Citaat:
Zoidberg M.D. schreef:
(Bericht 29666460)
Nou geweldig. Ik zie de toegevoegde waarde niet in. Waarschijnlijk zoals deze topic geen toegevoegde waarde heeft, zo te merken.
|
Als het voor jou geen toegevoegde waarde heeft, dan had het geen toegevoegde waarde inderdaad. Het is jouw topic. Spijtig, mijn fout, maar wellicht heeft dbz er wat aan, hij wilde over die profetieën weten.
Citaat:
Zoidberg M.D. schreef:
(Bericht 29666460)
Christenen zijn geen joden. Wauw, bedankt voor dat stukje inzicht.
|
Elke vraag krijgt het antwoord dat het verdient. ;) Jij wilt weten hoe het jood zijn van christus representatief is voor de christenen. Dan kan je twee wegen in, je kan de overeenkomsten tussen joden en christenen zoeken. Dan kom je op een hoop dingen, en in die zin zijn de joodse wortels van het christendom te zien, en is een deel van het jood zijn van christus representatief voor het christendom, maar twee dingen waarom christenen geen joden zijn geworden: 1) Jezus is niet veroordeeld omdat hij een vrome jood was. ;) (maw, zijn leer ging in tegen de toenmalige leer van het jodendom) 2) het christendom heeft zich in 50 NC afgesplitst van het jodendom onder invloed van paulus en later petrus. Paulus die zelf jood geweest was zette zich in het bijzonder af tegen de verplichte besnijdenis voor grieken die christen werden. De andere joodse-christenen wilden dat wel verplicht stellen.
Citaat:
Zoidberg M.D. schreef:
(Bericht 29666460)
Wie bepaalt waar genoeg over gedacht is?
|
Je hebt gelijk.
Citaat:
Zoidberg M.D. schreef:
(Bericht 29666460)
En neen, ik ken de opvattingen van Marcion niet. Zal het eens inkijken.
|
Ah. Nou, Marcion was een van de eerste die een christendom predikte waarin er twee goden waren. De slechte demiurg van het oude testament die de aarde geschapen had en de goede God van Jezus.
Sowieso was er in de eerste eeuwen na christus nogal wat aversie tegen de Joden, omdat die de christenen beschouwde als kwaadwillende sekte (sekte klopte wel).
Van de brieven van Paulus wordt ook wel gezegd dat ze door Marcion bewerkt/gemaakt zijn om de God van het NT zover mogelijk van de God van het OT te laten staan. Ook heeft Marcion voor zijn NT het evangelie van Lucas aangepast zodat elke referentie naar het Jodendom weg was.
Al met al valt er best wat voor de opvattingen van Marcion te zeggen, maar de kerkgeschiedenis leert dat hij erom geëxcommuniceerd is, en zijn leer als ketters is afgedaan. De leer van Marcion kwam echter regelmatig terug, het bekendste voorbeeld zijn de Kataren (+- 1200 NC).
Voor de kerkleer valt echter ook heel wat te zeggen. Zoals dat Jezus een mens in de joodse cultuur was die vele profetieën wel heeft vervuld, en die twee zaken worden niet begrepen als het OT vol leugens van een demiurg staat. Jezus is zelf ook nooit tegen JHWH ingegaan, maar werd rabbi genoemd door zijn joodse leerlingen. Dat is allemaal erg raar als hij JHWH zag als een kwade God die mensen in de verdoemenis had gestort.
Citaat:
Zoidberg M.D. schreef:
(Bericht 29666460)
Ik probeer die laatste zin met een positieve toon te lezen. Fijn dat jij ook meedenkt hoor. ;)
|
sportief(y)
Citaat:
Zoidberg M.D. schreef:
(Bericht 29666460)
Excuses voor al mijn inkoppertjes. :rolleyes:
(y) Bij deze sluit het topic maar.
|
Je kwam op mij over als iemand die niet wil praten over een onderwerp maar vooral kort door de bocht one-liners wilde posten in de hoop op bijval uit de hoek van de ongelovigen, en geërgerde reacties uit de hoek van de gelovigen. Dus ik dacht "laat ik meespelen", excuses. Hopelijk kan dit nog een nuttig topic worden over de wisselende waardering voor de joodse wortels van het christendom.