![]() |
Belgische gevangenen kunnen naar Nederland dankzij akkoord
Citaat:
Wat vind jij? |
Prima oplossing. Als dan in de toekomst blijkt dat Nederland tijdelijk een cellentekort heeft kunnen we eventueel ook bij de zuiderburen aankloppen.
|
Citaat:
500*365*190 = 35 miljoen per jaar. Dus ik mag hopen dat de Belgen alleen een directeur mogen leveren, maar geen overig personeel. |
Ik denk dat de kosten per gevangene door een betere "dekking" in de Tilburgse gevangenis omlaag zullen gaan. Nu staan er immers een hoop cellen leeg, die wel geld kosten om te onderhouden.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
inderdaad, personeel is Nederlands. wel gaat - uiteraard - de Belgische wet gelden...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
inderdaad, je kunt de rechten en plichten van gevangenen niet zo maar wijzigen omdat de overheid toevallig geen plek heeft op eigen grondgebied. de regels van Belgische gevangenissen gaan dus gelden in Tilburg. (als ik het allemaal goed begrepen heb)
|
Zou het niet zo in elkaar steken dat wat betreft aan grondgebied gebonden wetgeving (zoals brandveiligheidsregels) Nederlands zijn, en de veroordelingen van de gevangenen enz onder Belgisch recht? (aangezien ze hun misdaden in Belgische jurisdictie pleegden)
Dat lijkt mij het meest logische eigenlijk. |
nou aangezien de gevangenis op Nederlands grondgebied blijft staan (het wordt geen extraterretoriaal België), dan zullen zaken als brandveiligheid wel op zijn Nederlands geregeld worden. Nederlands personeel zal ook volgens de Nederlandse Arbo moeten werken. (Dat geldt toch trouwens ook voor ambassades e.d.?)
wat betreft het regime in de gevangenis: dat wordt Belgisch: Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar ik mag er toch vanuit gaan dat wanneer een Belgische gevangene iets strafbaars doet binnen de gevangenis dat hij volgens het Nederlands recht wordt vervolgd. |
Zou je zo'n gevangenis niet kunnen herinrichten voor andere doelen? Of platgooien en er woningen bouwen?
|
Citaat:
|
Citaat:
Bovendien zien er best een hoop gevangenissen midden in de stad gebouwd, terwijl gevangenen helemaal geen gebruik maken van de faciliteiten dieeen stad biedt. Mocht er in de toekomst weer meer gevangenissen nodig zijn, bouw ze dan maar ergens tussen een snelweg en een industriegebied. |
Citaat:
Hoewel het erg genoeg best opmerkelijk is dat hij in Nederland daarvoor überhaupt achter de tralies moest, en niet met een 'foei, nooit meer doen' is heengezonden. :o |
Kunnen we de gevangenissen ook niet ombouwen tot centra waar criminelen bij genot van een kopje thee hun ervaringen kunnen delen. We praten namelijk altijd wel hoe vervelend criminaliteit voor de samenleving is, maar het moet ook behoorlijk lastig zijn om niet door de mensen om je heen geaccepteerd te worden vanwege je beroepskeuze.
|
lol @ Joostje
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:44. |