Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Eten & Drinken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=62)
-   -   Eten uit diepvries bedorven? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1779092)

Lychee 05-11-2009 17:48

Eten uit diepvries bedorven?

Volgens mijn moeder is de groenteschotel die één jaar over datum is nog goed omdat ie bevroren was.
Volgens mij kanda nie omdat de datum ook bedoeld is voor bevroren producten.

Nu moet ik dat zo gaan eten.
Dood zal ik er niet aan gaan maar heeft mijn moeder nou gelijk (ik vind van niet).

Geweldig comeback topic van mij.
Meteen verkeerd geplaatst.

Miekje* 05-11-2009 17:50

--> eten en drinken

Paranoide 05-11-2009 17:52

Diepgevroren groente blijft tussen de 8 en de 12 maanden goed. De precieze tijd hangt van de groente af. Het wordt er bovendien niet lekkerder op.

Lychee 05-11-2009 17:55

Ja dus een jaar over datum is te veel.
Volgens mn ma kan het niet bederven
wat ik al belachelijk vind, anders zouden ze er geen datum op plakken.

martijn1985 05-11-2009 21:22

ze plakken ook een datum op zout...dus hecht niet al te veel belang aan die data. Dingen die bedorven zijn zien er niet goed uit, smaken niet en ruiken niet goed. Of je iets dus nog wel of niet kunt eten kun je ook best een beetje zelf inschatten. Die groenteschotel zal er niet lekkerder op geworden zijn, maar als het er niet beschimmeld uitziet zul je er echt niet ziek van worden.

Briseïs 06-11-2009 12:28

Volgens mij kan het niet echt bederven in de vriezer, maar na een maand of drie gaat de smaak wel hard achteruit.

Charissa1996 06-11-2009 14:28

ik denk niej dat het bederft alleen dat de smaak veel minder wordt!!! X

MTpower 06-11-2009 16:43

Het is nog prima te eten hoor, misschien dat er wat vriesbrand op zit, maar daar wordt alleen de smaak wat minder op.

Rationeel 07-11-2009 11:39

Citaat:

Lychee schreef: (Bericht 29844983)
Ja dus een jaar over datum is te veel.
Volgens mn mama kan het niet bederven
wat ik al belachelijk vind, anders zouden ze er geen datum op plakken.

gadver nu moet ik dat zo gaan eten :9
ze kookt al bijna nooit en nu moet ik dankbaar zijn lol.

de datum op een verpakking zegt helemaal niets meer als je gaat invriezen.

eten is in principe oneindig houdbaar in de vriezer. de richtlijnen die hier en daar gegeven worden (maximaal een jaar etc.) zijn er puur voor kwaliteitswaarborging. de smaak e.d. van eten dat 5 jaar in de vriezer heeft gezeten is namelijk niet meer zo jofel, maar ziek word je er niet van.

MTpower 07-11-2009 16:30

Citaat:

Rationeel schreef: (Bericht 29850411)
de datum op een verpakking zegt helemaal niets meer als je gaat invriezen.

eten is in principe oneindig houdbaar in de vriezer. de richtlijnen die hier en daar gegeven worden (maximaal een jaar etc.) zijn er puur voor kwaliteitswaarborging. de smaak e.d. van eten dat 5 jaar in de vriezer heeft gezeten is namelijk niet meer zo jofel, maar ziek word je er niet van.

Ze hadden pas een test gedaan (ik geloof bij de keuringsdienst van waarde) over houdbaarheidsdata.

Mayonaise 1 jaar over datum: goed te eten
Spinazie in pot uit 1998: Smaak was minder, verder goed te eten

En zo nog tig producten, allemaal nog prima te eten, alleen was de smaak hier en daar wat minder geworden.

Toddish 01-12-2009 15:06

Gezonder wordt het er ook niet van er zitten wel meer bacteriën in het product. Maar er dood van gaan geloof ik niet. Overigens hoorde ik laatst dat je shawarma niet op nieuw in kunt vriezen. Maar dat is een ander verhaal.

Vice 01-12-2009 22:17

Citaat:

MTpower schreef: (Bericht 29851189)
Ze hadden pas een test gedaan (ik geloof bij de keuringsdienst van waarde) over houdbaarheidsdata.

Mayonaise 1 jaar over datum: goed te eten
Spinazie in pot uit 1998: Smaak was minder, verder goed te eten

En zo nog tig producten, allemaal nog prima te eten, alleen was de smaak hier en daar wat minder geworden.

Ik neem aan dat die verpakkingen nog niet waren aangebroken.

MTpower 02-12-2009 14:16

Citaat:

Vice schreef: (Bericht 29925590)
Ik neem aan dat die verpakkingen nog niet waren aangebroken.

Klopt, was gewoon even om te laten zien dat tht's niet zoveel zeggen :)

palindrome 02-12-2009 14:38

Citaat:

Toddish schreef: (Bericht 29923931)
Gezonder wordt het er ook niet van er zitten wel meer bacteriën in het product. Maar er dood van gaan geloof ik niet. Overigens hoorde ik laatst dat je shawarma niet op nieuw in kunt vriezen. Maar dat is een ander verhaal.

Shawarma?

fizzle-fluffy 04-12-2009 10:06

Nou, ik weet dat vlees kan bederven, ook als je het invriest. Zeker als het gekruid is. Dus dat zal met groenten ook wel zijn. Maar ik ben een slager, geen groenteboer!

Battath09 09-12-2009 22:08

Eten uit diepvries bedorven

Binnenkort ga ik voor het eerst naar China, en ik vroeg me af of je daar in gemiddelde restaurants ook vegetarisch kunt eten zonder vlees en vis. Als het niet te doen is zal ik er gewoon vlees eten, maar het zou mooi zijn als het mogelijk is.

Ik heb het er al over gehad met iemand uit China, die verzekerde me dat er veel vegetarische recepten zijn in de Chinese keuken. Maar ik krijg het idee dat het er toch niet zo gebruikelijk is.
Al zal het misschien per regio verschillen ik ga naar Hangzhou, Zhejiang province.

fizzle-fluffy 09-12-2009 22:32

In Nederland is het in Chinese restaurants al niet te doen om vegetarisch te eten. In wat zij vegetarisch noemen zit meestal ook gewoon oestersaus en garnalen.
Maar je kan beter een eigen topic openen als je over een nieuw onderwerp wil praten!

Sarah 10-12-2009 08:45

Citaat:

Battath09 schreef: (Bericht 29955572)
Binnenkort ga ik voor het eerst naar China, en ik vroeg me af of je daar in gemiddelde restaurants ook vegetarisch kunt eten zonder vlees en vis. Als het niet te doen is zal ik er gewoon vlees eten, maar het zou mooi zijn als het mogelijk is.

Ik heb het er al over gehad met iemand uit China, die verzekerde me dat er veel vegetarische recepten zijn in de Chinese keuken. Maar ik krijg het idee dat het er toch niet zo gebruikelijk is.
Al zal het misschien per regio verschillen ik ga naar Hangzhou, Zhejiang province.

Ik ben in 2005 in Shanghai geweest en mijn moeder eet geen vlees (maar wel vis). Je kunt daar overal wel groentegerechten en tientallen verschillende soorten tofu bestellen, maar in de meeste gerechten zit wel oestersaus.
Nu is mijn moeder ook in Hangzhou geweest, maar daar was ik niet bij. Maar ik heb haar niet horen klagen over dat het daar niet mogelijk was om zonder vlees te eten. De keuken is daar wel anders dan in Shanghai dus het zou kunnen dat ze minder enthousiast zijn met de oestersaus.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:34.