![]() |
Rijexamen vraagje
Binnen een dikke week heb ik mijn eerste rijexamen.
Ik rij nu al zo'n 3 maanden alleen (heb 20u rijlessen gehad). Maar ik ben het nu echt gewoon om met 1 hand te rijden en te sturen, dat tien voor twee-gedoe, ligt mij niet echt en vind ik persoonlijk moeilijker sturen als met 1 hand. Nu is mijn vraag, is het verplicht om met tien voor twee te sturen? Alvast bedankt. |
Ik denk niet dat het in je voordeel werkt om op je examen met een hand te sturen. Examinatoren letten (normaal gesproken) ook op je positie achter het stuur. In normale situaties is het inderdaad veel prettiger om onderuitgezakt in de auto te hangen met een handje aan het stuur. Maar mocht er dan wat gebeuren, ben je vrijwel altijd trager dan wanneer je beide handen aan het stuur had gehad.
Maar je rijdt nu dus al drie maanden in je eentje rond zonder rijbewijs? |
Mijn theorie heb ik gehaald en daarna heb ik 20u rijles genomen.
Waarna je dus alleen mag rijden gedurende ten minste 3 maanden voor je rijexamen. Bedankt voor de post trouwens ;) |
Oh je bent een Belg. :o
|
Citaat:
|
Ik denk inderdaad dat het niet bevorderend werkt.
Zoveel moeite is het toch niet om 1 examen even beide handjes aan het stuur te houden. |
Ik zou gewoon alles netjes volgens de regeltjes doen, geloof me, dat gaat beter uitpakken dan onderuitgezakt/ongeinteresseerd zo'n examen te doen. Het is ook maar een uurtje (neem ik aan), daarna heb je weer alle tijd om relaxed te rijden ;)
|
Citaat:
En nee, je bent er niet op tijd bij om die andere hand er nog bij te halen. Te vaak ben je er zelfs volledig alert te laat bij als er een noodsituatie is. |
Bedankt voor de reacties, hopelijk lukt het :)
|
Volgens mij mag kwart voor 3 ook als je dat fijner vindt.
|
Kwart voor drie schijnt zelfs beter te zijn dan tien voor twee.
|
Citaat:
Tien-voor-twee is de 'officiële' positie die je doorgaans wordt aangeleerd, maar er gaan ook veel stemmen op dat kwart-voor-drie voor een betere controle over het voertuig zorgt. Of daar verder onderzoek is naar gedaan weet ik niet en ik kan het ook niet bevestigen, maar tegenwoordig worden voor zover ik weet tien-voor-twee en kwart-voor-drie als de beste posities gezien. Zelf varieer ik tussen die twee. Een vriend van mij reed (of hij dat nog steeds doet weet ik eigenlijk niet) als hij niet hoefde te sturen bijna altijd met de handen op de 5 en 9, de handen buiten het stuur om. Dat vind ik echt een rare positie. Leer jezelf in ieder geval pertinent aan met twee handen aan het stuur te rijden, je voertuigcontrole wordt er zoveel beter en veiliger door ipv met één hand aan het stuur. Zeker in noodsituaties, zoals T_ID al uitwees :) |
Mijn rijinstructrice zei dat zij op haar opfriscursus had geleerd dat je met kwart voor drie netter stuurt. Ze heeft het niet over vage mythes gehad :p
|
Als ik gewoon op een vrij recht stuk rijd dan vind ik kwart voor drie ook fijner, bij bochtjes enzo vind ik tien voor twee (of tien over drie) fijner :)
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:28. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.