Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Van vmbo-t naar havo. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1766129)

Bloempje. 31-07-2009 17:27

Van vmbo-t naar havo.

Hi,

ik had even een vraagje.
Ik heb net mijn vmbo-t diploma gehaald in de sector techniek.
Aankomend schooljaar ga ik veder in havo 4 met het profiel natuur&techniek.
Ik heb geen idee wat ik kan verwachten, en of het een grote stap is. Heeft iemand hier ervaring mee, en kan iemand mij misschien wat dingen erover vertellen?

Evatjuhhhh 31-07-2009 17:40

Ik neem aan dat je dan wel goed bent in wiskunde, anders kan je altijd alle sommen uit het overgangsboek maken (van Getal en Ruimte) die bereiden je nog even extra voor op de wiskunde die je krijgt. bijv. haakjes e.d.

Verder is het vast heel erg leuk en kan je het waarschijnlijk wel anders laten ze je niet zomaar toe op havo NT!

Bloempje. 01-08-2009 11:59

In wiskunde ben ik wel redelijk goed, heb een 9 op mijn cijferlijst.
Net als voor natuurkunde, scheikunde en biologie.
Maar, ik heb in de 4de klas vmbo-t een periode 'wiskunde-extra' gevolgd. Toen werkte we uit dat boekje, dus die heb ik toen al helemaal doorgewerkt, dat ging me redelijk makkelijk af.
Ik ben vooral bang dat ik natuurkunde niet ga redden. Ik heb geen idee wat ik daarvan kan verwachten.

Wel bedankt voor de tip!

Evatjuhhhh 01-08-2009 14:11

Dan gaat het zeker lukken! Natuurkunde is niet zo heel erg veel anders dan op VMBO TL ik denk dat het tempo hoger zal liggen. Ze beginnen in alle methodes wel vaak weer "van voor af aan" dus je kan vast en zeker meekomen.

Sarah 02-08-2009 07:51

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik heb gehoord van mensen die er wel ervaring mee hebben, dat van vmbo-t naar havo wel een grote stap is. Vooral het tempo ligt veel hoger. Maar als je op het vmbo zulke goede cijfers hebt gehaald, dan gaat het je echt wel lukken :) als je gewoon zorgt dat je oplet in de les en dat je meestal je huiswerk maakt.

sanni 09-08-2009 10:40

met die cijfers moet het je zeker lukken !
ik heb ook eerst vmbo-t gedaan en toen havo
weliswaar geslaagd met mindere cijfers op de havo maar dat was ik zelf schuld (luiheid bleef heersen)
het grootste verschil voor mij was toch we het meer zelfstandig doen.

Silo 19-08-2009 15:30

Ikzelf heb er ook geen ervaring mee, maar de mensen waarmee ik in de klas heb gezeten, die van VMBO naar Havo zijn gegaan, zijn bijna allemaal gezakt...
Ik wil je niet ontmoedigen hoor, want je hebt goede cijfers en je geeft ook aan dat je extra wiskunde hebt gevolgd enzo, dus ik denk dat het je heus gaat lukken!
Maar die mensen die dus gezakt zijn, gaven zelf aan dat de stap van VMBO naar Havo erg groot is. Bij natuurkunde wordt alles in een ander perspectief bekeken (Zoals mijn Natuurkundeleraar zei: 'Op VMBO moeten ze formules kennen, op Havo moeten ze weten wáárom die formule zo is opgesteld en op het VWO zou je uit gegevens de formule kunnen afleiden'

T_ID 19-08-2009 18:29

Het is wel een grote overstap ja. Maar als jij een 8 of 9 kon halen zonder je daarvoor echt keihard in te moeten zetten, dan komt dat wel goed.

hmhm 19-08-2009 20:49

Ik ben van vmbo naar havo naar vwo gegaan en zit en begin volgende week aan mijn laatste jaar. En ik ben LUI.
Je merkt het verschil heus wel, maar je moet het gewoon zien als een soort advanced vmbo of iets dergelijks.

Micromensje 20-08-2009 10:29

Nou, je cijfers zijn goed dus t zal wel lukken denk ik. Onderschat het alleen niet, havo is echt veel harder werken dan vmbo. Vwo zeker, maar dat is dan heel anders van vmbo en eigenlijk niet te vergelijken.

Sanne_S 23-08-2009 11:25

Of het een grote stap is hangt volledig van jezelf af. Vind je leren leuk en ben je bereid om ook echt alles te leren, dan zal de overstap reuze meevallen. Ik heb het ook gedaan. In het begin was het behoorlijk wennen, grote hoeveelheden huiswerk en heel anders les.

Als je het wil, lukt het je!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:07.