![]() |
Ware liefde leeft
Nooit zal ik beter schrijven
of mooier zijn dan hij Stem van god, gesloten ogen lief je hebt jezelf bedrogen Dacht je hem te zien in mij? Nooit zal ik zoeter zingen van zware liefde, zoete wijn Voorgoed verloren, eeuwig missen; hoe een mens zich kan vergissen Te denken dat ik zo kon zijn Nooit zal ik hoger stijgen dan waar hij voor altijd zweeft Goed, nooit zal iets hem overtreffen maar liefde, zul je ooit beseffen Dat ware liefde leeft [edit] laatste strofe gewijzigd. oorspronkelijk was deze zo: Nooit zal ik hoger stijgen dan waar hij voor altijd zweeft Goed, nooit zal iets hem overtreffen maar liefde, zul je ooit beseffen dat ware liefde, ware liefde Dat ware liefde leeft [/edit] |
Ik vind het een geweldig gedicht. Heel sterk rijmschema, moeilijk rijmschema. Alleen verkloot je het door het einde vind ik. 3x ware liefde is iets teveel van het goede, en het is zo zonde om je rijmschema onderuit te halen, het gaat ten koste van het ritme...
Maar ondanks dat, toch goed gedicht :) |
Ritme? Wat is dat? Inderdaad mooi, maar op het soppige af, kan nog net. Je moet er voor in de stemming zijn.
|
Citaat:
En wat betreft de sappigheid... je hebt gelijk, ik had hem zelf ook graag wat scherper gezien maar zo voel je je nou eenmaal niet altijd he... |
Ik weet best wat ritme is, ik kan het in dit gedicht ook wel vinden, maar zou je het in gegeven context niet liever 'metrum' noemen?
|
Het 'zoeter' en 'zoete' in de tweede strofe vind ik niet zo mooi, dubbelop? En verder ben ik er voor in de stemming, vind het mooi. :)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:47. |