![]() |
knakken met de vingers
Doen jullie dat ook wel is?
knakken met de vingers, pols, schouder, tenen? Ze zeggen dat het erg slecht voor je is, maar ik doe het egt al jaren, en ik merk niets... geen pijn, alles doet t nog gewoon:rolleyes: Duss wat is er nou zo verkeerd aan? |
t schijnt juist niet echt bepaald slecht te zijn
1 of andere onderzoeker heeft iets van 60 jaar lang alleen de vingers van z'n linker hand geknakt daarna een rontgenfoto laten maken van allebei z'n handen en... t zag er nog gwn goed uit. Ik ben trouwens pas bij een dokter geweest, voor een knak in m'n heup, nogal pijnlijk. Ze zei : "ik maak me tótaal geen zorgen om het geknak, het is alleen raar dat t zo'n pijn doet. Dus valt allemaal reuze mee wat ze zeggen. Over dit soort dingen zijn trouwens heel veel leugens in de wereld. |
het verhaal was volgens mij dat je op latere leeftijd reuma kunt krijgen als je te vaak met je gewrichten "knakt". ik geloof dat het net zo vaak beweerd als ontkracht wordt...
wat dan weer wel slecht schijnt te zijn, is aan je vingers trekken. zo kun je het gewrichtskapsel uitrekken of zo. duwen schijnt dus beter te zijn om te knakken. (maar ik heb er niet voor gestudeerd) overigens is het ook niet je bot dat het knak-geluid maakt, maar het plotselinge ontsnappen van een vloeistof (je "smeerolie") in het gewricht. |
Ik knak zelf mijn vingers van jongs af aan, en sinds een paar jaar ook mijn nek. Af en toe lukt het ook wel met mijn pols als ik mijn hand naar achteren duw. Ik geloof die verhaaltjes dat het slecht voor je is niet zo.
Trouwens wat ganralph zegt is niet waar, het is tenminste nooit bewezen. Wat het knakkende geluid maakt is nooit goed onderzocht. |
Het knakken maakt op zich niets uit, als je gewoon knakt bij normale bewegingen (bv, bij veel mensen knakken de knieën als ze op hun hurken gaan zitten).
Alleen is het wel zo, dat als je erg vaak een geforceerde beweging maakt met een gewricht, deze wat sneller slijt. Je krijgt dan geen reuma, maar mogelijk artrose. Nu krijg je sowieso artrose als je maar oud genoeg wordt, het geforceerd knakken zou het alleen kunnen versnellen als je dat echt heel vaak doet. Het is allemaal theorie want zoiets is niet echt betrouwbaar te onderzoeken. |
Citaat:
http://www.intermediair.nl/artikel/k...4399/knak.html |
Maar het is natuurlijk enorm irritant voor je omgeving. Echt, knakkende vingers (n)
|
haha,
vooral daar hoor ik de meeste reacties op. ik wil dr wel aan denken, maar meestal gaat het vanzelf. En dan loopt iedereen tegen me te zeggen dat het vies klinkt:P Bij anderen vind ik het ook, maar bij mezelf niet zo.:) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Maar dat bewijst natuurlijk niet zo veel, met 1 proefpersoon :P
|
Ik doe het niet expres, maar regelmatig knakt er wel iets. Of het slecht is weet ik niet maja.
|
Ik heb het ook heel lang gedaan, totdat ik hoorde dat het slecht voor je vingers is, nu doe ik het niet meer. Het was trouwens wel erg lastig om te stoppen, het ging zo automatisch. Maar of het nu wel of niet goed voor je vingers is, ik doe het niet meer. Stel je voor dat je er wel iets van krijgt!
|
ik heb het zelf oowk maar kweet niej of het slecht is!!
|
Ik kan gewoon niet tegen dat geluid. vreselijk. Ik kan dat knakken met mijn vingers geloof ik niet. Wil het ook niet proberen, straks breek ik m'n vingers.
|
Citaat:
ik 'kraak' mijn rug, nek, borstbeen, vingers, tenen en knieën :p |
haha,
zo snel breek je je vingers niet hoor, als je het op het goeie plekje doet:P En als ik wakker word kan ik bijna alles knakken, dus als ik me is lekker uitrek krijg je eerst het moooie knakconcert live te horen:P mn rug, schouders, nek, pols, vingers op 2 plekken, mn tenen, en knieen.:) en als ik van de trap afloop hoor ik soms ook nog vanalles. maar het doet nooit egt pijn ofzo, dus ik vind het wel grappig:) |
je kunt er reuma van krijgen , bij je vingers dan. en gewoon niet meer doen!. is niet grappig zo als iemand het hier boven zegt:P ik krijg er egt de kriebels van bah! als of iemand voor de lol even van alles en nog wat aan het breken is iih nee niet zo fijn!
|
ik knak helaas ook al zo lang als ik me kan herinneren werkelijk al mijn gewrichten, sommige zijn echt behoorlijk pijnlijk, maar het "moet" dan gewoon.. of het wel of geen kwaad kan is niet bewezen (nou ja, die man die 60 jaar zn ene hand knakte en geen verschil had zegt toch wel wat), maar het zal persoonlijk zijn. Zo heb ik er bijvoorbeeld behoorlijk last van, heb ik er veel pijn aan. Ik kan bijvoorbeeld nog maar slecht een (aard)appel schillen omdat ik dan zoveel pijn in mijn handen heb. Dat kan ook nog weer aan andere dingen liggen natuurlijk, maar hoe dan ook, de orthopedische chirurgen vertelden me allemaal dat t (voor mij) erg slecht is.
Ook dat het inderdaad een soort opheffing van vacuum is dat in je gewrichten zit. Voor mij is het dan ook, ondanks de pijn in sommige gewrichten, altijd een opluchting als ik knak... hoe naar dat geluid ook is voor anderen :bloos: |
Wel heb ik dat mijn pink een beetje bobbelig groeit ofzo.
niet recht bij de kootjes. Maar verder moeten ze gewoon knakken, dat herken ik wel;) maar het geluid., tsja. daar stoor ik me niet aan:P Bij anderen trouwens wel..;) heeel raar is dat. |
er is een onderzoeker die het 60jaar heeft gedaan en nix aan de hand
|
Zoals Sarah al zegt, één proefpersoon bewijst nog niks.
|
Nee eigenlijk niet. Heb idd ook gehoord dat dat slecht voor je is, heeft iets met de soepelheid van gewrichten ofzo te maken. Maar het lijkt me sowieso niet echt heel gezond en is het niet pjinlijk?
|
Ik vind het voornamelijk een onzettend nare gewoonte en krijg echt rillingen als iemand zijn vingers knakt.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Knakken met je vingers vind ik echt nasty, maar ik betrap mezelf er wel eens op dat ik met m'n rechterpols knak :s
|
Ik knap alles, en niet eens bewust.
Met mn polsen, vingers, tenen en nek, doe ik het bewust. Maar een verkeerde beweging kan bij mij zo'n knak veroorzaken: rug, heupen, knieën, ellebogen, enkels en ook mn schouders. Volgens onderzoekers is het slecht voor je, maar een man van inmiddels 60, heeft zijn vingers vanaf zijn 10e ofso, elke dag geknakt. Zn vingers zijn er niet slechter van geworden .... Dus! |
Citaat:
|
je zal er niets van merken als je jong bent maar als je ouder bent heb je er normaal wel last van
zelf knak ik niets met opzet omdat ik dat niet kan, maar als ik van achter de computer kom en ik loop eens rond blijft het wel vrij lang van zelf kraken (dan heb ik het vooral over mijn enkels en tenen) |
Citaat:
Ik snap nog steeds niet zo goed hoe het werkt... maar het doet geen pijn, het is juist een vervelend gevoel als het niet wil knakken maar wel zou moeten. |
Ik ken meer dan alleen mn vingers knakken. De laatste tijd "moet" ik mijn hele rug steeds kraken! (gewoon holle rug maken). Dit is best slecht.. Maar zonder lukt t ook niet, het voelt gewoon rot. Ook mijn nek krakt aan alle kanten.
Best vervelend.. |
Citaat:
|
Mijn dokter zegt dat het een vacuüm-effect is in het gewricht :)
|
Citaat:
He bah, net na het bovenste berichte typen knakte mijn pols :p Zo knakken mijn schouders en knieën ook heel vaak. Zo irritant!-O- |
ik knak me vingers wel 2maal per dag en me nek ook (is egt heerlijk)
|
nee, het is niet slecht.
stond laatst nog in de quest volgens mij |
ik doe het al heel lang, vooral als ik me intens ergens op concentreer, dan willen mijn handen iets te doen hebben ofzo.... voor de rest geen gevoel van dat het moet of dat het zeer doet.... is gewoon een gewoonte.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
60 jaar lang onderzoek ? dan wil je op je 10e al erg gefascineerd zijn met het beroep, en ik denk niet dat men zo jong al zo dingen écht wil volhouden enzo. anyway, ik knak mn vingers altijd. alleen soms lukt t niet, blijft t even vasthangen. en dan wil ik het gewoon 1 x heel erg hard KNAK horen zeggen. maar lukt t egt niet. dan doet t wel pijn, maar na 5 minuten niks doen, en dan eventjes, heb ik die grote knak weer, en dat voelt dan weer opgelucht (: |
Citaat:
REFERENCE: "Does Knuckle Cracking Lead to Arthritis of the Fingers?", Donald L. Unger, Arthritis and Rheumatism, vol. 41, no. 5, 1998, pp. 949-50. WHO ATTENDED THE CEREMONY: Donald Unger http://www3.interscience.wiley.com/c...10619/PDFSTART Het is niet zo heel moeilijk om niet volstrekt belachelijk uit de hoek te komen, hoor. |
Maar die legt niet uit waarom sommige gewrichten dat vanzelf doen, en waarom je dan het gevoel hebt dat ie moet knakken...
|
Het ging toch in eerste instantie om schadelijkheid.
|
maar ik kan wél meerdere malen achter elkaar hetzelfde gewricht knakken :o althans, nu niet meer, maar vroeger kon ik dat met mijn polsen.
|
Oh ja, mijn polsen en enkels kunnen ook makkelijk een aantal keer achter elkaar knakken, misschien zelfs oneindig, maar dat heb ik nooit geprobeerd :o
|
ik knak letterljk alles. tenen , voet, enkels. knieën, heupen, rug, vingers, polsen, ellebogen, nek, neus kaak.. best wel freaky, maarkhe nergens ooit last van.
|
Citaat:
ik weet niet hoor. maar ik ben niet de enige die het herhaalt. en het zijn er maar drie. ;) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:06. |