Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Eten & Drinken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=62)
-   -   Kookboeken (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1769176)

palindrome 24-08-2009 18:43

Kookboeken

Hebben of kopen jullie (veel) kookboeken? Staat Jamie bij jullie in de kast?

En welke vind je het leukst? Welke zou je nog willen hebben?
Welke vind je een aanrader?

palindrome 24-08-2009 18:44

Ik heb behoorlijk wat kookboeken, van dure van Jamie, Nigella Lawson en Herman den Blijker tot goedkope van de Slegte. Ik kook er helaas te weinig uit, maar wil dit in de toekomst wel weer meer gaan doen.
Ook heb ik een aantal basiskookboeken zoals die van Margriet, maar die is een beetje saai omdat er geen plaatjes in staan. In kookboeken moeten veel plaatjes staan!

Larry Flint 24-08-2009 19:05

Ik heb wel een aantal kookboekjes, en een map met allerlei recepten uit de allerhande die ik uitgeknipt heb, maar ik maak zelden iets volgens een bepaald recept. Meestal blader ik er doorheen als ik niets weet, of als ik op zoek ben naar iets en maak het dan net met wat andere ingredienten ofzo, geef er altijd mijn eigen draai aan. Jamie's Italië vind ik wel een erg leuk kookboek en ik heb zelf 2 vega kookboekjes en brood/cake bak boekje.

Calyx 24-08-2009 19:18

Ik heb ook zo'n map als Larry. Verder het AH basiskookboek, De dikke vegetariër, De dunne vegetariër, 1 van conimex, Jamie Oliver, een cupcake kookboekje en een andere met cakerecepten enzo (beide rommelmarkt). Dat was het, denk ik.
De dikke vegetariër heb ik pas gekocht/gekregen, die ligt nu thuis en ik ben daar een tijdje niet geweest dus straks zal ik er wel meer uit maken. Ik heb periodes dat ik veel recepten uitprobeer en daarna een tijd niet, geef ze wel meestal een eigen draai iig. Behalve bij taarten, cakes enz, dan hou ik me eigenlijk wel goed aan het oorspronkelijke recept.

Hawahaai 24-08-2009 19:29

Hier ook zo'n map. Verder het Fokke en Sukke studentenkookboek en 'Wannee - kookboek van de Amsterdamse huishoudschool' (echt geweldig voor alle basics). En nog wat losse flutkookboekjes, van Mexicaans tot fair trade, maar daar heb ik eigenlijk nog nooit echt wat uit gemaakt. :o
De meeste recepten houd ik redelijk aan, behalve als er een ingrediënt moet wat niet de basis van het recept vormt en ik nooit in huis heb, dan verzin ik wat anders of laat ik het weg. En als ik een recept echt vaker maak, geef ik er wel mijn eigen draai aan.
Voor mijn verjaardag (volgende maand) wil ik graag 'Lekker koken onder EUR 1,50' van Lydia Tuijnman, daar heb ik goede verhalen over gehoord.

Briseïs 24-08-2009 23:10

Ik heb geen kookboeken, ik heb internet.

Evatjuhhhh 25-08-2009 09:25

Ik heb wel een aantal kookboeken. De speciale kookboeken voor studenten, maar die vind ik maar saai en het basiskookboek van de AH. Verder nog wat kleine boekjes.

Ik kook weinig uit kookboeken, ik gebruik vooral de website van de AH omdat ik vanaf de uni dan kan bedenken wat ik wil eten en in 1x door kan naar de supermarkt. Het kookboek van Pierre Wind heeft m'n vriendje en dat gebruiken we voor het kerstdiner wel vaak vanwege de rare gerechten.

Iduna 25-08-2009 10:10

Ik heb een aantal kookboeken (gekregen) maar heb er nooit iets uit gemaakt. Maar misschien wel leuk om er weer eens in te kijken.

blurred 13-09-2009 12:04

Ik heb een aantal vegetarische kookboeken waar goede recepten instaan, een kookboek specifiek voor vegetarische sushi, een kookboek over olijven, een tapas kookboek, een kookboek met recepten van speciaalzaken in Maastricht en een paar van die goedkope flutboekjes die je bij van die discountwinkels kunt krijgen. Uit de boeken in die laatste categorie heb ik nog nooit een recept gemaakt, uit de goede boeken wel zo nu en dan. Hoewel ik moet zeggen dat de website van allerhande een geweldige (gratis) bron voor recepten is, en ik daar ook heel vaak recepten vandaan haal. Een kookboek is vooral een mooi bezit denk ik, leuk om door te bladeren en ideeën op te doen, maar niet iets waar ik wekelijks uit kook. Dat boek over sushi bijvoorbeeld is erg inspirerend, maar dan moet je eerst al die specifieke ingrediënten bij een speciale winkel halen, wat ook nog best duur is, en dan een beetje proberen of het lukt... Dat is iets wat je een keer doet omdat het leuk is denk ik, niet zozeer iets dat je regelmatig doet. Kookboeken zijn vooral een leuk bezit/kado voor de kook- en eetliefhebber.

Miekje* 13-09-2009 19:39

Ik gebruik mijn oma's kookboeken uit 1934 en 1939. Appeltaart ftw (y).

Andijvie 14-09-2009 14:42

Ik heb een aantal kookboeken, voornamelijk kleine specifieke kookboekjes (zoals over soepen, salades, koekjes etc) die ik op verjaardagen enzo gekregen heb. Twee kookboeken gebruik ik het meest; een heel simpel kookboekje uit de jaren '50 van De Slegte met alle basics erin, dus hoe je bepaalde groenten moet koken tot hoe je zelf een simpele appeltaart maakt. De andere is een uitgebreid Italiaans kookboek van Marcella Hazan.

drukknoopje 14-09-2009 18:56

Ik heb een kookboek die heet Kookook, en die vindt ik heel handig want er staan allemaal basis-dingen in, gewoon simpele dingen die je ook wel 's echt maakt. De meeste kookboeken staan van die dingen in, die maak je één keer, is heel ingewikkeld, mislukt, en dan maak je 't nooit weer. Maar dit is ideaal.
En verder: google is your friend!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:33.