![]() |
Treinen Amsterdam-Eindhoven zonder spoorboekje
Treinen Amsterdam-Eindhoven zonder spoorboekje
UTRECHT - De intercity's tussen Amsterdam en Eindhoven rijden vanaf maandag in de spits een week lang elke tien minuten. Het is een proef van de NS en spoorbeheerder ProRail die moet uitwijzen of dat vanaf 2011 permanent kan. Normaal rijden op weekdagen in beide richtingen vier treinen per uur op het drukke traject. Er is twijfel of dit aanbod in de toekomst wel voldoende is. NS en ProRail beschouwen het zogenoemde spoorboekloos rijden als een oplossing maar eerdere plannen mislukten omdat die niet te combineren waren met het goederenvervoer. Voor reizigers op de stations zijn de hele week extra servicemedewerkers aanwezig. Bij overgangen waar de spoorbomen vaker sluiten staan verkeersregelaars. Hulpdiensten zijn geďnformeerd over de beperkingen. Verkeersoverlast In Boxtel waar de gemeente verkeersoverlast vreesde op de drukke spoorwegovergangen, bleven problemen maandagochtend uit. Boxtel ligt precies op een knooppunt van de sporen tussen noord en zuid en tussen oost en west. Per dag doorkruisen ongeveer 550 treinen het dorp. Op de dubbele kruising aan de Tongeresestraat in Boxtel stond een enkele automobilist soms minuten voor gesloten bomen en rode lichten te wachten maar een chaos werd het niet. Volgens wethouder Wim van Erp die zelf een kijkje kwam nemen, was de drukte maandagochtend beperkt omdat in het zuiden nog niet alle vakanties voorbij zijn. Hij denkt bovendien dat inwoners vanwege de berichten alternatieve routes en overwegen hebben gekozen. ----------------------------------------------------- |
Ach, het spoorboekje lag in de bibliotheek al jaren bij de afdeling fictie en romans; afschaffen kan vast geen kwaad. ;)
Verder vraag ik me af hoe ze dit gaan verenigen met andere doelstellingen. Het spoor in Nederland is al overbelast zowel in tekort als rails als materieel. Wat er aan de ene kant bij gaat moet er elders van af. Zelf denk ik dat iets doen aan frequente storingen en technische problemen heel wat meer verbetering brengt. Regelmatig ligt gewoon heel Utrecht plat, soms om de meest domme redenen. Meer treinen helpt dan niet, men weet ten slotte dat je baas als je met de trein gaat alsnog vele dagen per jaar niet blij van je zal worden omdat je er 's morgens niet bent, of je zelf niet blij wordt omdat je 's avonds niet naar huis kan. |
maar dat is het hele probleem met storingen: ze komen meestal onverwacht :)
je kunt je nog zo goed voorbereiden, storingen zul je altijd houden als er ergens mechanica bij komt kijken. ik hoop dat de proef slaagt en dat ze het systeem weten te optimaliseren tot een systeem met overal een maximale wachttijd van 10 minuten :) |
Citaat:
|
ja wie niet eigenlijk? :D
maar het logistiek niet klaar te spelen denk ik, in ieder geval niet met het huidige, beperkte railnet. |
Citaat:
|
zoals ik zeg het beperkte railnet op veel plaatsen in nederland :)
het is namelijk onmogelijk om elke 10 minuten treinen in twee richtingen te laten rijden op een enkel spoor :D |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Tussen Vught en Den Bosch zijn er drie beschikbare sporen, de vierde zal daar over niet al te lange tijd beschikbaar komen. Tussen Den Bosch en Houten zal het voorlopig nog even buffelen zijn, maar omdat er relatief weinig stopstations zijn en er bij Geldermalsen heel veel 'inhaalsporen' zijn moet dat niet een heel groot probleem zijn. |
Citaat:
De belangrijkste die op dit moment voor veel vertraging zorgt is de situatie bij Delft, en dat wordt 'as we speak' aangepakt door een viersporige tunnel te graven. Dan zijn er van Leiden tot en met Dordrecht vier sporen in beide richtingen beschikbaar. Oh wacht, dat klopt niet helemaal, tussen Barendrecht en Zwijndrecht is het nog 2 sporig(HSL niet meegerekend uiteraard) maar daar zal binnen 10 jaar ook wel iets aan gebeuren. De één na belangrijkste wordt ook aangepakt; Spoorverdubbeling van Utrecht naar Gouda. Hier zijn ze al heel ver mee. Tussen Woerden en Gouda is het zo goed als viersporig en tussen Utrecht en Woerden zijn ze al best ver! Een tweede knelpunt is SAAL: Schiphol Amsterdam Almere Lelystad. Dit project loopt nu al vertraging op terwijl er nog niets gebeurd is eigenlijk. De bedoeling is om vanaf Amsterdam Zuid tot de aansluiting van de Westtak van de ringspoorlijn snel een spoorverdubbeling door te voeren. De rest van het project, van twee naar vier sporen tussen Amsterdam Zuid en de aantakking van de Noordtak net na station Diemen Zuid hangt een beetje op de ontwikkelingsplannen van de Zuidas. Van Weesp naar Lelystad moeten er ook 4 sporen komen, mede vanwege de opening van de Hanzelijn in 2013. Hier is rekening mee gehouden bij de aanleg van de Flevolijn maar er is de afgelopen tijd veel vertraging. Daarna moeten Amersfoort-Weesp en Amersfoort-Utrecht nog aangepakt worden. Op Arnhem-Nijmegen zullen op termijn ook 12 treinen per uur per richting gaan rijden, maar dit is niet zo'n probleem omdat de goederentreinen hier allemaal via de Betuweroute zullen gaan rijden. |
Citaat:
|
Citaat:
Kijk hoeveel problemen de Noord-zuidlijn in Amsterdam ondervonden heeft. Da's dan metro en geen trein, maar goed, zelfde principe van groot ruimtelijk ingrijpen in een urbane omgeving. |
Citaat:
|
Nieuwe spoorlijnen hoeven trouwens niet zo duur te zijn. Bouwfraude ftw!
|
Citaat:
heerhugowaard - den helder is allemaal enkelspoors en bergen op zoom - vlissingen volgens mij ook. daar noem ik dan wel even wat gehuchten, maar daar gaat het systeem voorlopig nog niet werken. de hele randstad en utrecht, nijmegen, eindhoven e.d. zijn zeer goed voorzien en daar zou het per direct wel mogelijk moeten zijn. maarja logistiek he, en geld. als het even meezit kan ik gaan engineeren op spoortunnel delft *O* |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Sommigen willen lightrail of spoor tussen Almere en Huizen langs de A27, maar da's nog in het stadium luchtfietserij voor zover ik weet. Dat terwijl je het voor het gebied als geheel toch hebt over ruim 200.000 mensen die allemaal de Randstad in moeten. Met name de A1 bij Muiden is een berucht fileknooppunt, en Naarden-Vesting is ook een bescheiden nachtmerrie qua bereikaarheid (men heeft nooit een weg er omheen aangelegd omdat de paar armzalige weilandjes naast de snelweg behouden moesten blijven, en officieel is de vesting een doorgaande route, die dus niet afgesloten kan worden). |
Citaat:
Het Gooi wordt enorm goed bediend door spoor en aangevuld door busvervoer. Ieder kwartier een intercity naar Amsterdam en Amersfoort vanuit H'sum bijvoorbeeld. In de spits nog meer. Dat is uiteraard nog zonder alle stoptreinen en sprinters die er rijden. Verder is er natuurlijk nog de stopper van Baarn naar Utrecht. |
Citaat:
Wat betreft toekomstmuziek zou ik zeggen over de as Naarden-Huizen-Bunschoten een oost-west verbinding. Dat zou dat hele oostelijke gebied rond Nijkerk enzovoorts ontsluiten t.o.v. Amsterdam. Voeg dat plan van lightrail richting Almere toe en dan krijg je echt een goed netwerk. Er ligt aan de oostzijde van het huidige snelwegviaduct een ongebruikte parallelweg die men (technische aspecten even terzijde) zou kunnen gebruiken. |
Citaat:
Heb je hier trouwens voorbeelden van? Zelfs vanaf Huizen ben je met 50 minuten in Utrecht, vanuit Bunschoten met 1:10 minuten in A'dam Centraal. Niet echt verschrikkelijke reistijden zou ik zeggen. Citaat:
Ik zie niet zoveel in een lightrailverbinding richting Almere. Want wil je nou Almere ontsluiten voor zuid-oost Utrecht (wat al zo is via de boog bij Weesp) of wil je Amsterdam en Utrecht bereikbaarder maken? |
Citaat:
situaties a lá vijzelgracht behoren best tot de mogelijkheden :) alleen een beetje jammer dat ik zelf in het reële risicogebied woon :p |
Citaat:
Het scheelt een hoop bouwen in moeras ten westen van Naarden en Oosten van Huizen, dus wat dat betreft... Eemnes groeit al fors als je kijkt wat ze daar neergezet hebben. Toch is dat niet voldoende ontsloten wat OV betreft. Het is allemaal auto, en ook dat is veel te weinig. Met als resultaat files van Amersfoort tot Hilversum en van Utrecht tot Almere. Zelfs de binnenwegen rond Baarn e.d. staat gewoon standaard vast. Dat kan zo echt niet langer. Citaat:
Met geluk was je in iets meer dan een uur klaar, maar vijf kwartier was gebruikelijk. Op slechte dagen anderhalf uur en een record van drie uur. In Hilversum sluiten de verbindingen bus-trein verschrikkelijk slecht aan. Kost je vaak tien minuten a een kwartier. Citaat:
Men zou moeten overwegen wat er gedaan kan worden om een dicht netwerk te maken in een soort driehoek Amsterdam, Almere, Amersfoort, en dat in relatie tot Utrecht. Utrecht kent (te)veel beschermd landschap en kan weinig meer groeien. De focus zal moeten liggen rond Almere, en het Gooi en rond Amersfoort zijn makkelijk te bebouwen gebieden dichtbij de Randstad. Citaat:
Als je bijvoorbeeld kijkt naar de busroute over de A27, dan is dat tijdens file gewoon kut. Ze hebben een losliggende baan, maar die hangt van kunstgrepen aan elkaar. Kruisingen met opritten e.d., het is altijd duwen en trekken. Zo'n lightrail verbinding mag misschien overkill zijn, maar wel een oplossing die ook voor op de groei nog een echte oplossing kan bieden. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Om nog maar te zwijgen van de inspraakprocedures. Trams zijn één ding, maar een lightrailverbinding (en die is wel nodig, vanwege de afstand is een tram niet de goede oplossing) heeft veel meer implicaties. Zo moet het spoor vrij liggen, moet er veel meel voor onteigend gaan worden, et cetera. Het is een nobel streven en ik zou er niet tegen zijn, maar ik denk dat je het op je buik kan schrijven. Wat ik me wél kan voorstellen is een nieuw stoptreintracé. Er wordt nu gesproken over het aanleggen van een spoorlijn van Breda naar Utrecht langs de A27, deze zou best doorgetrokken kunnen worden langs de rest van de snelweg? |
Citaat:
|
ow ja vast wel. maar áls er iets gebeurt zit ik voor een duppie op de eerste rij (y)/(n) :)
|
Je woont toch niet in mijn droomhuis eah? De Molen? :bloos:
|
Opa en Oma woonden vroeger aan de Floresstraat *O*
|
nee niet in de molen nee. wel echt een toplocatie ja. en een balkon rondom :cool:
|
Ah, dan heb ik wel een idee waar het ongeveer is!
|
Ik heb degene die in de molen woont wel eens gezien op college(hij is 70) en volgde al 15 jaar hetzelfde college:d
|
Omfg :D
|
Citaat:
ik zit wel op een toplocatie, maar verder alleen een dakgoot rondom. |
Citaat:
|
ontopic graag
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:24. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.