Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Flora & Fauna (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Konijn plast op verkeerde plek (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1779807)

Martiño 10-11-2009 21:23

Konijn plast op verkeerde plek

Ik heb een konijn en sinds dat ik het konijn heb doet hij netjes zijn behoefte in zijn "kattenbak", een bak gevuld met kattebakkorrels dat in een hoekje van zijn kooi staat. Dat is wel prettig, want vooral zijn plas kan behoorlijk stinken en het is natuurlijk ook wel fijn dat alles in één hoek terecht komt, want dat is makkelijk met schoonmaken en dan blijft de rest van de kooi ook redelijk schoon.

Maar sinds een paar weken heeft hij besloten dat een andere hoek in de kooi veel prettiger is om zijn behoefte in te doen. Dit is nogal vervelend, want het wordt hierdoor een zooitje in zijn kooi, de kooi wordt er ontzettend smerig van en het stinkt veel meer. Ik heb al geprobeerd de kattebak in die hoek te verplaatsen, maar dat werkt niet. Ook het oprapen van het zaagsel en dat in de kattebak leggen baadt niet.

Heeft iemand een goed idee of tips waarmee ik mijn konijn weer opnieuw zindelijk kan maken? :p

Sarah 11-11-2009 14:56

Ik lees mee. Een van mijn konijnen heeft besloten dat er drie plekken zijn waar ze mag plassen: een hoek van het hok (is mijn bedoeling), het afvoerputje op het balkon (vooruit dan maar) en tegen de wc-deur (ja, daar ben ik dus niet zo blij mee :D).
Ze had eerst ook andere plekken die ik haar heb kunnen afleren door haar telkens als ze daar plaste, op te pakken en in het hok te zetten. Maar nu wil ze niet verder minderen.
En als een konijn op de verkeerde plek in het hok plast kun je dat moeilijk op tijd zien om 'm op de kattenbak te zetten terwijl hij bezig is natuurlijk.

Martiño 11-11-2009 15:45

Hm. Mijn konijn is een schijterd (letterlijk en figuurlijk), dus ik kan met een gerust hart de kooi open laten staan zonder dat hij het hele huis doorrent, hij gaat bijna nooit meer dan een meter van de kooi weg (behalve om eten te stelen).

Maar dat oppakken en op de kattebak zetten had ik ook al bedacht, maarja, dan moet je er maar net bij zijn.

Nog andere tips?

x-spekkie-x 15-11-2009 18:00

In de andere hoek ook een kattenbak zetten? :o

Martiño 15-11-2009 20:40

Ja dat dacht ik ook al! Maar dat past niet. :(

Martiño 15-11-2009 20:41

Ik heb nu een van zijn speeltjes in de hoek neergezet, zodat hij er niet meer kan zitten. Anders ga ik denk ik maar twee nieuwe (kleinere) bakken kopen.

QuackDuckyQuack 25-11-2009 12:34

Hij zal schijten waar hij niet eet, dus geef hem of te wel daar eten (werkt soms) of geef hem ergens totaal anders uit de bak eten.

nature_lover 27-11-2009 07:58

een stukje aluminiumfolie plakken op de plek waar ze plassen en dus waar je dat niet wil. het konijn schrikt en gaat een andere plek zoeken.

werkt bij mijn konijn...:y

Martiño 29-11-2009 12:02

Hm, ik wil het wel eens proberen. Maar gaat het konijn niet knabbelen aan het aluminiumfolie? En heb je het op of onder het zaagsel gelegd?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:25.