Hernuel Fan |
16-10-2009 23:00 |
Citaat:
Lydia Field schreef:
(Bericht 29776954)
Yay, hij doet het nog.
Ik ben de verschillende geloven aan het beschrijven voor een groep van 6 tot 10 jaar.
Mijn vraag: hoe zou je de activiteit noemen die bijvoorbeeld Christenen in de kerk doen en daarmee bedoel ik: het bidden, het luisteren naar de preek, de belijdenis... Ik kom niet verder dan 'meditatie'....
Als hiervoor een term is, is dat ook op toepassing voor de activiteit in de moskeeën of andere geloofshuizen?
|
Je kunt het misschien 'aanbidding' noemen? Ik denk dat je die term wel kunt gebruiken, christenen zien aanbidding als iets wat je hele leven doortrekt, en specifiek tot uiting komt in bidden, zingen, etcetera, maar ook wel naar Gods woord luisteren, en belijden wat je gelooft.
Ik denk dat moslims het ook wel ok vinden om het aanbidding te noemen. maar het is dus geen officiele term he, er is geen woord voor: bidden plus preek luisteren plus geloof belijden. Het heet samen: de eredienst.
Citaat:
Lydia Field schreef:
(Bericht 29777101)
Nog eentje: is er binnen het Jodendom een soortgelijke persoon zoals bij de Christenen de Paus?
Ook vraag ik me af of we gelovigen (Joden, Christenen, Moslims, etc.) met hoofdletters moeten schrijven?
|
Nee. Joden geloven in één God, en niemand mag op aarde direct namens God spreken. Dat deden vroeger de profeten wel, maar nu niet meer. Er zijn wel vooraanstaande joodse geleerden en rabbijnen.
christenen geloven trouwens ook lang niet allemaal dat de paus meer gezag heeft dan welk ander persoon dan ook. Dat doen alleen (een deel van) de rooms katholieken.
Citaat:
Lydia Field schreef:
(Bericht 29777114)
dus als ik dit zou moeten vertalen naar een uitleg voor jonge kinderen, zou ik dan kunnen zeggen dat er voor Joden 7 'wetten' of 'geboden' zijn (zoals bij Christenen de Tien Geboden) of klopt dat technisch niet?
|
Gewoon tien toch? Alle geboden op de stenen tafelen, zie genesis. Maar ook nog de hele talmoed. Maar dat is allemaal googlebaar en te vinden op wikipedia volgens mij.
|