Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   duitse lidwoorden (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1778147)

foxcat95 29-10-2009 18:35

duitse lidwoorden

hallo,

kan iemand mij helpen...
ik vind het altijd met duits zo lastig die lidwoorden te leren en dan bedoel ik niet die rijtjes maar bij bv: der Geburtsort (de geboorteplaats)
hoe moet ik nou weer weten of je der moet gebruiken (ja ik weet dat der voor mannelijk is)

maar zijn daar misschien handige truc's voor?

Andijvie 29-10-2009 19:06

Dit is wel handig:
http://nl.wikibooks.org/wiki/Duits/G...ndig_naamwoord
:)

arPos 29-10-2009 21:56

Citaat:

foxcat95 schreef: (Bericht 29820386)
maar zijn daar misschien handige truc's voor?

Nee, je moet weten welk geslacht het woord is, m,v of o naar aanleiding daarvan gebruik je resp. der die en das.

mathfreak 30-10-2009 08:29

Geburtsort eindigt op het woord Ort. Omdat Ort mannelijk is betekent dit, dat Geburtsort ook mannelijk is. Indien je van een zelfstandig naamwoord niet weet wat het geslacht is kun je dat altijd terugvinden in je woordenboek Duits-Nederlands.

Andijvie 30-10-2009 10:07

Citaat:

arPos schreef: (Bericht 29821262)
Nee, je moet weten welk geslacht het woord is, m,v of o naar aanleiding daarvan gebruik je resp. der die en das.

Nou ja, een aantal woorden kan je wel beredeneren (zie mijn link), maar verder zal je 't idd gewoon uit je hoofd moeten leren... als je rijtjes gewoon met lidwoord leert, kom je al een heel eind :)

arPos 30-10-2009 22:56

Citaat:

Andijvie schreef: (Bericht 29822280)
Nou ja, een aantal woorden kan je wel beredeneren (zie mijn link), maar verder zal je 't idd gewoon uit je hoofd moeten leren... als je rijtjes gewoon met lidwoord leert, kom je al een heel eind :)

Mja, dat zeggen ze, mij lukt het niet.

Niet dat ik er ooit bereid was moeite voor te doen, zoiets vind ik a) niet handig in een taal en het is b) op te zoeken in een wi-wa-woordenboek, das handig.

foxcat95 01-11-2009 11:31

hartelijk bedankt iedereen(y)

hier heb ik wat aan!:D

Kaylaaa 13-11-2009 21:27

ik had van een leraar het volgende geleerd:

1. eerst kijken of het mannelijk is of vrouwelijk zoals (die Frau) dan weet je dat je sowieso die moet gebruiken
2. eindigt het op e / t / ion / ung / ur of ik dan is het die
3. is het in het nederlands een het woord (het schaap) dan is het das
4. overig is der.

het gaat echter niet op voor alle woorden, maar als je deze regel toepast op je woordenlijst zie je dat het bij 80% wel geldt!

lollige me 23-04-2012 08:41

Citaat:

Kaylaaa schreef: (Bericht 29870903)

1. eerst kijken of het mannelijk is of vrouwelijk zoals (die Frau) dan weet je dat je sowieso die moet gebruiken
4. overig is der.

het gaat echter niet op voor alle woorden, maar als je deze regel toepast op je woordenlijst zie je dat het bij 80% wel geldt!

deze regels kende ik al maar hoe weet je dan de rest van de woorden waar dat niet voor geld?

arPos 23-04-2012 18:34

Citaat:

lollige me schreef: (Bericht 32499140)
deze regels kende ik al maar hoe weet je dan de rest van de woorden waar dat niet voor geld?

Zucht een woordenboek en later ervaring.

fizzle-fluffy 24-04-2012 22:36

Citaat:

Kaylaaa schreef: (Bericht 29870903)

4. overig is der.

Dit gaat niet echt helemaal op, maar goed.

Ik kan verder ook niet echt helpen want ik ben nooit in staat geweest een taal te leren door regels of rijtjes te stampen.

Geniale banaan 20-11-2012 14:23

Dit hielp mij:
Mannelijk:
- Als het een mannelijke persoon of dier is
Der Mann, der Stier

Vrouwelijk:
- Als het een vrouwelijke persoon of dier is
Die Kuh
- veel woorden die op een -e eindigen
Die Birne
- woorden die op -heit -keit -ung -ion of -schaft eindigen
Die Freiheit

Onzijdig:
- De meeste woorden die in het Nederlands onzijdig zijn zijn ook in het Duits onzijdig
Das Haus, das Museum

HomoSignificans 20-11-2012 17:00

Het geslacht van het Duitse woord is meestal gewoon hetzelfde als het geslacht van het Nederlandse woord (bijv. de naam - der Nahme). Het gaat helaas niet altijd op (bijv. het vaandel - die Fahne).

duitsnerdje 12-12-2012 16:08

En alle (bijna) alle woorden uit het buitenland zijn das

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:59.