![]() |
Wiskunde -> Domein
Hoe vind ik het domein van een functie als ik alleen maar een grafiek voor m'n neus heb?
|
Het domein van een functie bevat alle waarden van x waarvoor die functie gedefinieerd is.
|
Thnx, maar had het graag nog iets concreter gezien. Iemand anders?
|
Bijvoorbeeld x+y=1 en je vult -1 voor x in, dan is -1 je domein.
|
Citaat:
|
Zonder formule?
Gewoon aflezen voor welke x er een y uitkomt, dus tot hoever de grafiek loopt van links tot rechts. Als het aan 1 kant tot oneindig is noteren als < <--, ...] (met een punthaak en een pijltje zeg maar). Als je twee waardes hebt tussen gewone haken dus [... , ...] |
Citaat:
Citaat:
Grafiek sin(x) Domein X: <<--;-->> (of in een specifieke cirkel; 0 ; 360) Domein Y: -1 ; 1 Dit houd in dat x van oneindig min tot oneindig plus loopt (of in een specifieke cirkel van 0 tot 360 graden) en de y van -1 tot +1 |
Citaat:
|
Citaat:
ik bereken grootcirkels, en zuigerslagen, de eenheidscirkel is m'n beste vriend. |
Citaat:
Ontopic: het domein bepaal je door te kijken naar voor welke x-waarden een functie een y-waarde oplevert. Bijvoorbeeld als je kijkt naar de functie |
Citaat:
|
Citaat:
Het is afhankelijk van het vakgebied welke eenheid je gebruikt, bij zeevaartnavigatie gebruiken we ° omdat een graad 1/360 van de evenaar is en 1/60 daarvan een ' (minuut) welk correspondeert met 1852m ofwel de zeemijl. in de landmeetkunde gebruik je gon, oftewel een cirkel van 400graden, van dit systeem is de eenheid m (meter) afgeleid. in de (technische) wiskunde gebruik je vooral radialen. Het is de keuze van de gebruiker welke eenheid je neemt. |
tot hoever reikt de grafiek links en tot hoever reikt de grafiek rechts. Bekijk de x-waarden en dat is het domein. Let op dat het soms kan voorkomen dat in de vraagstelling blijkt dat het domein beperkt is. Soms kan de waarde van x niet beneden bv. de 0 zijn (in geval van leeftijd ofzo). Dan begint het domein ook pas vanaf 0 ook al kan de grafiek voorbij 0 de min in gaan.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:23. |