![]() |
StuFi wordt bevroren
Citaat:
Niet een hele betrouwbare bron, maar het staat ook in de VK. Stelling: Dit Kabinet gaat door waar Jo Ritzen opgehouden is. Ik houd Jo Ritzen persoonlijk verantwoordelijk voor het falende Nederlandse onderwijssysteem. Uiteraard snap ik best dat er op alle fronten een beetje ingeleverd moet worden, maar dit is het zoveelste voorbeeld van een maatregel die geen zoden aan de dijk zet (want werkelijk, wat is nou 6 á 7 miljoen :|) en een toch al zwakke groep hard pakt. Waarom wordt er niets gedaan aan de Villasubsidie (waar makkelijk een tienvoud van dit bedrag mee gepakt kan worden) en moeten studenten wéér inleveren? |
Prima, gunstig voor mijn marktpositie
|
Ervanuitgaande dat normaal de stufi met zo'n 3 euro per jaar omhooggaat, zou dat betekenen dat ik over een periode van 2 jaar zo'n 100 euro misloop.
Zeg niet dat studiefinanciering de beste post is om op te bezuinigen, maar kan er niet echt van wakker liggen. |
Ik denk dat je deze trend uberhaupt gaat zien. Het oude model waarbij iedereen goed moet kunnen studeren, geeft langzaam terrein prijs op het (inferieure) model waarbij de student maar moet zien hoe hij/zij aan geld komt. Ik heb tijdens mijn studie heel veel buitenlandse studenten meegemaakt, en over het algemeen is hun niveau om de huilen i.v.m. Nederlandse studenten. Mijn hoop ligt wat dat betreft bij het enorme belang dat bedrijven hebben bij het goed opleiden van studenten. Ik kan me voorstellen dat onderzoeksstations zoals bijvoorbeeld het NIOO en Alterra meer gaan investeren in studenten.
|
Tja, met zo veel zaken waar veel meer veel eenvoudiger veel nuttiger op bezuinigd kan worden (Hummersubsidie, defensie) een kwalijke zaak dat het onderwijspeil weer omlaag moet, terwijl er al veel te weinig geld is voor onderwijs.
|
Op universiteiten werd ook al bezuinigd. Volgend jaar ook al minder blauw op straat. Nog minder geld naar defensie, waar toch al doden vallen door te weinig investeringen. Studenten die twee studies doen wordt het leven ook al onmogelijk gemaakt (je moet je tweede bachelor vrijwel geheel zelf betalen, collegegeld is dan meer dan het dubbele). Nee, Balkenende IV doet het lekker zeg.
Nee, mooie praatjes over de kenniseconomie, maar ze breken meer af aan het onderwijs dan er zelfs in het zwartste scenario in de tien jaar ervoor is gebeurd. Wat is er eigenlijk wél gebeurd met al die miljarden? Ze zijn een miljard of twee kwijtgeraakt aan het vertroetelen van asielzoekers met het generaal pardon natuurlijk. De inkomsten op zich vallen tegen, okay. Maar waar is de rest heen? |
Citaat:
Daarnaast zijn de belastingen zoals je weet te laag. |
Citaat:
|
Citaat:
En verder, nu ja, weer een nieuwe stap in het plan van dit kabinet de universiteit als instituut te doen verdwijnen. Als het zo doorgaat is er over twintig jaar geen wetenschappelijk onderwijs meer, wat natuurlijk leidt tot meer CDA-stemmen. |
Citaat:
|
Goed plan, met die miljoenen kun je weer een paar kunstenaars subsidieren en zeg nou eerlijk, wat is een nederland zonder kunstenaars?
|
Citaat:
|
Citaat:
Tal van beroepen waar meerdere invalshoeken min of meer nodig zijn. En dat roet je op die manier uit. |
Als dit het enigste is van de komende bezuinigingsronde teken ik ervoor.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
dan krijg je dingen als rechtssociologie... met een knipoog naar de hoogleraar uit het studieverbod topic.
|
Nouja echt een probleem is het niet, aangezien de meeste studies toch al met minors werken.
|
Slechte zaak. Zeker als het gunstig is voor lucky's marktpositie.
|
^ :D(y)
|
100 euro per student per 2 jaar. wtf is dat nou? natuurlijk is er op honderd andere manieren ook geld te besparen, maar op deze manier ook.
|
Citaat:
|
Citaat:
als 50 euro per jaar veel voor je is moet je een (beter) bijbaantje nemen. |
Dus mensen op de vavo gaan geen tegemoetkoming krijgen in die 2 jaar?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Die financiële barrières zijn ook niet discreet. Het is niet zo dat bij bedrag X er opeens massa's studenten niet meer gaan studeren, maar eerder is het zo dat per euro minder er X aantal minder studenten zich aanmelden (met je wiskundige achtergrond moet je dit kunnen begrijpen). |
jajaja, ik volg je ook wel met mijn wiskundige achtergrond :p maar ik vind het allemaal zo overtrokken. zoals ik al zei zijn er veel andere posten waar de overheid (beter) op kan bezuinigen, maar dat er meteen weer zo'n heisa gemaakt moet worden en dat er actie gevoerd moet worden e.d... het valt allemaal wel mee. vind ik.
als die donders nou een dagje extra gaan vakkenvullen i.p.v. protesteren, dan hebben ze het geld al weer bijverdiend :) |
Ik lig ook niet wakker van die paar euro, het gaat mij vooral om die mensen die niet gaan studeren omdat ze denken dat het te duur is. En dat kost de maatschappij handenvol geld.
|
Citaat:
lijkt mij...:o |
nog beter :D
|
Er wordt in dit topic wel een beetje gedaan alsof je met stufi een studie en een kamer kan betalen :confused:
|
Citaat:
|
Citaat:
Basisbeurs: Uitwonend € 240,02 Thuiswonend€ 73,56 De rest mag je lenen, en dat kan nu nog steeds (Y) Vooral die 73 euro is grappig, 12 * 73 =/= jaar collegegeld. Om maar niet te praten over boeken. Uitwonend kom je dus al 80 euro te kort als je jouw redelijk lage huurprijs telt. |
idd 195 is een flinke onderschatting van de gemiddelde huurprijs. richting de 100 euro welteverstaan. (http://www.woonhelpdesk.nl/index.php...dkoper%20wonen - uit 2007 weliswaar)
|
Citaat:
|
Citaat:
Mijn huur is overigens inderdaad erg laag, ik heb daarin geluk gehad. |
Citaat:
|
Citaat:
oke, tegenwoordig kost mijn eten inderdaad veel meer, (om over de whiskey nog maar niet te spreken) maar ik loop gewoon vast op de zaken vooruit en leen bij, dat mag van de economie begreep ik.:p Het is net wat je fatsoenlijk noemt. Elke avond 200 gram rundvlees met peultjes en aviko spul, ja, dan ben je veel geld kwijt. Rijst met kip en rommel kost minder. Een vijf kilo zak aardappels kost ook niets, net als speklapjes in voordeelverpakking en de seizoengroenten. |
Citaat:
|
Citaat:
ja wat wil je nou. de student wordt tegenwoordig echt als sloeber afgeschilderd, terwijl ze dat eigenlijk helemaal niet hoeven te zijn. de toelage van de overheid wordt maar als vanzelfsprekend gezien. dat tuig moet eens gewoon werken naast de studie. en ja, ik snap echt wel dat er ook lui zijn die het minder royaal hebben dan ik (ik heb het ook nooit royaal gehad :confused:) en echt moeite moeten doen om de studie te bekostigen. daar heb ik het dus niet over. ik heb het over die 90 procent (ja, zoveel is het echt wel) van de huidige studenten die gewoon lui en verwend is. daar is in principe helemaal niets mis mee, want zo was ik ook een (heel klein) beetje, maar een heeel heeel heeel groot deel van de studenten (in delft dan in ieder geval, nu als referentiekader) is niet eens geïnteresseerd in een bijbaan. dit is dan ook het volk waar ik het over heb, en dus niet die mensen die alles zelf betalen en een bijbaan hebben en zeer hun best doen etc. etc. |
Citaat:
Hier in Enschede is het echter wel mogelijk. Oke, je leeft dicht bij armoede en moet elke euro gaan omdraaien, maar het kán wel. @rationeel: studenten moeten studeren, niet werken. |
Citaat:
|
Ja, maar dat is een ander verhaal. Dan moet je de aanvullende beurs criteria veranderen. (verder kan je als ouders natuurlijk ook inschatten wat een kind gaat kosten en daar je vaste lasten enigszins op aanpassen, maargoed, offtopic.)
|
Mja, vaste lasten aanpassen, mijn pa had de helft van de tweeling natuurlijk moeten aborteren? Of?
|
Citaat:
Sinds wanneer kost de gemiddelde kamerhuur trouwens € 195? De gemiddelde studentenkamer in Amsterdam kost € 425 p/m*, in Utrecht* € 349 p/m en voor heel Nederland € 328 p/m. Dat betekend voor de meeste studenten dat ze van de basisbeurs een tientje of twee overhouden om van te leven, of nog niet eens hun kamerhuur kunnen betalen. Nou, en voor kinderen van ondernemers, die waar ze recht op hadden in januari meestal pas in september of oktober krijgen, betekend dat dus dat je zuinig levende duizenden euro's uit een bijbaan moet halen om het hoofd boven water te kunnen houden. Bij sommige studies als geneeskunde kan dat bijna niet, dus er zijn zoals vroeger waarschijnlijk weer situaties waar kinderen vanwege geldgebrek niet kunnen studeren. Lekkere vooroordelen in de claim dat '90% van de studenten lui is' trouwens. Velen trekken het domweg niet om 50-60 uur per week te besteden aan studie+bijbaantje, en dan nog meer tijd om een leven te kunnen hebben. De luie figuren vind je hoogstens onder de studenten met een WaJong uitkering die veelal kerngezond zijn of het aan zichzelf te danken hebben (drugsgebruik, bijv.), maar toch € 600-800 per maand er gratis bij krijgen. Of wellicht kinderen van minima die standaard de hoogst mogelijke aanvullende beurs krijgen. Die zitten financieel het ruimst van alle studenten. |
Ik denk dat je ook niet moet onderschatten wat de waarde van het nite hebben van een bijbaan kan hebben. Ik heb in de loop der jaren veel geleerd en ik ben een van de betere afstuderende studenten in mijn vakgebied. Dat dank ik in een groot deel aan mijn vrijheid om na mijn studie ook veel tijd te besteden aan biologie. Dat komt bijvoorbeeld, omdat ik er een hobbie van maak biologische onderwerpen die hier ter spraken komen na te zoeken, veel tijd in de natuur door te brengen en anderszins bezig te zijn.
Ik denk dus dat ongestoord kunnen studeren een enorme meerwaarde kan hebben. En ik denk ook zeker niet dat die tijd door studenten wordt ingevuld met 'lamballen'. Veel studenten besteden bijvoorbeeld ook tijd aan netwerken, het ontwikkelingen van secundaire, niet-verdienende vaardigheden en goed uitrusten zodat ze hun studeertijd efficiënt kunnen gebruiken. Als je nog uren moet werken ernaast, heb je vaak minder de tijd om goede verwerking van de stof te doen. Laat staan dat je per dag 2 tot 3 uur reistijd hebt. |
Citaat:
Dus geen onzin blijven verkondigen. :rolleyes::rolleyes: |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:17. |