![]() |
Dichten van Bright Blue
Ik maak ook maar even een dichtdumpje voor mezelf aan. Commentaar, tips, zijn meer dan welkom. Ik heb ze hard nodig! En mijn exusses alvast voor de foute spelling soms, komt door mijn dyslexie. :bloos:
Hier een gedichtje, gebasseert op een droom. Eigenlijk vind ik hem op de een of andere manier nog niet helemaal af, maar ik wou hem toch posten; Gedicht; 1 Mijn krokodillentranen bijten wild om zich heen Verlangen overspoelt ze en Au - ze hebben mijn been Ik ging dus over krokodillen (en Henk-Jan Smids) dromen (hij was gevangen in een kooi met krokodillen, há!) en toen ging ik de betekenis van mijn droom opzoeken, en kwam ik bij 'krokodillen tranen' terrecht. Vandaar! Het volgende gedicht heb ik bedacht toen ik Duits aan het leren was! We moesten het woord taveltennis leren, wat ik echt een kut woord vind en toch nooit ga gebruiken.. Dus toen ging ik het vervangen door Fussball. Veel makkelijker. Maar het leverde me wel inspiratie op :p Gedicht; 2 Ik volg je woorden als een tenniswedstrijd. Heen en weer en Help ik ben ze kwijt. Gedicht 3 Je weet waar mijn grens is en je weet dat het genoeg is. Je weet dat ik maar een mens ben en dat het nog te vroeg is. Ik weet dat je nooit zal leren te accepteren hoe ik me erbij voel. We zullen de verschillen negeren, en dit keer zonder gevoel. We zullen zonder dat we het weten, onze fouten vergeten. Met de stroming mee zwemmen, ontkennen dat we elkaar kennen. Niet meer doen alsof, want de zuurstof tussen ons raakt op. Zonder spijt, raak ik je kwijt. Dit keer zonder gevoel, voor altijd. |
Hmm, over die laatste, ik denk dat het met de rijm te maken heeft.
Je doet strofe1: a-aa-b-b strofe2: a-b-c-d Dus misschien kan je proberen te puzzelen zodat het in het rijmschema past van de eerste strofe. De volrijm (hetzelfde woord) hoeft niet, maar kan in de eerste strofe prima, dus misschien weet je zelfs wat te bedenken in de 2e strofe. Het metrum vind ik erg prettig. Ik zou de komma achter weten weghalen. |
Je weet waar mijn grens is en je weet dat het genoeg is
Dat ik maar een mens ben. Je weet dat het nog te vroeg is. Ik weet dat je niet zal leren accepteren hoe ik me erbij voel Genegeerd zullen de verschillen worden - nu zonder gevoel. We zullen onze fouten vergeten zonder het te weten. Met de stroming meezwemmen, vergeten dat we elkaar kennen. Niet meer doen alsof, want de zuurstof, die raakt op. Zonder spijt raak ik je kwijt. Zonder gevoel en voor altijd. Kijk maar wat je ermee doet ;) maar zo loopt het misschien iets beter. Ik vind het wel echt een heel leuk gedicht trouwens, en je hoeft er opzich niks in aan te passen, maar als je het niet goed vindt is het een beetje moeilijk om maar iets kleins te veranderen. Het leest een beetje als een songtekst en dat vind ik mooi en fijn om te lezen! (Y) |
Hm, sorry Etmakas, maar jou versie vind ik een stuk minder mooi. De 2 verschillen die volgens mij wel wat toevoegen, zijn:
Ik weet dat je niet zal leren accepteren hoe ik me erbij voel en We zullen onze fouten vergeten zonder het te weten. |
Ja toen ik hem teruglas vond ik hem ook al wel raar ja ^^
|
Gedicht 4
Elke avond huilen en elke avond koud Misschien doe ik uit eindelijk toch wat fout. |
Als je dat streepje na uit weglaat, is ie iets leuker.
Verder is het een beetje een puberdichtje :p |
Oke, idd ik haal het streepje weg :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Gedicht 5
Ze schieten te kort schieten me kapot Laten me schieten maar ik mis. Mis de liefde die ik zo graag had geraakt. Ik raak ons en onze liefde is slechts gemaakt. |
Citaat:
daarna heb je lak aan de schema's. probeert multi's te maken en orginele speling te gebruiken bij zinnen. oefening baart kunst |
Gedicht 6
On gehoord Ziek van het gevoel die je zo gemakkelijk verwoord Ik probeer me te verdedigen maar het is ongehoord dat jij me pakt met de woorden die ik kwijt was geraakt. Speelt met situaties die van mij zijn, die ik had gemaakt. |
Gedicht 7
Natte sokken Lachend ren ik door de tuin de lucht is zo mooi rood. Ik doe en heb plezier in alles wat je me verbood. Mijn natte sokken maken grapjes over regen. Tips over laarzen in plaats van slippers zal ik toch maar eens overwegen. |
Gedicht 8
Geheimtaal Kleuren die alleen in dromen voorkomen Verzamelen zich in een late avond zon. In mijn hoofd verzamel ik gedachten die alleen jij lezen kon. Onze geheime taal mocht niemand leren schrijven. Ze mochten alleen leren dat wij altijd vriendjes zouden blijven. |
Hebben jullie tips over het einde van 'Geheimtaal'? Mijn moeder vond het einde heel erg poezie album achtig :o
|
Gedicht 9
Regen moet je ook water geven met een gieter die zo groot is als de maan. Al heb je daarvoor even veel water nodig als de grootste oceaan. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
met een gieter die zo groot is als de maan. Zou doen. |
Citaat:
Echt heel erg mooi. Hoe je een gevoel omschrijft door natte sokken en dat je het zo niet cliché maakt en het einde is perfect! wauw! Ik heb een glimlach op mijn gezicht en tegelijk wordt ik er ook weer niet heel blij van of zo. Eerder een beetje melancholisch, op een goede manier. |
Citaat:
Op één of andere manier loopt-ie niet zo lekker met 'door' aan het einde. Maar verder, echt geweldig. :) |
Help, die smiley kijkt me aan alsof hij me wil opeten.. :(
*eens met Siorin is* |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ooh super bedankt :bloos: Ja, ik ga idd het veranderen in lachtend ren ik door de tuin. Ik had er wel bij stil gestaan al, maar goed. Dankjewel :) |
Gedicht 10
Muziek danst op de radio weegschalen stelen gewicht Geel gras maakt plaats voor een wit vooruitzicht. |
Gedicht 11
Ik vul liefde bij drink er wat van 't glas is weer leeg, alsof ik er wat van kan. |
Gedicht 12
Morgen ben ik weg Verlichte kamer, Ik fluister je naam. Het bliksemt en ik vraag of je weggaat bij het raam. Niet uit liefde maar uit puur instinct Wil ik niet dat je in de bliksem verdrinkt. Laat me mezelf mogen zijn. Laat me alles doen waar jij niet goed in bent. Laat je alsjeblieft niet mogen zeggen, dat jij jezelf in mij herkent. Morgen… |
Gedicht 13
Voor jou Het geeft niet dat ik de eerste moest zijn. Dat ik van jou ben maar jij niet van mij. Het maakt niet uit dat je slecht zoenen kan. Of dat je verder wil gaan, je krijgt er een kleur van! Je bent lief dus blijf ik met je spelen. Ben ik blij dat ik niet álles met je hoef te delen. |
Gedicht 14
Dus vul ik de zinnen met begonnen al bestaande en verzonnen woorden. Verzonnen door onze ontwikkelde taal. Waarmee ik simpelweg niets anders doe dan dat ik ze herhaal. |
Laatste gedichtje zou ik eindigen met "dan dat ik ze herhaal", past beter naar mijn mening :)
(Y) |
Gedicht 15
Kort geleden Ik deed mijn deurtje open maar de jouwe bleef dicht. Tot kort geleden, ik werd verblind door het licht. Het was het mooiste, te mooi om waard te zijn. Verliefd op mij? Schat te de kans vrij klein. Je deur was al weer dicht gevallen. Stond op een kier. Ik had het me verbeeld, toch geen liefde hier. Tot kort geleden toen je meende wat je zei. "Straks word ik verliefd op je." Kon het dus toch, jij op mij. |
Citaat:
Ik vind het idee van het gedicht erg mooi en ik vind ook zeker de laatste strofe prachtig! Alleen in de rest van je gedicht vind ik de rijm een beetje gedwongen en niet kloppend in het mentrum. Misschien zou je de rijm in de eerste drie strofes weghalen? Of aanpassen door bijvoorbeeld de eerste in: Verlichte kamer, Ik fluister je naam. Het bliksemt en ik vraag of je weggaat bij het raam. te veranderen. |
Citaat:
Dankje voor je tips! |
Citaat:
|
Dankje Siorin :)
|
Gedicht 16
Ik mis hem zó. Maar is het eerlijk om iets uit te maken, wat ik nog geen kans heb gegeven. Dan veranderd er niks en was alles nog het zelfde gebleven. |
Gedicht 17
Het meisje met de grote laarzen aan wil nog niet naar bed toe gaan Ze wil op haar voeten leren lopen Maar misschien moet ze dan eerst nieuwe laarzen gaan kopen. |
Gedicht 18
Je mag me haten. Je duwt en je duwt, je schrijft me van je af. Ik wil niet meer liegen, ik vind je laf. Je manipuleert me, maar je staat aan de verkeerde kant. Neemt geen genoegen meer, met mijn open hand. Neem hem en accepteer, dat ik je slechts als vriend wil, niet meer. Jij zelf bent genoeg. Voor ons breken is het nog veels te vroeg. Luister naar me hoor me praten. Je mag me uitschelden, je mag me haten. Ik ben fout geweest, dom nog wel het meest. Maar hoe langer je me weg duwt, hoe meer we uit elkaar groeien. |
Gedicht 19
Allerliefst Pak mijn hart en hou hem bij elkaar. Verstop hem maar niet zeggen waar. Ik laat je me leiden, naar onbevochten gedachten. Waar ik dan stilletjes mijn hand op de jouwe laat wachten. Maar lief, geloof me als ik zeg. Dat ik niets liever dan met jou, loop over deze weg. |
Mooi gedicht, je hebt een redelijk onorigineel onderwerp heel mooi uitgewerkt :). Het is alleen onbevochten met een n erachter ;).
De laatste strofe vind ik minder dan de rest van het gedicht. Hij is een beetje afgezaagd en/of te kunstmatig gerijmd. De eerste zin kun je goed zo laten, de laatste twee regels zouden alleen misschien beter in iets anders veranderd worden. Er zijn volgens mij best wat woorden op -eg of -ech, dus dat moet te verzinnen zijn ;) |
Enne, bedoel je niet 'leiden' ipv 'lijden'? :o
|
Ooooh wat een leuke gedichtjes allemaal, kei lief :)
Vooral die met die krokodillentranen in het begin, die is echt supervet! |
@Etmakas: Daar heb je gelijk in. Die laatste strofe ga ik nog veranderen. Heb ik ook hele lang mee zitten prutsen :o
@ Ggcy8: Klopt. Is al veranderd :) @ Shamandalie: Dankjewel :bloos: |
Gedicht 20
Scheldpartij We gooien met woorden over de rooie donker zwart, diep grijs getint. Stille ruzie aan het maken over wie met het schelden begint. Zonder elkaar te horen praten we geërgerd door. Nu ben jij aan het woord want ik sta al weer 1-0 voor. Maar ik laat me niet kisten als jij zelfs jouw punt niet maakt. Nu onze o zo zoete liefde naar geronnen bloed smaakt. |
Je overtreft jezelf, Abzg!
|
Citaat:
|
En waar ze na die simpele gedichtjes ineens die moeilijke woorden weghaalt is me ook een raadsel. Ik weet niet eens wat een geronnen is! ;)
|
Citaat:
Abzg, een erg mooi gedicht! |
Gedicht 21
Het is begonnen, de bloem is gebroken Voorspelde liefde, bij elkaar gedoken omdat ze er geen genoeg van kreeg Ze konden dansen, weer spelen met het deeg. Nu haar thee op was en de was gedaan, ging ze rustig op haar plekje staan. Stond ze nou alweer op je schoen?! Die rekening zullen we moeten verheffen, met een o zo zoete zoen. Nu ze bijna weer slapen wou, nog één keer moest hoesten van de kou. Dacht ze onverhoopt aan jou. Aan hoe je kusjes in je sms werkelijkheid worden zou. |
Citaat:
@Dingaantouwtje: Ja, ik wou wat anders dan die kleine makkelijke gedichtjes :D |
Over je lettergrepen:
Scheldpartij We gooien met woorden over de rooie donker zwart, diep grijs getint. Stille ruzie aan het maken over wie met het schelden begint. -een lettergreep te weinig Zonder elkaar te horen praten we geërgerd door. Nu ben jij aan het woord want ik sta al weer 1-0 voor. Maar ik laat me niet kisten -een lettergreep meer zou wellicht mooier zijn als jij zelfs jouw punt niet maakt. Nu onze o zo zoete liefde naar geronnen bloed smaakt. -een lettergreep te weinig. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:06. |