![]() |
Latijn ppp's
Hallo
ik heb morgen een pw voor latijn maar ik kom uit een beetje gramatica niet uit: bij die ppp's heb je toch ook uitzonderingen die niet altijd op tus ta of tum eindiggen of helemaal anders zijn. toch? zoals: condere (bouwen, stichten) dat wordt dan bij ppp manelijk conditus maar moet er dan ook nog een vorm van esse bij zoals de normale bijv: puer vocatus est (de jongen werd/is geroepen) (y)alvast bedankt(y) |
Ja dat klopt van die vorum. Puer is je onderwerp, vocatus est is je ppp. Maar pas op bij meervoud, 'de jongens zijn geroepen' is dan 'pueri vocati sunt'.
Je hebt inderdaad uitzonderingen, zo wordt het bij mittere in het praesens mittens en mittentis, bij audire auditurus. Het is gewoon een kwestie van uit je hoofd leren en de uitzonderingen kennen. |
Citaat:
-(i)tus, maar b.v. -sus (mittĕre), of -xus. Bij deze w.w. moet je het ppp gewoon leren. Citaat:
Dit kan als bijvoeglijk naamwoord gebruikt worden (het beloofde geld - pecunia promissa), maar het kan gecombineerd met een vorm van ‘zijn’ een VTT of VVT vormen (een zgn. lijdende zin): in het Latijn is dat niet anders. Pecunia filiæ a matre promissa est - het geld is door de moeder aan haar dochter beloofd. Promissam pecunam dabo te - ik zal je het beloofde geld geven. |
Vergeet ook niet dat in teksten het werkwoord esse bvaak gewoon wordt weggelaten, zeker aan het eind van een zin. Dit kan verwarrend zijn.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:34. |