![]() |
Electrische energie?
Ej jongens,
Ik heb een probleem met een vraag uit me Natuurkunde boek. Het betreft dat ik moet uitrekenen hoe lang een cd-speler aankan met een weerstand van 150 mW en 3.6 kJ. Weerstand en electrische energie kan ik wel berekenen en zelfs de stroomsterkte met een bepaalde tijd, maar hier loop ik helaas vast. Kan iemand me misschien helpen?:) |
Wat is het verband tussen de elektrische energie E, het vermogen P en de tijd t?
|
Je moet natuurlijk wel even weten op hoeveel volt je het gebeuren aansluit.
Als je hem op 230V aansluit, dan kun je A berekenen over het apparaat. kJ = 1000 J. Dus je hebt 3600 Joule en dan kun je berekenen aan de hoeveelheid j/s (watt) hoe lang het apparaat aan kan staan! Robin |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Nooit gehoord van een debielendriehoek? http://img134.imageshack.us/img134/5281/ept.png Als je een waarde wilt berekenen met deze debielendriehoek, dan moet je DE WAARDE DIE JE WILT WETEN JE VINGER OP LEGGEN. Jij wil de t van TIJD weten. Leg je vinger op de t van tijd. WAT LEES JE NU? E / P. Deel E door P in de juiste eenheden en je hebt t. In jouw geval: 3600 / 0.15 = 24000 seconden = 400 minuten = 6,6666 uur = 6 uur en 40 minuten. |
Citaat:
|
Geweldig ik snap het:) dankuwel.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:17. |