Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Nieuws, Achtergronden & Wetenschap (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=40)
-   -   Treinreizigers ontsnapt aan een ramp (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1769238)

Gatara 19-08-2009 08:10

Treinreizigers ontsnapt aan een ramp
 
Citaat:

'Treinreizigers in juli ontsnapt aan ramp'
Uitgegeven: 19 augustus 2009 08:38
Laatst gewijzigd: 19 augustus 2009 08:38
AMSTERDAM - Honderden treinreizigers zijn op 2 juli aan een ramp ontsnapt in de Schipholtunnel, toen hier rookontwikkeling was. In een vertrouwelijk rapport van NS Reizigers staat dat tunnels voor treinverkeer niet veilig zijn, schrijft De Telegraaf woensdag.
© Novum

Door slechte communicatie tussen de brandweer en de treindienstleiders van ProRail kregen machinisten van zeven reizigerstreinen in de avondspits op 2 juli tegenstrijdige opdrachten, schrijft de krant.

De brandweer vond dat er door dichte rook in de Schipholtunnel de treinen zo snel mogelijk de tunnel uit moesten. De verantwoordelijke treindienstleiders, die daarvoor het sein moeten geven, lieten de treinen staan.

Trainingen

Uiteindelijk bleek het alleen om rookontwikkeling te gaan en niet om brand. "Er moeten specifieke trainingen komen voor mogelijke rampen. En niet alleen voor NS'ers, maar voor alle betrokkenen. Geen tunnel is hetzelfde. Er moet per tunnel een training komen. Want deze miscommunicatie kan ook in andere tunnels, zoals de hsl-tunnel, voorkomen", zegt bestuurder van FNV Bondgenoten Roel Berghuis in de krant.

Machinisten zeggen verbaasd te zijn over het gebrek aan snelle besluitvorming, weet De Telegraaf op basis van het interne NS-rapport. Zij zouden meer dan twintig minuten in de tunnel hebben moeten wachten.

Niet aanwezig

Waarom de treindienstleiders de treinen niet snel naar buiten stuurden, blijkt volgens de krant niet uit het rapport. Een machinist hoorde dat degene die de beslissing moest nemen 'niet aanwezig was.' Ook zou er geen alarm zijn afgegaan, waardoor de machinisten zelf hulpdiensten moesten waarschuwen.
http://www.nu.nl/algemeen/2063875/tr...-aan-ramp.html
lekker dan (n)

deadlock 24-08-2009 19:31

Citaat:

Gatara schreef: (Bericht 29580050)
lekker dan (n)

Ze zijn niet ontsnapt aan een ramp.

T_ID 24-08-2009 21:51

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 29599332)
Ze zijn niet ontsnapt aan een ramp.

Denk je dat? Tunnelbranden eisen de meeste slachtoffers door rookontwikkeling. En de verkeersleiding van de NS heeft dus honderden passagiers laten staan in wat bij een echte brand precies de killzone zou zijn geweest.

deadlock 25-08-2009 06:09

Citaat:

T_ID schreef: (Bericht 29599950)
Denk je dat? Tunnelbranden eisen de meeste slachtoffers door rookontwikkeling. En de verkeersleiding van de NS heeft dus honderden passagiers laten staan in wat bij een echte brand precies de killzone zou zijn geweest.

Hou toch op man, zie je zelf niet wat voor enorm SBS6 gehalte dat nieuwsbericht heeft? Okay, er zijn fouten gemaakt, okay het had veel slechter kunnen aflopen, dat is alles.

De Veroorzaker 25-08-2009 11:47

http://www.fileitunder.com/uploaded_...nic-767792.gif

Maar laten we geweaun op zijn rotterdams ernaar kijken, de beste oplossing is natuurlijk treinen verbieden totdat we een duidelijke zicht hebben op de problematiek :rolleyes:

ganralph 25-08-2009 12:41

Citaat:

T_ID schreef: (Bericht 29599950)
Denk je dat? Tunnelbranden eisen de meeste slachtoffers door rookontwikkeling. En de verkeersleiding van de NS heeft dus honderden passagiers laten staan in wat bij een echte brand precies de killzone zou zijn geweest.

met als enige verschil dat het hier geen echte brand betrof;)

"ontsnapt aan een ramp" betekent:

- de ramp kon nog net op tijd worden voorkomen; of
- je wordt net niet getroffen door de ramp.

de situatie (rookontwikkeling zonder echte fik) was echter niet zodanig dat van een van bovenstaande situaties sprake was.

als de brandweer op het laatste moment een smeltende gasleiding in de tunnel kon afsluiten oid; óf als 10 meter achter de trein de tunnel was ingestort, dan was men aan een ramp ontsnapt. nu heeft men in een situatie gezeten die onder andere omstandigheden een ramp had kunnen worden.

deadlock 25-08-2009 12:42

Maar de verkeersleiding heeft duidelijk wel gefaald in de dienstverlening. Ze hadden die treinen gelijk de tunnels uit moeten rijden en de afzuiging op volle toeren moeten aanzetten.

ganralph 25-08-2009 12:52

daar ben ik het uiteraard helemaal mee eens :)

Rationeel 25-08-2009 13:17

dat is ook het enige wat je uit dit voorval zou moeten concluderen: hooguit alle mensen in de verkeersleiding een half dagje op cursus om uit te leggen dat als er een melding binnenkomt dat er rookontwikkeling is in een tunnel, je dat niet gewoon moet negeren :)

geen grootschalige rampenplannen/-oefeningen per tunnel. wat een bullshit.

deadlock 25-08-2009 13:28

Citaat:

Rationeel schreef: (Bericht 29601643)
dat is ook het enige wat je uit dit voorval zou moeten concluderen: hooguit alle mensen in de verkeersleiding een half dagje op cursus om uit te leggen dat als er een melding binnenkomt dat er rookontwikkeling is in een tunnel, je dat niet gewoon moet negeren :)

geen grootschalige rampenplannen/-oefeningen per tunnel. wat een bullshit.

Ze negeerden het niet en de verkeersleiding is goed getrained hoor maar er is iets mis gegaan in de communicatie. Het was een eis van de brandweer.

Lucky Luciano 25-08-2009 14:04

Citaat:

T_ID schreef: (Bericht 29599950)
Denk je dat? Tunnelbranden eisen de meeste slachtoffers door rookontwikkeling. En de verkeersleiding van de NS heeft dus honderden passagiers laten staan in wat bij een echte brand precies de killzone zou zijn geweest.

Maar er was dus geen ramp, dus de titel is nogal overdreven.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:24.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.