film weten te krijgen. Echt supergaaf.

AlopiA 11-08-2009 23:13

Ik kom niet zoveel meer buiten als ik zou willen, omdat ik hele dagen werk. Dus tegenwoordig doe ik maar aan sterrenkijken op grasveldjes, want sterren zijn gaaf.

PatoLoco 14-08-2009 13:11

Sterren zijn echt super! Niets zo indrukwekkend als in één of ander afgelegen gebergte, zonder lichtvervuiling, 's nachts naar boven te kijken. Heerlijk gewoon :)

Ik wil echt het Andromeda sterrenstelsel eens zien. Als je een beetje een goede verrekijker hebt, kan je naar't schijnt zelfs mooi de schijfvorm zien. Dat's iets dat'k na m'n examens zeker eens wil proberen.

Sterren zijn inderdaad heel erg gaaf :)

Tulpje6 23-08-2009 09:26

Citaat:

PatoLoco schreef: (Bericht 29523465)
Wij hebben al minstens 10 jaar egeltjes in onze tuin. We hebben een omheining dus ik denk dat het nog altijd dezelfde populatie is. Echt erg leuke diertjes om tegen te komen :)

Hier betrapte ik er eentje terwijl hij/zij de bosaardbeitjes in vluchtte :)

Klik op foto voor groter formaat
[afbeelding]

Deze foto is vorig jaar genomen. Dit jaar heb ik ook al baby's gezien, hele kleine stekelbolletjes die door tuin kruipen :) Erg leuk maar daar nog geen foto's van :)

Ik ben afgelopen april naar de Exoknaag beurs in Houten geweest, en daar verkochten ze zelfs egeltjes :eek:! Er zaten ook albino egeltjes bij daar, wel apart: hele witte egeltjes dus met rode ogen. Maar wat moet je in godsnaam met een egel als min of meer 'huisdier' :s

PatoLoco 23-08-2009 09:56

Citaat:

Tulpje6 schreef: (Bericht 29593888)
Ik ben afgelopen april naar de Exoknaag beurs in Houten geweest, en daar verkochten ze zelfs egeltjes :eek:! Er zaten ook albino egeltjes bij daar, wel apart: hele witte egeltjes dus met rode ogen. Maar wat moet je in godsnaam met een egel als min of meer 'huisdier' :s

Lachen wanneer ze een wortel eten?

*O*

Mneeh, ik ben zelf wel'n beetje actief in de exotenwereld en de laatste tijd merk je inderdaad dat er steeds meer mensen zijn die egels houden. 't Is wel'n afrikaanse soort als ik mij niet vergis. Vooral in Amerika zie je't steeds vaker (of tenminste, die indruk heb ik toch). Geen idee of het in Europa ook al vaak gedaan wordt...

't Is inderdaad'n beetje vreemd maarja tegenwoordig wordt bijna elke soort dier wel door iemand als huisdier gehouden...

Ik vind het op zich wel kunnen zolang het dier een goed leven krijgt en niet gewoon het (verwaarloosde) resultaat is van'n impulsaankoop. Ze kunnen'r echt verschrikkelijk leuk uit zien maar volgens mij zijn ze niet altijd even makkelijk te houden. En mja, wat voor de één'n geweldig huisdier is, is voor de andere 'n saai en onbegrijpelijk iets :) Kijk maar naar mensen die reptielen houden. Veel mensen geven er commentaar op omdat je niet kan spelen met'n slang of er niet mee kan knuffelen maar dat hoeft ook niet voor iedereen.
't Is maar net wat je van je huisdier verwacht natuurlijk :)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:21.