![]() |
religieuze muziek
Werd religieuze muziek geschreven voor God?
|
Is klaarkomen net zo lekker met een lege blaas?
|
Nee, soms ook voor meerdere goden, natuurgodsdiensten e.d. of voor geld of chicks.
|
Nee, het is geschreven voor de makke schapen die een godsdienst aanhangen. Heb je weleens goed naar die teksen geluisterd? Het lijkt me sterk dat een oppermachtig wezen als god gecharmeerd raakt van dat constante geslijm.
|
Sorry, was een beetje beschonken gisternacht.
|
Iemand nog een serieuze reactie?
|
Waarom zou het anders religieuze muziek heten?
|
Ik vind de vraagstelling maar dom.
|
Er is nu nog steeds 'religieuze' muziek gemaakt?
En als je de gezangen bedoelt; de melodieën zijn gewoon volksliedjes en daar is een religieuze tekst over geplakt. Met psalmen zitten het anders. Of het is andersom. Nuttige post. |
Citaat:
|
Volgens mij, als je echt religieus bent, doe je alles voor God. Dus ook je religieuze 'Jesus loves you too even if you are an evil kid fucker even if you're a sinner even if you eat pizza with toxic he still loves you'-liedjes schrijft is dat voor God.
|
Citaat:
Que? :s |
Citaat:
In het verlengde daarvan; muziek wordt vaak door sektes gebruikt om mensen van een jongere generatie in hun klauwen te lokken. Moderne mensen vragen moderne middelen om ze te vangen ten slotte. Kijk bijvoorbeeld naar IHope dat nu ook in Amsterdam zit. |
Religieuze muziek kan zowel voor god als voor zijn aanhangers als voor geld, aandacht, macht, chicks en dergelijke gemaakt zijn, wat Kazet zegt.
Veel 'White Metal' word alleen maar gemaakt om ook onder (vaak antireligieuze) metalheads zieltjes te winnen, om het zo te noemen. Niets mis mee wat mij betreft, maar die muziek is in elk geval niet primair gemaakt voor god. Er zijn in elk geval genoeg motieven voor het maken van religieuze muziek, in welke vorm dan ook ;) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik las: door god.
|
Je signature is van kabouter wesley!
ontopic weer, violingirl, wat vind jij zelf eigenlijk? |
muziek geschreven voor god? Ga toch weg. Alsof die kerel zin heeft om naar die crap te luisteren, die heeft wel wat betere dingen te doen: AIDS en tacogriep verspreiden, orkanen maken, aardbevingen laten ontstaan, tsunami's veroorzaken en de wereld ongelofelijk oneerlijk verdelen zodat wij lekker kunnen eten en miljarden mensen in Azië en Afrika sterven van de honger. Maar gelukkig houdt iedereen nog van hem.
|
Citaat:
|
ontopic weer, violingirl, wat vind jij zelf eigenlijk?[/QUOTE]
Ik denk dat religieuze muziek wel voor God is geschreven. Ik heb het eigenlijk vooral over oude(re) muziek, en een paar eeuwen geleden bestonden er bijna geen atheïsten. Ik denk dat mensen die 'religieuze' muziek schreven, alleen omdat ze daar de opdracht voor hadden gekregen, eerder uitzondering dan regel waren. Als je in deze tijd religieuze muziek schrijft, dan heeft dat zeker iets met je geloof te maken, omdat je in deze tijd niet meer in opdracht hoeft te componeren. Het kan natuurlijk ook zijn dat je het niet letterlijk voor God schrijft, maar bijvoorbeeld over God. |
ja, en dat geldt ook voor 'muziek over liefde', 'oorlogsmuziek' etc etc etc, de vraag is me een beetje onduidelijk.
|
Geen idee, het is nogal onmogelijk om in iemand's werkende hersenen te kijken, vooral als ie dood is.
|
Citaat:
Je bedoeld zeker: "een paar eeuwen geleden werden atheïsten nog gewoon systematisch geruimd door ijverige godsdienstwaanzinnigen" |
Valt mij altijd op dat zeker vanuit Evangelische hoek, men vaak nogal erg obscure invullingen aan 'religieus' heeft. 'Gemaakt voor god' vind ik daar zeer mooi voorbeeld van en 'bijbels' is nog een betere.
zo ooit keer discussie gehad met een 'gelovige' metalhead: "Nee dat is geen religieuze muziek! daar zitten geen bijbelse teksten in!" Ja. En het evangelisch christendom is de enige religie op de wereld... Religie in de ruime betekenis, is dus het zoeken naar antwoorden op levensvragen. en als dem uziek daarover gaat, dan kunnen er wel eens juweeltjes uit voortvloeien. ;) |
Citaat:
|
Ja en Elly en Rikkert waren ooit vette hippies, maar toen hadden ze een bad trip ofzo en gingen ze nare christenenmuziek maken omdat ze bang waren geworden van hun eigen ongewassen onderbroeken :)
Die shite vóór ze in den hoere/here raakten was echt heel goed. Check De Draad van Ariadne maar eens! |
aan de ene kant heb je muziek "geloof in god want hij is uw verlosser" en "god is mijn verlosser"
aan de andere kant heb je deze band die bijbelsteksten op muziek zetten combi duits en latijn. |
Volgens mij bedoelde E Nomine er toch vooral een licht satirische spot met de katholieke kerk mee hoor.
wel leuk nummer ^^ |
Citaat:
|
Oppassen met de term 'gothic'. ;)
Ik weet dat we in een tijdperk leven waarin alles wat ook maar een beetje donker klinkt, het label gothic moet dragen. Maar donkere trance heeft weinig of niets te maken met de muziek die Gothic in de eerste plaats dekt. ;) |
het wordt genoemd onder de term gothic maar zoals te zien ik heb het tussen aanhalingstekens geplaatst :P
Ik noem het zelf nogsteeds DuitseChristelijkeIndustrial, voornamelijk omdat dat is hoe ik het eigenlijk heb leren kennen :P |
Kerkorgels zijn awesome. :cool:
Maar dat was niet de vraag, hè? |
Citaat:
:D |
Citaat:
:cool: |
eeeeey...
wiste jullie dat reggae ook religieuze muziek is??geloof:rastafari:D |
Goede up.
|
Citaat:
|