Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Feestdagen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=139)
-   -   Sinterklaasvertelsels (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1779966)

Kunst 11-11-2009 22:55

Sinterklaasvertelsels

Citaat:

Tot de Tweede Wereldoorlog had Sinterklaas slechts één of enkele helpers. Bij de intocht van Sinterklaas in 1941 bijvoorbeeld had Sinterklaas twee zwarte en enkele blanke pieten bij zich. Na de bevrijding door de Canadezen hielpen deze soldaten met het organiseren van het eerste naoorlogse Sinterklaasfeest. Niet gehinderd door kennis over de traditie, bedachten zij dat als enkele Zwarte Pieten leuk zijn, een heleboel Zwarte Pieten nóg leuker zijn. Sindsdien wordt Sinterklaas vergezeld door vele pieten, tegenwoordig vaak met ieder een eigen taak.
Dit las ik vorig jaar voor het eerst en ik wilde het graag met jullie allemaal delen. Wat voor leuke sinterklaas verhallen, weetjes of vertelsels heb jij, post het hier.

mrboot 11-11-2009 23:26

hij is nep! ;)

Jasmijn. 11-11-2009 23:59

wiki zegt
De herkomst van de Sint is volgens de huidige traditie niet langer Klein-Azië, maar Spanje.

Nochtans is Sint-Nicolaas geboren in Patara te Lycië dat tegenwoordig in Turkije ligt, maar in het jaar 280 bij het toenmalige Byzantijnse Rijk hoorde. Later werd hij als Lyciër bisschop van Myra, de hoofdplaats van Lycië, en nam o.a. deel aan het Grieks(talig)e Concilie van Niceae. Hij stierf op 6 december 342. Na de inval van de moslims in het gebied, werden de stoffelijke resten van de heilige clandestien naar het nu Italiaanse Bari gebracht, in het toenmalige koninkrijk van de Beide Siciliën (in het deel van Napels), waar de latere Keizer Karel V koning zou worden. Filips II, zijn zoon, zou de Nederlanden erven, Spanje én de Beide Siciliën. Vandaar de verwarring dat de Sint uit Spanje zou komen.

Aldaar is Sint-Nicolaas algemeen de patroon van de zeevaart. Sinterklaas arriveert in België en Nederland per stoomboot, hetgeen in dat perspectief niet verwonderlijk is: de historische banden van Spanje met de Nederlanden zijn bekend.

Uice 12-11-2009 00:41

Citaat:

Kunst schreef: (Bericht 29865191)
Dit las ik vorig jaar voor het eerst en ik wilde het graag met jullie allemaal delen. Wat voor leuke sinterklaas verhallen, weetjes of vertelsels heb jij, post het hier.

Dit was ook het moment dat zwarte Pieten voor het eerst als stereotypen van negers opgemaakt waren. Daarvoor waren ze gewoon pikzwart, omdat Piet volgens het oorspronkelijke verhaal een duivel is.

TheeEi 26-11-2009 16:36

Sint over de grens

In de Noord-Franse streek Lorraine op 6 december feest; Sint Nicolaas is de beschermheilige van deze streek en zijn hulp heet Père Fouettard, Deze Piet is het tegenovergestelde van de Piet die we hier kennen het is namelijk een roodharige man met een woeste rode baard en een grote mantel met een hoofdkap!
In het Duitstalige deel van Zwitserland heet de Sint `St. Nikolaus´ en Samichlaus of Santiglaus en rijdt op een ezel. Zwarte piet heeft hier de naam `Schmutzli´.
In de Duitse stad Bremen heeft Sint geen helpers hier vieren de kinderen op 6 december alleen het feest van `sünnerklaas´. In Italië laten ze het cadeautjes geven over aan een vrouw. De goede heks La Befana zorgt op zes december voor alle kinderen. Het verhaal gaat dat deze vrouw in het oude Israel op zoek was naar haar dode kindje en bij het huis van Jezus en zijn ouders aankwam. Ze droeg alle spulletjes van haar dode kind mee en toen ze Jezus zag, dacht ze dat het haar eigen kind was, en gaf ze hem de spullen. Jezus was de vrouw dankbaar en zegende haar. Eén nacht per jaar mocht zij moeder zijn van alle kinderen.
La Befana betekent: 'brenger van gaven' en het heksje vult de sokken van kinderen met snoep of met houtskool. Elke familie moet voor het vrouwtje wel een bord met broccoli in kruidensaus neerzetten. Plus een glas witte wijn. Dan heeft onze Sint het slecht bekeken met slechts een wortel voor zijn paard.

Ik weet niet of het waar is maar ik vond het wel een leuk verhaal.

Dingaantouwtje 27-11-2009 07:34

Oh, echt vet TheeEi! :P
Broccoli in kruidensaus en witte wijn, hoe bedenk je het!

In Rotterdam hadden ze vorig jaar Blauwe pieten, zo ik gehoord heb, omdat zwart discriminerend zou zijn.

TheeEi 27-11-2009 15:08

Zo dus, net een smurf met een pietenpak en rode lippenstift...:|

http://www.toermalijn.nu/cgi-oic/pag...%5Camsint4.jpg

Dingaantouwtje 27-11-2009 15:26

ah, man, dat is gewoon lelijk!

Rivka 28-11-2009 18:37

Dat is debiel-O-

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:06.