Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Software & Hardware (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=20)
-   -   Uiterlijk verschil tussen intake fans en outtake fans. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1770279)

Jörmungandr 01-09-2009 19:48

Uiterlijk verschil tussen intake fans en outtake fans.

Ja, dit zal vast wel een heel domme vraag zijn, maar ik kom er ondanks Google niet echt uit. :o :s

Ik wil de twee stock case fans in mijn huidige kast gaan vervangen, maar in mijn zoektocht naar case fans die goed koelen, redelijk stil zijn en tóch lang meegaan (langer dan een doorsnee stock case fan, in ieder geval), ben ik op het fenomeen 'intake fans' en 'outtake fans' gestoten.

Ik begrijp hoe de functie in elkaar steekt van intake fans en outtake fans, dat is het probleem ook niet. Het probleem is dat als ik bijvoorbeeld naar de website van Arctic Cooling ga en daar hun case fans bekijk, ik afgaande op de afbeelding en specificaties er niet uit kan komen om wat voor soort case fan het nu gaat. :s

Kunnen jullie me helpen het onderscheid te maken (aan de hand van het uiterlijk en/of de specificaties)? :o Alvast hartelijk bedankt. (y)

M@rco 01-09-2009 22:32

Er is geen onderscheid. Een fan kan zowel als intake fan als als outtake fan dienen :)

shoebuddy 2.0 01-09-2009 23:03

Je moet natuurlijk wel opletten welke kant je hem op laat blazen ;)

Jörmungandr 02-09-2009 00:00

Citaat:

M@rco schreef: (Bericht 29627759)
Er is geen onderscheid. Een fan kan zowel als intake fan als als outtake fan dienen :)

Ja, maar niet iedere fan blijkbaar - sommigen kunnen blijkbaar alleen op één manier gebruikt worden.

Citaat:

shoebuddy 2.0 schreef: (Bericht 29627922)
Je moet natuurlijk wel opletten welke kant je hem op laat blazen ;)

Ja, moet ik ook nog even uitvogelen wat de blaasrichting van de fan is. :o

Trouwens, op Tweakers.net wordt bij iedere fan in de Pricewatch ook de luchtstroom per kubieke meter vermeld. Moet ik daarbij uitgaan van hoe hoger het getal voor de luchtstroom, hoe beter? :confused: Of is het juist het tegenovergestelde? :bloos:

En de rotatiesnelheid, is dat ook hoe meer, hoe beter? 'k Kan me voorstellen dat hoe hoger de rotatiesnelheid is, hoe meer lawaai de fan maakt (maar hoe beter hij wel koelt). Zegt de rotatiesnelheid ook iets over de levensduur van een case fan?

M@rco 02-09-2009 07:59

Citaat:

Jörmungandr schreef: (Bericht 29628051)
Ja, maar niet iedere fan blijkbaar - sommigen kunnen blijkbaar alleen op één manier gebruikt worden.

Een standaard fan ziet er zo uit:

http://www.epo-ecp.com/case%20fan.jpg

Je ziet aan beide kanten schroefgaten, je kunt hem dus op twee manieren monteren.

Citaat:

Trouwens, op Tweakers.net wordt bij iedere fan in de Pricewatch ook de luchtstroom per kubieke meter vermeld. Moet ik daarbij uitgaan van hoe hoger het getal voor de luchtstroom, hoe beter? :confused: Of is het juist het tegenovergestelde? :bloos:
Daar zit wat in, maar toch niet helemaal. Er is namelijk geen lineair verband tussen luchtverplaatsing en koelvermogen. Je kunt dus niet zeggen dat een fan die 100 m3/h verplaatst twee keer zo goed koelt als een fan die 50 m3/h verplaatst. Hij verplaatst dan natuurlijk wel twee keer zoveel lucht, maar dat hoeft geenszins te betekenen dat de temperatuur in je kast dan ineens ook twee keer zo laag is.

Citaat:

En de rotatiesnelheid, is dat ook hoe meer, hoe beter? 'k Kan me voorstellen dat hoe hoger de rotatiesnelheid is, hoe meer lawaai de fan maakt (maar hoe beter hij wel koelt). Zegt de rotatiesnelheid ook iets over de levensduur van een case fan?
De rotatiesnelheid bepaalt mede hoeveel lucht de fan verplaatst. Je vergeet echter de andere factor daarbij, en dat is de grootte van een fan. Je hebt casefans van (grofweg) 80mm, 92mm en 120mm; daarbij geldt eigenlijk 'hoe groter, hoe beter'. Een 120mm fan zal immers een lagere rotatiesnelheid nodig hebben dan een 80mm of 92mm fan om een vergelijkbare hoeveelheid lucht te verplaatsen, en daarmee stiller zijn.

Het ligt er verder ook maar aan waar je ruimte voor hebt in je kast (niet alle kasten hebben plek voor 120mm fans) en hoeveel waarde je hecht aan een stille PC. Als je stille fans zoekt kan ik je de fans van dit lijstje aanbevelen!

WolterB 02-09-2009 08:45

Op de fan zelf staan altijd (iig bij goede merken :o) 2 pijltjes, eentje die de draairichting aangeeft en of hij als in- of outtake gebruit wordt.

Wil je hem als intake gebruiken, dan moet je het pijlje de kast in laten wijzen, bij outtake moet het pijltje de kast uit wijzen.

Jörmungandr 02-09-2009 14:46

Dank jullie wel, M@rco en WolterB! _O_ Ik weet weer genoeg. ;)

Mijn kast heeft ruimte voor twee 120 mm case fans, dat is alvast een goede meevaller. (y) Ik zat er aan te denken om er twee van het merk Papst te nemen (die zijn wel wat duur, maar schijnen heel goed te zijn en ook lang mee te gaan), maar misschien moet ik dat nog maar eens heroverwegen aan de hand van M@rco's lijstje. :)

WolterB 02-09-2009 20:13

Ik heb er laatst zelf 2 van Revoltec gekocht als vervanging van (naar mijn weten) merkloze 80mm-fans. En zefls de laatste hebben het zeker 5 jaar stil volgehouden waarvan 3 24/7 draaiend.

Koning 02-09-2009 21:57

Dat stond vast in de handleiding van je case. Ze maken daar alleen duidelijk welke plekken je als intake en welke als outtake fans moet gebruiken.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:24.