![]() |
[Worm] Rare mails met groot attachment?
Is dit een nieuwe internet-worm? Ik krijg de laatste tijd veel mailtjes van 'gewone' adressen (dwz voornaamachternaam@hotmail.com, geen random generated adressen) met een vage Spaanse spreuk als titel...de mails hebben een grootte van 318k. Als attachment is er een .cpl bestand aangehangen van 238k. Het lijkt me wel dat dat een nieuwe worm is, eentje die zichzelf (as allways) doorstuurt naar willekeurige adressen uit je adresboek, met een ander willekeurig adres als afzender (de afzenders zijn mij onbekende personen).
Het gekke is nou, dat Norton Antivirus er dus niks 'malicious' in ziet...noch in het openen van de mail met Script Blocking en Mail Scanning, noch wanneer het bestand gedownload op de harde schijf staat met de Full System Scan (en dat nog wel met de nieuwste virus definitions van 03-08-2002). Op de site van Symantec heb ik nog geen beschrijving gevonden die eraan voldoet. Meer mensen hier last van? |
|
Citaat:
|
Het idee achter dit virus is inderdaad niet nieuw, maar de code misschien wel. Het is vrij makkelijk om een .cpl virus te schrijven (is gewoon een soort Applet voor Windows…denk maar aan het configuratie scherm…). Als een grapjas een ander virus schrijft, maar de .cpl methode gebruikt dan zal deze door scanners niet worden gezien.
Wat ik dus wil zeggen, is dat je niet altijd blindelings op je AV scanner moet vertrouwen. Ze lopen altijd minimaal een week achter… |
Jah daar had ik dus ook last van. Erg irritant, aangezien binnen no-time je hotmail account vol zit...
Het was na anderhalve week ook weer helemaal over... Blijkbaar was de geinfecteerde persoon er achter gekomen :) |
CPL is gewoon een programma, in de vorm van een Control Panel Applet. Het wordt net zoals elk ander programma uitgevoerd .. en kan dus dodelijk zijn.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ook een paar keer gehad idd... (n)
|
ik krijg ze ook steeds, behoorlijk kut want ze tikken wel aan op je account groote! :mad:
|
die hebbik vandaag voor t eerst gehad(en hopelijk t laatst)
t was nog van iemand die ik ken ook, gelukkig nie geopend (n) |
whaaaaaa ik had m gister 1-tje uit canada:S kende ik niej eens :confused:
maar jah ik hoop dat t de laaste is die ene van 41/40kb doet zich nog steeds de ronde jammer genoeg vandaag weer 2 gehad :mad: (n) |
Ik krijg ze elke dag :( :mad: en het gekke is dat ze allemaal van Hotmail accounten af komen... Microsoft....
|
Citaat:
|
Citaat:
|
5 per dag krijg ik er.. allemaal met spanje subject.. :mad:
|
ja echt klote mail in ongewenste post...blabla espanol 313 kb .cpl..ik vraag me af of t nu eindelijk voorbij is ..
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Nou heb ik er al een tijdje geen last meer van gehad (y)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:29. |