Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   vraag voor literair werkstuk over muziek (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1770370)

violingirl 02-09-2009 14:50

vraag voor literair werkstuk over muziek

Ik moet een literair werkstuk maken voor Nederlands. Ik heb drie boeken gekozen en daar moet ik een vraag bij verzinnen waar ik m.b.v. subvragen antwoord op moet geven. De boeken die ik heb gekozen zijn:

-Het motet voor de kardinaal van Theun de Vries
-De virtuoos van Margriet de Moor
-Kreutzersonate van Margriet de Moor.

Ik had eerst de vraag wat muziek met mensen doet, maar mijn docente zei dat er betere vragen te verzinnen zijn. Ik heb ook nog gedacht aan een vraag over (de rol van) muziek door de tijd heen, aangezien de boeken elk in een andere eeuw spelen, maar ik weet niet of daar wel een uitgebreid antwoord op te vinden is.
Heeft iemand misschien een goed idee voor een interessante hoofdvraag met eventueel enkele subvragen erbij?
Alvast bedankt!

Micromensje 02-09-2009 15:23

Ten eerste moet je het echt goed kunnen onderzoeken. Dus geen hele algemene vragen, want dat is veel te breed.
Als je eerst even uitlegt wat er in die boeken staat dan kan ik je misschien helpen.

violingirl 03-09-2009 15:48

'Het motet voor de kardinaal' gaat over het muziekleven in de 15e eeuw in Italië. De hoofdpersoon is een zanger.
'De virtuoos' gaat over een castraatzanger uit de eerste helft van de 18e eeuw. Een rijke dame is verliefd op hem en reist achter hem aan.
'Kreutzersonate' gaat over een blinde muziekcriticus die verliefd wordt op de eerste violiste van een strijkkwartet. Dit boek speelt in de 21e eeuw.
Ik heb ook nog de vraag hoe het muziekleven veranderd is, bedacht.

Micromensje 05-09-2009 10:53

Ik denk dat de vraag hoe het muziekleven veranderd is te breed is. Je kunt bijvoorbeeld wel de vraag stellen: Hoe is het muziekleven veranderd in Italië van de 19e eeuw tot aan nu? Dan ben je veel specifieker. Zorg dat je weet waar het precies over gaat (hier Italië en de 19e eeuw), zodat je duidelijker weet naar wat voor informatie je moet gaan zoeken. Met andere woorden: Baken je onderwerp af!

violingirl 09-09-2009 16:44

De eerste twee boeken spelen inderdaad in Italië, maar het derde boek niet. Maar ik denk dat het muziekleven in deze tijd in Italië niet heel anders is dan in de rest van Europa.
Om mijn onderwerp af te bakenen heb ik de volgende, vrij concrete, subvragen bedacht:
-Wat voor plaats nam/neemt een musicus in in de maatschappij?
-Wie vormden/vormen het publiek?
-Voor wie werd/wordt muziek geschreven?
-Wie waren/zijn de opdrachtgevers?
-Uit wat voor sociale klasse kwamen/komen musici?
Voor de duidelijkheid: de antwoorden op de subvragen moeten ongeveer 7 bladzijdes in beslag nemen.
Heel fijn dat je me wilt helpen!

Micromensje 09-09-2009 18:32

Ik denk dat 'wie vormden het publiek' en 'voor wie wordt/werd muziek geschreven?' ongeveer hetzelfde is. Maar wat is precies je hoofdvraag? Mijn voorstel over Italië en de 19e eeuw?

violingirl 09-09-2009 20:37

Tegenwoordig wordt muziek geschreven voor publiek, dus dan zijn de antwoorden op deze twee vragen inderdaad hetzelfde. Maar in de 15e eeuw werd geestelijke muziek toch niet echt voor publiek geschreven?
Mijn hoofdvraag blijft hoe het muziekleven veranderd is, want mijn eerste twee boeken spelen zich voor de 19e eeuw af.

Micromensje 11-09-2009 18:46

Oké, wat jij wilt natuurlijk, Ik vermoed dat je onderwerp nog steeds wat te breed is, maar als je je tot bijvoorbeeld Italië en een ander land beperkt zou het best kunnen.

Geen idee waar geestelijke muziek toen geschreven werd, maar ik vermoed voor iedereen die de kerk bezocht en dat is hier dus bijna iedereen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:27.