![]() |
Boekhouding HW uitleg
Ik snap er niet zo heel veel van als iemand mij zou kunnen helpen met uitleg en antwoorden zou ik het zeer op prijs stellen .
Verkocht op rekening aan Gé Bos diverse artikelen voor 7500€ De inkoop prijs van de afgeleverde artikelen is € 5000,- hoe zet je dit in een grootboekrekening als journaalpost ? |
zou je graag willen helpen, maar heb geen idee van dat soort dingen..
|
Kas of bank............€ 7500
Voorraad.........................€ 5000 Winst vóór belasting..........€ 2500 |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
100 debiteuren 7500 (debitering) aan 800 omzet 7500 (creditering) + 801 inkoop waarde vd omzet 5000 (debitering) aan 700 voorraad goederen 5000 (creditering) Ik heb btw buiten beschouwing gelaten aangezien er niet stond of prijzen inc. of exl. btw waren. In je grootboekrekeningen zet je de bedragen gewoon aan de debit of credit kant afhankelijk van de bovenstaande journaalposten. grootboekrek 100 debiteuren zou dus gewoon op de debet zeide +7500 krijgen. Om deze in balans te houden krijg je de bij deze grootboek rek 'naar balans', het bedrag daarvoor is het verschil tussen debit en credit zeide. Geld voor alle grootboekrekeningen. Methodiek van AzN lijkt mij onvolledig in het kader van de informatievoorziening. Hij boekt zijn liquide middelen wel omhoog maar het blijkt niet waaruit dit is (rente ontvangste? omzet? je wil weten dat het je omzet is verdomme! daar werk je voor =D). Teven inkoopwaarde van de omzet vermelden omdat je dan per saldo direct je bruto winst op de verkoop kan uitrekenen. |
Oké, je hebt gelijk, bedankt voor 't verbeteren :). Ik had niet gelezen dat 't hier om 'n verkoop op rekening ging :bloos:. Ik ging er ook voor 't gemak van uit dat de topicstarter 'n middelbare scholier was, omdat studenten (vaak) wel weten hoe ze dit soort boekingen moeten maken. Daarom heb ik ook niet 't rekeningenstelsel gebruikt ;).
|
Verschil tussen verkoopprijs en inkoopwaarde is dan nog niet de de winst voor belasting, maar simpelweg de brutowinst :P. Feit blijft dat boekhouden niet bepaald een eenvoudig vak is waar 1 leesfout compleet foutieve journaalposten oplevert, en er logica technisch veel mogelijkheden juist lijken, en in de practijk er gewoon heel veel wegen te bewandelen zijn die kunnen.
|
We moeten toch aannemen dat de inkoopprijzen de enige kosten zijn, omdat verdere gegevens ontbreken? In dat geval heb ik 't (op 't VWO tenminste) op de volgende manier geleerd:
Balans: Debiteuren........7500 Voorraad..................5000 Winst 2009...............2500 Resultatenrekening: Inkoopwaarde verkochte goederen.....5000 Winst vóór belasting........................2500 Omzet..................................................7500 |
Journaalposten kennen eigenlijk geen Balans en Resultatenrekening, maar gebruiken rubriek nummers. Ik schreef bijvoorbeeld 100 debiteuren, dat wil zeggen, rubriek 1, nummer 00. Dat is een balansrekening. Rubriek is 4 is voor de kosten, dus bijvoorbeeld 400 algemene kosten, 401 verkoopkosten, 402 inkoopkosten, enzovoorts.
In principe boek jij hetzelfde als wat ik deed, maar in een andere volgorde, wat geen bal uitmaakt anders dan wellicht voor het overzicht/wat je gewend bent. Het enige wat jij wel doet en ik niet is dat jij Winst 2009 crediteerd, hetgeen ik nog nooit gezien heb. Wellicht dat het wel past in de VWO logica, maar op AC BAD heb ik het nog nooit gezien. Het gaat dan ook niet echt om winst, er moeten zeker nog wel kosten ed van af, of die nou gegeven zijn op niet, in de praktijk zal je niet zien dat er geen kosten zijn ; - ). Hoe boek jij dan bijvoorbeeld schoonmaakkosten 5000 euro betaald per bank? |
Ik ken 't rekeningenstelsel nu niet meer zo precies, maar ik heb 'm voor m'n tentamen Boekhouden van vorig jaar moeten bestuderen ;). Ik kan me idd nog herinneren dat de balans- en resultatenrekeningposten 'door elkaar werden gegooid', wat ik zelf altijd erg verwarrend vond.
'Winst 2009' staat bij mij credit op de balans vóór de winstdeling. Na de winstdeling wordt deze post opgesplitst en ondergebracht bij bijvoorbeeld de posten 'winstreserves', 'te betalen dividend' en 'te betalen belasting'. Wij werken altijd dus altijd met vennootschappelijke jaarrekeningen :). Bij 't boeken van 5000 euro schoonmaakkosten betaald per bank combineer ik balans- en resultaatrekeningposten weer wel :bloos:: Schoonmaakkosten..........5000 (resultatenrekening) Bank....................................5000 (balans) Maar zoals je al zei: er zijn zoveel boekhoudmethodes als boekhoudingen :D. |
Ye, zo zou ik die boeking ook maken.
Echter, jij hebt winst geboekt. Maar nu heb jij kosten gemaakt, en dat is slecht voor je winst. Maar je debiteerd je winst op dat moment niet Eigenlijk heel raar toch? Wellicht dat jullie dat later nog van die winst af halen, dat kan natuurlijk. Maar dan snap ik niet waarom je dat niet meteen doet; of dat je ook pas je wint op het einde gewoon opteld qua opbrengsten en verminderd qua kosten ^^. En ja, die nummers zijn heel irritant, zeker omdat je bijv 099 overboeking 199 overboeking 299 overboeking 399 overboeking 499 overboeking .. nouja, je ziet wel waar dat heengaat, en zo met heel veel dingen :P |
DIKKE FAIL voor iedereen die het denkt te weten...
Je boekt het namelijk zo: 140 Debiteuren €8.925 Aan 840 Opbrengst verkopen €7.500 Aan 181 Te betalen Omzetbelasting €1.425 + 800 Inkoopprijs verkopen €5.000 Aan 700 Voorraad goederen €5.000 |
Citaat:
Hoe weet je trouwens de exacte rubriek nummers? Die staan helemaal niet gegeven -.-; Grappig dat je blijkbaar wel kan boekhouden maar niet kan lezen |
De rubieknummers zijn inderdaad niet helemaal vastgelegd, ze kunnen per bedrijf verschillen. Maar je kunt wel ongeveer zeggen dat Debiteuren 140 is en Crediteuren 130.
|
Citaat:
|
Ja dat kan idd, als je alles uit dezelfde categoie maar in dezelfde rubriek stopt.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:28. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.