Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Overspel. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1768342)

Syori 18-08-2009 10:58

Overspel.

Over het algemeen schrijf ik alleen in het Engels, omdat ik met Nederlands niet echt uit de voeten kan. Dit gedicht heb ik ooit geschreven om toch eens te proberen of ik het in het Nederlands ook kan. Dus kritiek en meningen zijn harstikke welkom. :)

----

Overspel.

Haar woorden klinken vragend.
Zijn ogen kijken hatend.
Tussen de regels door, leest hij:

Alsjeblieft..

Tranen voegen verdriet slechts toe;
branden hem op haar netvlies.
Zijn lach is altijd bij haar:

In haar ziel gegriefd..

Het rode hart, bestaand uit rozen,
sterft weg; zij worden zwart.

In haar diepste verlangen,
verblind door woorden,
had zij hem met een ander verward.

Gestraft zijn haar daden,
vermoord haar gevoel.
Haar eeuwig verlangen echter,

zal nooit zijn gestild.

Dingaantouwtje 18-08-2009 11:15

2 dingen vond ik niet lekker lopen, de rest vind ik super =)

1
tatoeëren hem op haar netvlies.
:Ik kan er ook niks anders van maken, maar er zit mij een lettergreep teveel in.

2
:Ik zou zelf "en zij worden zwart" of gewoon "worden zwart" doen. ik denk omdat ik de puntkomma nu te lang vind duren..

Verder heel lekker! ik word zeg maar zelf een beetje zwart in mijn hoofd van dit gedicht :P

Syori 18-08-2009 11:58

Citaat:

Dingaantouwtje schreef: (Bericht 29576006)
2 dingen vond ik niet lekker lopen, de rest vind ik super =)

1
tatoeëren hem op haar netvlies.
:Ik kan er ook niks anders van maken, maar er zit mij een lettergreep teveel in.

Hier heb je gelijk in. Ik maak er 'branden' van, in plaats van tatoeëren, dat is een lettergreep minder. :)

Citaat:

2
:Ik zou zelf "en zij worden zwart" of gewoon "worden zwart" doen. ik denk omdat ik de puntkomma nu te lang vind duren..
Ja, maar hier is het probleem. 'sterft weg' slaat namelijk op 'het hart', daarom is het ook derde persoon enkelvoud. In 'zij worden zwart' heb ik het over de rozen. Vandaar derde persoon meervoud.
Als ik er 'en' tussen zet, dan klopt de zin gewoon grammaticaal helemaal niet meer omdat je niet enkelvoud en meervoud in één zin kunt zetten op die manier.. Snap je?

Citaat:

Verder heel lekker! ik word zeg maar zelf een beetje zwart in mijn hoofd van dit gedicht :P
Dankje. Ik hoop overigens dat de rijm wel een beetje duidelijk is geworden. Namelijk: alsjeblieft - gegriefd, en zwart - verward.
Ik vroeg me af of de rijm wel te merken is als je het leest..

Dingaantouwtje 18-08-2009 12:06

Nee, viel mij niet op >.<

Syori 18-08-2009 12:30

:(

Poging dus toch mislukt, haha.

Alyssia 18-08-2009 14:35

Mij viel het wel op hoor :) Ik vind het een mooi gedicht. Ik weet niet hoe je in het Engels schrijft, maar als je weinig Nederlands schrijft, heb je het knap gedaan. :)

Bright Blue 24-08-2009 15:05

Ik vind het een heel mooi gedicht!(y)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:25.