![]() |
contract sportschool verbreken
mijn vriend heeft gisteren een contract ondertekend verstuurd naar een sportschool voor een jaarcontract.
al snel besefte hij dat dit neit slim was, gisteravond heeft hij nog gebeld om het te annuleren, maar er was toen niemand meer van de administratie. vanmorgen weer gebeld, kon niet meer opgezegt worden. en het kon ook niet meer naar een half jaar gezet worden. ik weet dat dit dom is, maar weet iemand misschien nog manieren om er eventueel onderuit te komen, of de termijn te verkorten. hij heeft nog geen gebruik gemaakt van hun diensten. |
Citaat:
Heeft hij de Algemene Voorwaarden ontvangen? |
Vorige week heeft hij op die sportschool een rondleiding gehad. daarna heeft de sportschool een contract opgestuurd, en die heeft hij gisteren ondertekend teruggefaxt.
de algemene voorwaarden moet ik even navragen. |
Ok, hij moet dan schriftelijk binnen 7 dagen een brief sturen naar de sportschool waarin hij aangeeft dat hij de overeenkomst ontbind op grond van de wet koop op afstand. Hij hoeft verder geen reden op te geven. Het best doe je dit aangetekend, aangezien sportscholen dit soort brieven vaak nooit ontvangen.
|
is dit wel echt een koop op afstand?
van Consuwijzer: Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
De zeven werkdagen bedenktijd geldt alleen voor producten die u koopt bij een bedrijf dat normaal gesproken alleen verkoopt via telefoon, internet, televisie of catalogus. |
Citaat:
Citaat:
|
Hier staat dat:
overeenkomst op afstand: de overeenkomst waarbij, in het kader van een door de verkoper of dienstverlener georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand; Beter lezen vriend ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
@ LL: je hebt gelijk dat het er zo staat:)
maar is er geen uitspraak geweest ooit waardoor Consuwijzer dit anders definieert? |
Citaat:
|
Is maar net hoe je deze zin opvat:
in het kader van een door de verkoper of dienstverlener georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand |
de sportschool heeft het formulier opgestuurd naar de vriend van TS. hij kon vervolgens met dit formulier de hele koop afronden (hij hoefde niet langs te komen; fax of post zijn ook goed).
kortom: de sportschool heeft de "afstand" zelf geïnitieerd door via de post te gaan werken. (het aanvragen van het formulier was uiteraard vrijblijvend en dus geen onderdeel van de uiteindelijke verkoop) afijn, zo lees ik die bijzin dus:) |
Nja wat ik in het topic lees is dat de jongen al een uitgebreide rondleiding etc had gehad en dat hij in principe ook gewoon aan de balie het formulier had kunnen inleveren...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Hij heeft het ondertekend, hij kan er niet meer onderuit. It is that simple.
Koop op afstand is niet van toepassing, gezien hij het 'product' heeft kunnen zien en keuren ed, hij weet wat hij krijgt. |
Citaat:
voor diensten geldt dat de 7 dagen ingaan op het moment dat de overeenkomst gesloten is. |
Citaat:
|
dit heeft niks met lichaam of gezondheid te maken, dus ik verplaats hem naar geld en recht.
|
Citaat:
daarnaast weet ik überhaupt niet of die bedenkperiode ingeperkt kan worden... |
Als die wet al van toepassing hierop is, is het gewoon een maas in de wet. Want het is overduidelijk niet bedoeld voor dit soort zaken.
|
dat dacht ik dus ook, maar het citaat van LL doet iets anders vermoeden...
anyway, ben benieuwd of TS actie ondernomen heeft |
Citaat:
|
mwah, de wet is toch opgezet in eerste instantie als reactie op telefonische en online verkopen dacht ik...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
De overeenkomst is op afstand gesloten en hoort niet bij de uitzonderingen (zoals bijvoorbeeld financiële diensten en reisovereenkomsten) dus ik zou niet weten waarom dit geen koop op afstand zou zijn.
|
Citaat:
post bestond al enkelen eeuwen, en deze wet werd aangenomen toen internetverkopen sterk in de lift zaten. da's geen toeval ;) |
die wet is er tuurlijk om consumenten te beschermen bij koop op afstand ;)
|
de topicstarter moet wel opschieten wil ze de koop nog binnen 7 dagen kunnen ontbinden...
|
Citaat:
De manier van afsluiten is niet relevant, het draait om het zien van het product. Welnu, met een rondleiding heb je dat zeer zeker niet op afstand gezien. Bij malafide leningsbedrijven gebruiken ze een via internet uitgeprinte overeenkomst die je daarna moet invullen en opsturen via de post juist specifiek om onder de koop op afstand uit te komen. Het zou me zeer verbazen als je er een beroep op kan doen in deze situatie. Het doel van die wet is je beschermen tegen miskopen omdat je een product niet van tevoren hebt kunnen zien en beoordelen. Daarvan is hier duidelijk geen sprake. Als je hier een zaak van maakt zal er geoordeeld worden naar het doel van die wet, en dan zal de sportschool winnen. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Puur omdat hij het formulier doorgefaxt had zou hij opeens 7 dagen bedenktijd hebben, en als hij het formulier in had gevuld toen hij de rondleiding kreeg niet meer... |
Citaat:
|
Ik heb het topic niet gelezen.
Ik zou dit doen: aangetekende brief Waarin staat dat je NIET gaat betalen, dat ze GEEN incassobureau hoeven in te schakelen. Laat het maar voor de rechter komen. |
Citaat:
|
Goed, ik heb even het gehak op elkaar hierboven verwijderd. Niet meer op de persoon spelen graag. Doet een van beide heren dat toch, gaat onherroepelijk een slotje op dit topic.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:36. |