Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Algemene schoolzaken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=45)
-   -   Psychologie als standaard vak (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1774082)

shuraa 29-09-2009 18:37

Psychologie als standaard vak
 
Ik ben van mening dat PSYCHOLOGIE als standaard vak opgenomen moet worden. Psychologie is zóveel. Leer leerlingen hoe je kunt denken, om te gaan met anderen, leer je hersenen gebruiken, leer waarom dingen nou eigenlijk zo zijn. Waarom denk ik zo? Waarom doe we zo iets? Leer leerlingen redeneren. Ik denk dat het respect en de omgang met andere veel verbeterd zou worden.

Godsdienst/anw/gym/tekenen/ckv1-2-3- OMRUILEN met psychologie?

IK ZEG DOEN

Vice 29-09-2009 23:34

Citaat:

shuraa schreef: (Bericht 29719145)
Ik ben van mening dat PSYCHOLOGIE als standaard vak opgenomen moet worden. Psychologie is zóveel. Leer leerlingen hoe je kunt denken, om te gaan met anderen, leer je hersenen gebruiken, leer waarom dingen nou eigenlijk zo zijn. Waarom denk ik zo? Waarom doe we zo iets? Leer leerlingen redeneren. Ik denk dat het respect en de omgang met andere veel verbeterd zou worden.

Godsdienst/anw/gym/tekenen/ckv1-2-3- OMRUILEN met psychologie?

IK ZEG DOEN

Omruilen met psychologie?:confused:

shuraa 30-09-2009 01:34

dus één van die vakken niet, en psychologie wel : P

light fighter 30-09-2009 08:56

Nee hier ben ik niet voor. Psychologie is een breed vakgebied waarin zoveel nuances en verschillen zijn dat het moeilijk is goed aan te leren. En daarnaast voegt het weinig toe. En hoe jij psychologie omschrijft is het meer sociale vaardigheden en iets met redenatie dus meer filosofie denk ik. Want bij psychologie leer je niet met anderen om gaan, leer je niet je hersenen te gebruiken op de manier die jij bedoelt. Bij psychologie leer je onder anderen hoe de hersenen werken en invloed hebben op gedrag, hoe mensen zich gedragen in groepen en waarom. En dit zijn maar twee kleine puntjes.

Evatjuhhhh 30-09-2009 09:37

Een deel van psychologie zit op dit moment verweven in biologie. Bijv. klassieke conditionering en er zit ook een stuk sociale psychologie in.

DBZ 30-09-2009 18:52

Psychologie is ook niet echt een belangrijk vak lijkt mij. Je leert wel denken mss, maar het kan blijkbaar ook zonder. En je hebt psychologie echt niet nodig om goed te kunnen functioneren in de maatschappij.

Micromensje 30-09-2009 20:20

Tja dan heb je meer in een lesje Sociale Vaardigheden.

Freyja 30-09-2009 20:39

Ik zeg meer aandacht besteden aan Nederlands *O*

T_ID 01-10-2009 00:35

Ik zie eigenlijk totaal niet voor me hoe je psychologie als een vak op een middelbare school gaat geven. Dat eindigt, óf veel te veel gefocust op irrelevante dingen, of als een veredelde cursus gesprekjes voeren.

Hoewel CKV natuurlijk altijd weg mag natuurlijk.

deadlock 01-10-2009 09:48

Ik ben benieuwd wat Kazet Nagorra hier van vindt.

Evatjuhhhh 01-10-2009 10:54

Citaat:

T_ID schreef: (Bericht 29724196)
Ik zie eigenlijk totaal niet voor me hoe je psychologie als een vak op een middelbare school gaat geven. Dat eindigt, óf veel te veel gefocust op irrelevante dingen, of als een veredelde cursus gesprekjes voeren.

Hoewel CKV natuurlijk altijd weg mag natuurlijk.

Ik kan het mezelf wel voorstellen. Als ik mijn boek van het vak "inleiding psychologie" doorlees kan je daar wel een schoolvak van maken met ook het zelf doen van experimentjes. Ik ben alleen bang dat het erg oppervlakkig zal blijven.

shuraa 01-10-2009 12:55

als je bijv. kleine artikelen leest waar echt weetjes in staan, leer je daar vaak heel veel van. Als je dus een les voorbereid kan je dus allerlei "weetjes" verweven tot een interessant verhaal.

Denk bijvoorbeeld aan het feit: niemand kan echt goed namen onthouden. Dit komt omdat wij liever een beeld bij de naam hebben, daarom onthouden wij wel heel goed gezichten. Vraag nu bijvoorbeeld aan de klas: hoe zou je met deze wetenschap jezelf aankunnen leren goed namen te onthouden?

Op deze manier zet je de klas aan het denken, ze moeten nu echt nadenken, eindelijk niet een keer saaie verhalen aanhoren of teksten overschrijven. Op deze manier krijg je denk ik ook meer aandacht.

Micromensje 01-10-2009 15:24

Namen onthouden. Wauw wat nuttig. Nee, dan is zelfs CKV nog nuttiger. Of ANW. Psychologie lijkt me behoorlijk nutteloos op een middelbare school.

shuraa 01-10-2009 16:05

nou voor mensen zoals jij zou zo'n vak goed zijn, leer creatief denken, er zijn wel meer dingen die je op deze manier kunt onthouden. Daarbij is dit een voorbeeldje.......

light fighter 01-10-2009 17:37

maar wat jij omschrijft is geen psychologie. Het heeft raak vlakken met psychologie, maar verdiep jij je eerst maar eens wat psychologie is.

Het voorbeeld dat jij geeft is een typisch anw/biologie/maatschappijleer voorbeeld.

shuraa 01-10-2009 18:02

laten we het vak dan "nadenken" noemen.

Helaas krijg ik nooit zo goed les, bij ckv kijken we films, bij anw wordt je verteld dat we kleine en grote dwergen in het heelal hebben en bij biologie krijg je te horen hoe je je moet voortplanten :S iets wat je allang weet als je 1x per week discovery kijkt.

Balance 01-10-2009 18:32

Ik heb zelf lessen psychologie gehad op mijn vervolgopleiding, maar vind niet dat het voor alle leerlingen verplicht zou moeten worden. Je doet het nou voorkomen alsof het een soort wonderles zou worden waarin we massaal slimmer worden. Dat valt reuze mee. Mensen generaliseren bijzonder weinig, dus het bij psychologie geleerde trucje ook in de praktijk gebruiken bij een ander vak wordt weinig gedaan.
Verder word je van een vak als psychologie helemaal niet zoveel socialer. Heb je dat echt nodig, dan zijn daar aparte cursussen voor. Ga daar niet iedereen mee lastig vallen. En in maatschappijleer en levensbeschouwelijke vorming past ook al een groot deel van de lesstof van psychologie.

Commando 01-10-2009 21:29

Citaat:

shuraa schreef: (Bericht 29719145)
Ik ben van mening dat PSYCHOLOGIE als standaard vak opgenomen moet worden. Psychologie is zóveel. Leer leerlingen hoe je kunt denken, om te gaan met anderen, leer je hersenen gebruiken, leer waarom dingen nou eigenlijk zo zijn. Waarom denk ik zo? Waarom doe we zo iets? Leer leerlingen redeneren. Ik denk dat het respect en de omgang met andere veel verbeterd zou worden.

Godsdienst/anw/gym/tekenen/ckv1-2-3- OMRUILEN met psychologie?

IK ZEG DOEN

Ik ben van mening dat iedereen scheikunde als verplicht vak moet opnemen, anders geen diploma. Scheikunde is zóveel en overal en om je heen. Je hebt dagelijks stoffen in je handen, draagt synthetische kleding, drinkt water. Je bent zelf één grote scheikunde fabriek. Hoe wordt dit gemaakt, hoe vindt dat toepassing en welke chemische reacties spelen er? Leer kinderen materie begrijpen. Ik denk dat het de kennis en besef van materialen en de omgang met het milieu veel verbetert zou worden.


Effe serieus: Nee natuurlijk geen psychologie als vak op de middelbare school.

Paranoide 01-10-2009 21:45

:D

shuraa 01-10-2009 22:19

dudes kijk wat je nu te leren krijgt.. 't gaat alleen nog maar om het papiertje en echt niet meer om de kennis die je opdoet

Kazet Nagorra 01-10-2009 22:20

Citaat:

shuraa schreef: (Bericht 29719145)
Ik ben van mening dat PSYCHOLOGIE als standaard vak opgenomen moet worden. Psychologie is zóveel. Leer leerlingen hoe je kunt denken, om te gaan met anderen, leer je hersenen gebruiken, leer waarom dingen nou eigenlijk zo zijn. Waarom denk ik zo? Waarom doe we zo iets? Leer leerlingen redeneren. Ik denk dat het respect en de omgang met andere veel verbeterd zou worden.

Godsdienst/anw/gym/tekenen/ckv1-2-3- OMRUILEN met psychologie?

IK ZEG DOEN

Al die vakken kunnen wel weg, maar daar hoeft niet een nog nuttelozer vak voor in de plaats te komen. Als je psychologie boeiend vindt is er altijd nog een cursus die je kan volgen aan verschillende universiteiten.

Als je leerlingen wil leren redeneren, dan moet je logica onderwijzen. Een prima plan. Als je leerlingen kritisch wil laten nadenken, moet je wetenschapsfilosofie onderwijzen. Ook een prima plan. Psychologie? Neen.

Commando 02-10-2009 14:21

Citaat:

shuraa schreef: (Bericht 29727681)
dudes kijk wat je nu te leren krijgt.. 't gaat alleen nog maar om het papiertje en echt niet meer om de kennis die je opdoet

EENS! Dat is volgens mij vooral het geval in het MBO met al die achterlijke niveau's met de daarbij verengelsde populaire namen als 'marketing manager niveau 1' en filiaalmanager niveau 3'.

Nikoros 02-10-2009 19:11

Citaat:

Freyja schreef: (Bericht 29723183)
Ik zeg meer aandacht besteden aan Nederlands *O*

(y) Dit is hem!

shuraa 03-10-2009 13:11

ja Nederlands ook zeker weten, alleen laat ons dan niet 11 boeken lezen voor 1 cijfer.

Leer simpele regels aan zodat je direct beter Nederlands kan, ik heb bijvoorbeeld nog nooit deze regel gehoord in de klas, terwijl Nederland het massaal fout doet: wanneer iets meer of minder is dan zeg je DAN JIJ en niet ALS JOU, en wanneer iets evenveel is zeg je EVENVEEL ALS JIJ. zij hebben meer dan wij, niet meer als ons..

Katje 03-10-2009 13:46

Jouw regel is niet helemaal volledig, want: jij hebt twee keer zoveel appels als ik. Dan is het meer, maar toch moet er 'als' staan.

DBZ 04-10-2009 00:29

Tuurlijk klopt de regel dan wel. Je vergelijkt iets, en het is gelijk: 2x ZOVEEL appels ALS ik. Dus dan heb je net zoveel appels, maar dan 2 keer.

Sarah 04-10-2009 11:02

De regel is gewoon eigenlijk wat taalkundiger dan dat. Het gaat er niet om of het ene meer is dan het andere (het is bv. ook 'minder dan' en niet 'minder als'), het gaat erom of het bijwoord in de vergrotende trap staat.

Micromensje 04-10-2009 16:07

Maar ik denk niet dat Psychologie hetzelfde is als Nederlands. En Nederlands is nuttig, psychologie op een middelbare school totaal niet.

DBZ 04-10-2009 17:36

Hoezo is nederlands nuttig? Oke, er zitten nuttige dingen bij als spelling en gramm, maar boeken lezen, literatuur en al die zooi is allemaal onzin.

Paranoide 04-10-2009 21:34

Citaat:

DBZ schreef: (Bericht 29735177)
Hoezo is nederlands nuttig? Oke, er zitten nuttige dingen bij als spelling en gramm, maar boeken lezen, literatuur en al die zooi is allemaal onzin.

Algemene ontwikkeling is geen onzin.

shuraa 05-10-2009 11:46

20 uur verpesten aan een boek zoals "de steniging" is echt niet goed voor je. Ik heb me 20 uur lang zitten ergeren aan een slecht verhaal, niets geleerd.

Wat kan je in 20 uur?

Met een fatsoenlijke docent en werkwijze kan je vrijwel ALLE "dure" Nederlandse woorden leren. Of honderden woordjes frans/engels/duits/spaans/zweeds etc etc. Aan een super slecht boek lezen heb je NIETS. Terwijl ze de les bedachten en de boeken samenstelden hadden ze gewoon tijdgebrek, geen zin, ongeďnteresseerd etc.

Waarom heb je niets aan psychologie? Ik zie mensen om me heen die echt niet logisch nadenken. Ik denk aan het woord psychologie op school: hersenen leren gebruiken. HOE BELANGRIJK KAN IETS ZIJN? De meeste mensen weten niet eens dat ze zichzelf iets kunnen aanleren. Je kan er zoveel mee. Als jij bijvoorbeeld jezelf leert te verplaatsen in andere mensen kan je veel sneller bepalen hoe je met dat persoon om moet gaan.

Maar ja "micromensje" precies voor mensen zoals jij zou het vak "leren denken" een geweldige uitkomst zijn. Hoelang heb je eigenlijk al nagedacht over wat je aan dit vak zou hebben?

Zeker niet langer dan 10 seconden. Leer denken : ) dat zouden meer mensen moeten doen..

T_ID 05-10-2009 13:12

Citaat:

DBZ schreef: (Bericht 29735177)
Hoezo is nederlands nuttig? Oke, er zitten nuttige dingen bij als spelling en gramm, maar boeken lezen, literatuur en al die zooi is allemaal onzin.

De conclusie hieruit is dat je nog niet genoeg literatuur hebt gelezen, aangezien je er nog geen moraal of dergelijke uit kunt halen. Dat probeert men je nu juist te leren daar.

light fighter 05-10-2009 14:08

Citaat:

shuraa schreef: (Bericht 29737066)
20 uur verpesten aan een boek zoals "de steniging" is echt niet goed voor je. Ik heb me 20 uur lang zitten ergeren aan een slecht verhaal, niets geleerd.

Wat kan je in 20 uur?

Met een fatsoenlijke docent en werkwijze kan je vrijwel ALLE "dure" Nederlandse woorden leren. Of honderden woordjes frans/engels/duits/spaans/zweeds etc etc. Aan een super slecht boek lezen heb je NIETS. Terwijl ze de les bedachten en de boeken samenstelden hadden ze gewoon tijdgebrek, geen zin, ongeďnteresseerd etc.

Waarom heb je niets aan psychologie? Ik zie mensen om me heen die echt niet logisch nadenken. Ik denk aan het woord psychologie op school: hersenen leren gebruiken. HOE BELANGRIJK KAN IETS ZIJN? De meeste mensen weten niet eens dat ze zichzelf iets kunnen aanleren. Je kan er zoveel mee. Als jij bijvoorbeeld jezelf leert te verplaatsen in andere mensen kan je veel sneller bepalen hoe je met dat persoon om moet gaan.

Maar ja "micromensje" precies voor mensen zoals jij zou het vak "leren denken" een geweldige uitkomst zijn. Hoelang heb je eigenlijk al nagedacht over wat je aan dit vak zou hebben?

Zeker niet langer dan 10 seconden. Leer denken : ) dat zouden meer mensen moeten doen..


Wat houdt psychologie volgens jou dan in? Volgens mij heb je namelijk daar totaal geen goed beeld van.

shuraa 05-10-2009 14:44

"Ik denk aan het woord psychologie op school: hersenen leren gebruiken."

Ik denk niet aan de psychologie die je krijgt op de universiteit, daar heb je inderdaad niets aan bij 15 jarigen.

Nona 05-10-2009 17:04

Dus jij denkt aan een vak waarin je leerstrategieën aanleert en je eigen capaciteiten leert te gebruiken?

Dat is inderdaad geen psychologie, al staat de halve psychologie afdeling van de gemiddelde boekhandel tegenwoordig helaas vol met zelfhulpboeken. Maar in dat geval: best nuttig, lijkt me zo. Maar niet zes jaar lang drie uur per week. Een korte cursus lijkt me voldoende.

shuraa 05-10-2009 17:26

precies nona, maar niet enkel leerstrategieën.

Ik denk ook aan hoe om te gaan met mensen. Waarom mensen anders denken dan jij enzovoort. Met een vak zoals "dit" wordt het respect vergroot voor anderen én ik weet zeker dat mensen slimmer worden.

Dit zou zeker een nuttige vervanger zijn voor tekenen of ckv of godsdienst.

Roosje 07-10-2009 11:27

Wat jij beschrijft, Shuraa, heb ik allemaal gehad. Maar dan bij verzorging. Het is ook een bepaalde manier van invulling geven aan vakken en het hangt natuurlijk af van de ideologie van een school. Als je als school zoveel mogelijk kennis wil overdragen, is dat vak van jou niet echt functioneel. Als je echter ook je kindjes sociale vaardigheden wil bijbrengen, zit 't anders.. :)

Micromensje 07-10-2009 14:54

Tja dan zou het denk ik nutteloos zijn. Ik denk dat de meeste scholen wel een cursus Sociale Vaardigheden aanbieden, bij ons in elk geval wel. Ik bedoel, dan kun je dus ook gewoon die gaan volgen.

daphne333 07-10-2009 16:08

Jaaaaaaaaaaaaaaa!

Diamera 13-10-2009 18:36

Nee. Bij ons wordt er geen psychologie gegeven, wel filosofie. Als je het vrijwillig wil volgen, kan dat waarschijnlijk wel bij de LOI ofzo, maar op een middelbare school is het al druk genoeg. Mijn verwachting is ook dat veel mensen het niet nuttig zullen vinden, ik zelf ook niet. Helemaal nutteloos is (bijna) geen enkel vak, je steekt er bijna altijd wel iets van op, maar het is meer dat je je tijd beter kan gebruiken. Een optie zou zijn als keuzevak, dan heb je er altijd nog zelf invloed op.

Balance 13-10-2009 18:37

Citaat:

shuraa schreef: (Bericht 29738685)
precies nona, maar niet enkel leerstrategieën.

Ik denk ook aan hoe om te gaan met mensen. Waarom mensen anders denken dan jij enzovoort. Met een vak zoals "dit" wordt het respect vergroot voor anderen én ik weet zeker dat mensen slimmer worden.

Dit zou zeker een nuttige vervanger zijn voor tekenen of ckv of godsdienst.

Bij ons heette dat maatschappijleer en levensbeschouwelijke vorming.

Zwimber 13-10-2009 20:02

a

MissMusyc 10-11-2009 23:30

Psychologie is naar mijn mening een te breed vak voor op school. De woordenboekdefinitie geeft: wetenschap die zich bezighoudt met het onderzoek naar het gedrag van mensen. Volgens de studiebrochure Psychologie van de Universiteit van Utrecht gaat psychologie over wat we doen, denken en voelen en waarom dat zo is. In de opleiding leer je veel verschillende invalshoeken, zoals filosofie, biologie en maatschappijleer. Een groot deel van de mensen heeft ten minste 1 of 2 van deze vakken. Dus je komt al een deel te weten, alleen wordt het niet psychologie genoemd.
En jouw omschrijving geeft, zoals een aantal mensen inderdaad al zeggen, een klein deel van de psychologie weer, namelijk de filosofische invalshoek. En filosofie heb je op veel scholen wel.
En waarom ben je van mening dat ckv, tekenen en godsdienst niet nuttig zijn? Misschien zie je het niet, maar je leert er heel veel van. Het zijn inderdaad vakken die veel leerlingen niet leuk vinden, maar je hebt er later toch wel iets aan (bijvoorbeeld als je naar een museum gaat, maar het draagt ook bij aan je algemene kennis). In ieder geval is godsdienst belangrijk, want zonder begrip voor andere religies en levenswijzen, zul je een deel van de maatschappij niet begrijpen.
Ik zou het zoals Micromensje en Nona al zeiden, als korte cursus aanbieden, en sommige scholen hebben het al met Sociale Vaardigheden o.i.d.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:39.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.