![]() |
weg gaan
hoi
ik ben nu 16 jaar en ik ben van plan om weg te lopen ik heb nog geen idee waar ik heen moet of hoe ik geld moet verdienen maar in NL heb ik teveel negatieve herinneringen gewoon naar het buitenland, dat is wat ik wil probeer me alsjeblieft niet tegen te houden ik heb al genoeg keuzes die ik moet maken ik wil ontsnappen aan het leven dat ik nu heb en opnieuw beginnen heeft iemand tips? |
Dit lijkt me onrealistisch als je 16 bent. En dat is nog zwak uitgedrukt.
Mijn tip: haal een vwo diploma, ga studeren en ga een deel van je studie in het buitenland doen. Ik ken verder je situatie niet en de aanleiding niet maar dit is de meest realistische en snelste manier om een bestaan in het buitenland op te bouwen. |
misschien kun je naar een high-school in een ander land, bijvoorbeeld amerika gaan?
zomaar weglopen lijkt me een te sneloverwogen keus. |
Hoe raar het ook klinkt, zoek hulp bij iemand die je vertrouwd. Een goede vriend(in) bijvoorbeeld.
Mocht je naar het buitenland willen, dan is het idd zaak om een diploma te halen anders kom je ook in het buitenland niet aan de bak. Ik heb verder geen idee over je situatie, maar problemen vermijden door weg te lopen heeft bij mij nog nooit geholpen. |
Ga dood.
Verkort je toekomiste traject met 6 maanden. Edit; of schrijf je in als woonende in belgie en vraag asiel aan in nederland. Huis + fiets + sportschool + geld + overige hobbies + scholing gratis! Wel in een kamp met buitenlanders die dat systeem ook uitbuiten dus je voelt je helemaal niet meer in nederland. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Voordat je weggaat in ieder geval een baan regelen en een woonplek waar je ook kunt blijven. Zoniet dan sta je binnen de kortste keren op straat. En buiten slapen is niet prettig kan ik je uit eigen ervaring vertellen. En als je eenmaal op straat zit is het niet zo makkelijk om er weer vanaf te komen, zeker in het buitenland niet waar je de wetten en regels niet kent. (Volgens mij zijn er niet veel mensen die een 16 jarige buitenlander aannemen om hem goed en degeliijk werk te geven en hem daar ook nog eens goed voor te betalen)
Ik denk dat het beter is dat je een andere woonplek zoekt in nederland zelf. Nare herinneringen gaan niet weg door naar een ander land te gaan. Daarbij zijn er in nederland allerlei instanties en regelingen voor jongeren en voor mensen die op straat zitten. |
Je laat de materiele schade achter, maae het geestelijke gedeelte neem je overal mee naartoe.
|
Citaat:
|
ik ben mezelf aan het leren om mijn herinneringen hier in NL te laten
en ja, dat is mogelijk ik qua geld zit ik wel goed ik ben aan het sparen zodat ik sowieso voor 2 jaar genoeg mee kan nemen |
Citaat:
|
geen zorgen, ik weet nu naar welk land ik toe moet gaan om zo goedkoop mogelijk uit te zijn, en tegelijk een goed leven te hebben. ik kan niet vertellen waar ik heen ga, want dan word dat misschien doorverteld.
ik weet niet of ik werk of geen werk kan vinden daar, maar als ik daar dood moet gaan van de honger, dan is het maar zo, ik volg mijn hart, en die zegt dat ik daar naartoe moet gaan als ik wegloop |
Ik vind het een beetje raar om je hier tips te gaan geven over hoe je moet weglopen (voor je problemen). Alsof wij gaan aanmoedigen dat een jongen van 16 jaar weg gaat lopen van huis en zich in een avontuur stort zonder enige back-up of idee van hoe dat zal gaan, dan ook nog naar het buitenland nota bene. Ik zou je aanraden om het er toch met iemand over te hebben die je kunt vertrouwen, iemand die je een beetje kent en je kan helpen. Of misschien durf je hier iets meer te vertellen over wat er aan de hand is zodat wij je wat meer kunnen helpen en jij je niet moederziel alleen in een benarde situatie hoeft te storten. Kan je iets vertellen over wat er aan de hand is?
En voor als het geval je toch besluit weg te lopen, raad ik je aan om een berichtje achter te laten bij de weglooplijn (035-6282828) voor je ouders/familie. Dan hoef je ze niet te spreken maar kun je in ieder geval laten weten dat het oké met je gaat en eventueel waarom je weg bent gegaan. |
tulijk kan ik vertellen waarom ik weg wil
het begon allemaal 3 jaar geleden, ik werd in elkaar geslagen op school en ik deed niets terug, enkel omdat ik, wat er ook gebeurt, niemand pijn wil doen. ik eindigde in het ziekenhuis met een bot-beschadiging in mijn schouder, toen ik weer thuis kwam ben ik direct naar bed gegaan, het was toen al aardig laat, ik kwam nog ff naar beneden omdat ik naar de wc toe moest, ik hoorde mijn ouders ruzie maken, op een gegeven moment hoorde ik mijn vader zeggen dat ik een schande voor de hele familie ben, hij heeft mij sindsdien zeg maar de rug toe gekeerd, 1.5 jaar geleden is hij een week bij mijn oom en tante gaan slapen omdat hij het thuis niet meer aankon, omdat ik er woonde zei hij. en nu geven ze veel meer om mijn broertje dan om mij, hij is 4 jaar jonger dan mij maar mag 40x zoveel, als hij iets fout doet dan is dat niet erg, als ik iets fout doe, ook al is het een klein foutje, dan krijg ik dat mentaal te voelen. maar geen van die dingen heeft er voor gezorgd dat ik echt weg wil waarom ik weg wil is door dit veroorzaakt: ik zit nu in mijn examenjaar, en aan het begin van het jaar zeiden mijn ouders dat ik het dit jaar nooit zal halen, en dat ik daardoor de familienaam zou verpesten, dat er een gigantisch wonder voor nodig is om zo'n stomkop als mij te laten slagen. dat deed de knop om bij mij |
als je niet meer uitleg heeft kunnen we moeilijk tips geven...
Hoe cliché het ook is: wie vlucht voor een stro vindt een bundel op zijn weg. Ik heb al mensen tegengekomen die geen thuis hebben. Ze lopen er vuil bij, met een rugzak, en ze moeten rond bedelen vragend of je geen armbandje wil kopen zodat ze zich een slaapplaats kunnen permiteren... (Zuid-Amerika) En ook al heb je nu geld... in welk milieu ga je terecht komen als 16 jarige, alleen, zonder werk, zonder scholing... zorg maar dat je je geld kan behouden. In Nederland kan je misschien als 16 jarige een job vinden... denk maar niet dat je dat overal kan. En hoe zit het met de taal? Je kent waarschijnlijk wel wat Engels... maar wat ga je doen in een land waar je de moedertaal niet spreekt. Zo zal je zeker werk vinden... Blijf je binnen de Europese Unie? Anders zal je ook nog problemen hebben met je papieren. Mijn tip zou zijn: bereid wat beter voor als je echt weg wil zorg dat je kan studeren in het land waar je naar toe wil... zorg dat je je toekomst niet gaat gaan vermoeilijken hou niet alleen rekening met nu het moment en wees bereid wat op je tanden te bijten en het wat langer uit te houden om een betere toekomst te hebben |
ik ga naar een land waar ik 1 iemand goed ken
ik kan daar onderdak krijgen, en voedsel de taal van dat land spreek ik al een beetje, de basis ken ik het is buiten de EU, maar ik heb een paspoort dat tot 2013 geldig is dus niet zeggen dat ik niets heb voorbereid, ik ga nooit onvoorbereid te werk en zelfs nu blijf ik dingen voorbereiden |
als je vlucht komt het erop neer dat je net zo zwak bent als zij die drugs misbruiken om te ontsnappen aan problemen.
met vluchten voor je problemen schiet je niks op je leert er niks van en het zal toch aan je blijven knagen. en waarom laat je niet zien dat je niet stom bent. bewijs ze het tegendeel van wat ze zeggen dat geeft een beter gevoel dan vluchten en als je naar iemand gaat die je goed kent is het makkelijker voor hun om jou te vinden. |
Veel succes :D
|
Goed dat je hier wat achtergrond informatie hebt gegeven.
Ik ben het eigenlijk wel gedeeltelijk eens met Juana__; ik begrijp waarom je weg wilt maar je hebt geen poot om op te staan, geen voltooide opleiding, waarschijnlijk niet erg veel werkervaring en bovendien weinig levenservaring. Dat klinkt heel lullig maar je moet je goed beseffen dat jij je in een avontuur wilt gaan storten waar veel volwassenen niet eens volledig op voorbereid zijn. Wat ga je doen als je Nederlandse paspoort verloopt? Als je buiten de EU gaat reizen, denk je dan wel aan eventuele inentingen/ziektes die je kunt oplopen? Wat ga je doen als je geld op is, zonder diploma? Je bent op deze manier heel kwetsbaar en dus een gemakkelijke prooi voor mensen die kwaad willen. Probeer je goed te beseffen wat het voor jouw toekomst gaat doen als je nu besluit weg te gaan hier. Je hebt dan geen opleiding, breekt met iedereen die hier woont (dus ook mensen/familie die je wel lief hebt), je bent op jezelf aangewezen, dat is nogal wat. Behoorlijk wat belangrijke nadelen dus. Ik snap overigens niet helemaal wat deze problemen specifiek met Nederland te maken hebben, zou je niet gewoon in het land kunnen blijven? Je hoeft toch niet meteen helemaal naar het buitenland (laat staan buiten de EU). Ik vind het een erg onverstandige keuze en weet niet echt wat ik er verder over moet zeggen. Je vraagt om tips maar wilt eigenlijk niets horen omdat je eigenlijk het idee hebt dat je al goed bent voorbereid. Wat wil je hier horen? Niemand hier met gezond verstand zal je zoiets aanraden. Waarom laat je niet zien dat je slim bent, dat je dat diploma heus wel kunt halen? Zou dat niet veel beter voelen dan je ouders gelijk geven? Daarna kan je direct uit huis gaan, wellicht kan je nu al bij andere familie gaan wonen. Denk er goed over na, het is het niet waard om op deze manier voor je problemen weg te vluchten. |
Ik heb je verhaal gelezen en ik vind die dingen die je ouders tegen je hebben gezegd echt niet kunnen, dat voorop. Dat je nu niks meer met je ouders te maken wilt hebben, begrijp ik en ik vind het ook knap van je dat je niet bent gaan geloven wat ze tegen je zeggen (het zijn wel je ouders die het zeggen, de mensen die het dichtst bij je zouden moeten staan), maar dat je sterk bent en gelooft in jezelf en een oplossing zoekt. Ik denk alleen niet dat weglopen een oplossing is. Is uit huis gaan (met hun medeweten) en in een andere stad of deel van Nederland gaan wonen geen optie? Waarom wil je perse naar het buitenland?
Je zegt dat je alles goed hebt voorbereid en ik geloof ook best dat je hebt nagedacht over hoe je dit wil gaan aanpakken. Ik weet niet naar welk land je wilt, maar heb je eraan gedacht dat je voor veel landen een visum nodig hebt om daar langere tijd te kunnen verblijven? Anders zit je daar op een gegeven moment illegaal en dat is niet wat je wilt lijkt me. Op welke termijn ben je trouwens van plan weg te gaan uit Nederland? Wil je eerst je diploma nog proberen te halen zodat je wat meer kansen hebt in het buitenland? Wat voor opleiding doe je en hoe sta je ervoor? Is het, zoals Nijn zegt, niet beter je ouders hun tegendeel te bewijzen, dat je helemaal niet te dom bent om een opleiding af te ronden en daarna lekker uit huis te gaan? Het lijkt mij verstandig dat je over deze problemen met iemand gaat praten die je vertrouwt of desnoods de vertrouwenspersoon op school. Het is echt niet normaal dat je ouders zulke dingen tegen je zeggen en al helemaal niet dat je vader niet thuis kan wonen omdat jij er woont... Dat vind ik en ik denk dat ieder normaaldenkend mens dat vindt. Ik zou hulp zoeken, je opleiding afmaken en uit huis gaan. |
En ik ben vergeten aan te halen dat je minderjarig bent... Weet je wat dat betekent?
Nu ken ik het Nederlands rechtssysteem langs geen kanten, maar het Argentijnse al te goed. En aangezien je naar een niet EU-land gaat zal je mogelijk minder rechten zelf mogen uitoefenen... voor vele zaken heb je de handtekening van je voogd nodig. Wil je een appartementje huren? Sorry, je bent minderjarig. Wil je je inschrijven voor studies, sorry, je bent minderjarig... Naar een ander land gaan is helemaal niet zo evident. Het brengt een hoop moeilijkheden met zich mee, en ik denk dat je er al genoeg hebt? En allemaal goed en wel dat je daar iemand kent... maar mensen zeggen vaak gemakkelijk iets, maar als het er op aan komt... Wil je goed voorbereid zijn? Vertrouw dan enkel op je eigen, want als die andere persoon niet te betrouwen valt (want door omstandigheden kan je daar niet langer blijven dan een paar dagen etc.), dan sta je er alleen voor. En ik een ander land, waar je de taal niet spreekt, daar bent je echt alleen. Heb je een visum nodig om in dat land te blijven? Een paspoort is vaak niet genoeg. Wat ga je doen na 3 maand als je toeristenvisum vervalt? Ik zou in jou plaats uitzoeken hoe het nederlandse rechtsysteem in elkaar zit en kijken wat jij kan doen in Nederland om je helemaal los te maken van je ouders. (bestaat empancipatie van minderjarigen, wat zijn de vereisten, heb je dan recht op geld etc.) |
Citaat:
een vluchtelingenstatus zul je niet krijgen als je uit een land als Nederland komt. afgezien van de vele redenen waarom je die niet moet doen, zijn er dus ook redenen waarom je dit niet kunt doen. |
zoals ik al zei, ik ken iemand in dat land waar ik heen ga
die is 19 dus het wonen daar is no problemo |
Citaat:
Wat denk je te bereiken met weglopen? Je snapt zelf ook wel dat je daar niet kan blijven, je ouders halen je gewoon terug. Dus, doe je het eigenlijk omdat je hun aandacht wil trekken? Er zijn makkelijkere én betere manieren om dat te doen. Hoe lang ga je bij die vriend(in) blijven? Stel je nou even voor dat je ouders je niet direct weer terug naar Nederland halen.. Wat dan? Je bent minderjarig, je hebt een beperkte hoeveelheid geld, je hebt een tijdslimiet op je paspoort (en dan hebben we het nog niet over een visum), je hebt geen opleiding. Die vriend(in) vindt het ongetwijfeld best als je daar een tijdje blijft, maar die zit er ook niet op te wachten om te moeten babysitten. En gezien het feit dat jij niets zelf zult kunnen doen, is dat wel waar het op neer gaat komen. Na 3 maanden een gast op bezoek te hebben, zijn mensen er vaak helemaal klaar mee. Ja, je hebt problemen. Ja, je hebt gelijk dat je weg wil bij mensen die je steeds omlaag halen. Ja, er moet iets gebeuren. Er zijn effectievere manieren om dat te regelen, die ook op langere termijn iets opleveren. |
Citaat:
Hoe weet je zo zeker dat je voor langere tijd bij diegene kunt blijven? Die is zelf pas 19? Dus, die woont op kamers of bij zijn/haar ouders thuis? Hoelang denk je dat je daar kunt blijven? Er zijn maar heel weinig mensen die iemand in huis nemen voor onbepaalde tijd, hoe aardig ze ook zijn. Maar ik krijg toch het idee dat het niet uitmaakt wat we hier zeggen omdat je niet echt wilt luisteren. Je kunt nog zo goed voorbereid zijn maar de dingen die hier genoemd worden kun je nu eenmaal niet omzeilen. |
Citaat:
je zou dus waarschijnlijk illegaal in het land verblijven (eventueel na een toeristenvisum), en ook als je zou gaan werken zou het zwart zijn. een bankrekening kun je niet openen; medische hulp is misschien beperkt toegankelijk of heel duur. je vriend(in) heeft jou dus twee jaar op de bank zitten, terwijl jij voor je uit staart, en hij/zij voor jouw onderhoud moet werken. normaal, zelfstandig leven kost je minimaal zo 10.000 per jaar. je moet dus 20.000 cash meenemen, want anders kunnen je ouders via de bank achterhalen waar je zit. probleem: met 20.000 cash kom jij niet ongemerkt langs de douane. nou weten we nog niet waar je heen gaat, maar in de meeste landen is het niet leuk om opgepakt te worden. óf je belandt in de cel (en iedere buitenlandse gevangenis is slechter dan je vader), of je wordt het land uitgetrapt (en zelfs ik kan me wel voorstellen hoe je familie dan reageert) je ziet het volgens mij allemaal heel rooskleurig voor je, maar nog voordat jij bij die vriend bent zit je tot de nek in de problemen en wou je dat je thuis gebleven was. je kunt dit advies negeren en er zelf achter komen; of je kunt aannemen wat er in dit topic gezegd wordt en een echte oplossing voor je probleem zoeken. |
Volgens mij is studeren en op kamers gaan een veel betere optie. Dat kan zelfs met een havo-diploma, aangezien het HBO ook onder hoog onderwijs valt. De IB-groep heeft een regeling voor studenten met ouders die geen cent financiële steun willen geven. Ook dan is het niet eenvoudig om op je eigen benen te staan, maar het is stukken realistischer dan naar het buitenland vertrekken. Als je dan op eigen benen staat heb je de optie om het contact te verbreken. Alleen dan moet je het nog wel 2 jaar volhouden.
Al denk ik dat met een vertrouwenspersoon praten of als je het harder wil spelen bij jeugdzorg aangeven dat je verwaarloosd wordt een veel betere optie is. Ik heb er zeer veel respect voor dat je je niet van de wijs hebt laten brengen door al dat gedrag, maar je oplossing is niet realistisch en al helemaal niet op korte termijn. |
Citaat:
|
met weglopen bedoel ik niet dat ik weg ga en nooit meer terug kom hoor,
ik ga denk ik voor 6 maanden weg, minimaal als ik meer geld bij elkaar weet te krijgen ga ik langer ik had dit er bij moeten zeggen srry, ik ben gewoon idioot, dat weet ik al |
Shadownegative, ik (en de andere forummers waarschijnlijk ook) vind je niet idioot. Wel wil ik je erop wijzen dat je moeten opletten geen 'idiote' beslissing te nemen.
Aangezien dat je hier om advies vraagt, weet je zelf eigenlijk dat je plan niet waterdicht is. Waarom kijk je eers niet even naar wat je zou kunnen doen in Nederland en bevries je je wegloopplan niet even. (Ondertussen kan je blijven geld sparen en je nog beter informeren.) Je houdt het nu al lang uit bij je ouders, dus ik denk dat je sterk genoeg bent om dit nog eventjes te doen. Kijk eens wat de mogelijkheden zijn in Nederland. Er bestaan nog andere opties dan naar het buitenland te gaan. Beschouw deze eens... de keuze is dan nog aan jou... maar ik denk dat je niets te verliezen hebt met andere opties te bekijken... |
Iedereen zal wel toch wel eens die momenten hebben dat je wel wil weglopen.. heb ik ook wel een paar dagen gehad.. Maar dan dacht ik weer hoe goed ik het thuis toch wel had.. en dan werd ik weer vrolijk :)
En anders toch eens met een persoon die je vertrouwd gaat praten ?? |
Ik vind dit wel een klein beetje een emoreactie. Shadow - je naam getuigd al van wat emotionele instablitieit maar als je nu al begint voor je problemen weg te rennen ga je dat je hele leven doen en zal je je nooit ergens goed op je gemak voelen. maak je school af, studeer, wordt zelfstandig en kijk dan nog een keer of je per-se weg wilt en wat dan de reden is.
|
ik blijf niet in NL omdat ik overal familie heb
en dat helpt niet mee iedereen uit mijn familie zal doorvertellen aan mijn ouders dat ik daar ben en dan zullen mijn ouders daar naartoe gaan ook als ik bij vrienden zal blijven zal ik vroeg of laat een familielid tegenkomen en mijn naam is ShadowNegative omdat dat mijn bijnaam is ik doe aan Parkour/Freerunning, daar heb ik mijn bijnaam bij gehad en ik train dan in het zwart, het is een soort van herkenningspunt, daarom de Shadow en Negative was omdat ik toen ik de bijnaam kreeg niet zeker wist of ik doorging met het Parkour sindsdien heb ik die bijnaam gehouden |
ook als je naar het buitenland gaat komen je ouders er achter. zoals gezegd kun jij als minderjarige niet ongemerkt een half jaar of langer in het buitenland gaan zitten. dit nog afgezien van het feit dat je vriend in het buitenland straks nog opgepakt wordt omdat hij een minderjarige verborgen heeft gehouden. is dat wat je wil? dat komt in de buurt van ontvoering en daar kom je in de meeste landen niet makkelijk mee weg.
je lult een beetje over de praktische problemen die hierboven zijn aangestipt heen, waardoor ik het vermoeden krijg dat je geen flauw idee hebt waar je aan begint. |
weglopen van je problemen is dit, en dan ben je bijvoorbeeld een keer in spanje aan het granalenvissen, na een hard-days-work drink je je San Miguel biertje op het strand met iemand die je hebt leren kennen daar, je leert een beetje spaans door half engels/ half spaans. Je gaat terug naar je kamer die je huurt van een spaanse bejaarde vrouw die verassend aardig en zorgzaam is. Dat zal wel zo zijn omdat ze haar oudste zoon in de oorlog zit te knokken en d'r dochter niks meer te maken wilt hebben met haar omdat ze in de klauwen van een loverboy zit. Elke week hoor je dr wel zeggen tegen je dat ze nog wel zo had gezegd: "Dat is geen goeie jongen Lola!"
Dan zit je alleen op je kamer, en het is weer zo'n avond, je herinneringen spoken door je hoofd. "Wat als" is een grote obsessie, contact met mensen in Nederland zou.. nah dat zou toch niet kunnen? Je ondoorbreekbare circel van vragen en negatieve lading is niet te doorbreken, zelfs niet in Spanje met werk, een vriendelijke oma en een spaanse vriend. De drank roept je meer en meer, puur om het tijdelijk te vergeten, het gaat allemaal langzaam achteruit. Ik zou zeggen: Los eerst je problemen op en ga dan op reis. |
Luister eens even heel goed naar die ouwe Etmakas...
Ik heb kinderen gezien die in de sneeuw geen schoenen hadden, ik heb kinderen zien stelen omdat hun ouders ook stalen omdat ze zigeuners waren, praktisch zonder recht of kans op een goede baan. En ik heb ze niet verlinkt... Wil jij ook zo worden, levend van de straat, van het stelen? Ken je het klimaat daar? Weet je hoe koud wintersneeuw of zelfs herfstsneeuw zijn kan? Weet je hoe je portemonnees moet stelen zonder gezien te worden? Weet je hoe je kunt zwartrijden zonder betrapt te worden? Weet je hoe je de politie moet omzeilen? In veel landen wordt met straatkinderen niet zachtzinnig omgegaan. Wie zal het zien als je dood en bevroren langs de weg ligt? Niet gaan, alsjeblieft niet gaan. Het is het niet waard. |
ik ken het klimaat daar erg goed, ik ben er al in ieder seizoen eens op vakantie geweest
en de politie, die moet met ongeveer 100 man achter me aan komen om mij te pakken ik doe niet voor niets al 2 jaar aan freerunning en waarom denken jullie dat mijn beste vriend door mij in de problemen komt mijn ouders gaan als eerst de familie af, daarna mijn vrienden ze zullen er na max 2 weken achter komen dat ik daar ben ze zullen niet de moeite nemen om mij op te halen daar zijn ze te lui voor en het is veel te ver van huis ze zullen mij toestemming moeten geven daar te blijven anders leef ik maar op straat, geen enkel probleem ik ga nooit ondoordacht te werk ik ben bekend met de risico's en het kan me niets schelen hoe gevaarlijk het is ik bereid mezelf er op voor en zorg dat er niets gebeurt |
Maar als je het toch allemaal zelf beter weet, waarom vraag je dan hier om raad?
Niemand kan raad geven over wat je moet doen als minderjarige want als minderjarige kan je niet naar het buitenland gaan zonder je ouders... Als ik me niet vergis heb je zelf als minderjarige geschreven toestemming van je ouders nodig als je zonder hen buiten de Europese Unie reist... Ik ga je allesinds geen raad geven over hoe je het best de wet kan overtreden... |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
weet je wat het ergste is? als je dit domme plan doorzet, dan lig je straks ergens in de goot te verhongeren en dan besef je dat de echte wereld geen film is. en dan is het te laat. |
Citaat:
Hij gaat als minderjarige buiten de Europese Unie gaan voor minstens 6 maand met enkel een geldig paspoort |
ach, wie zou mij missen right
|
je familie, die ongetwijfeld van je houdt (ook al uiten ze dat niet), je vrienden, klasgenoten, buren... al die mensen doe je pijn als je zo maar vertrekt en ze in onzekerheid achter laat.
als je in staat bent om weg te lopen, dan moet je ook sterk genoeg zijn om een gesprek aan te gaan met je familie. luister eens heel goed naar jezelf: jij wil dat het probleem opgelost wordt en dat je gelukkig bent. daar kun je samen met je ouders aan werken. ben niet bang om hulp te zoeken en mensen die je kennen in vertrouwen te nemen. |
Ik begrijp als geen ander hoe het is om weg te willen lopen van je ouders/familie. Ik ben ook weggelopen toen ik 16 was. Ik heb het alleen verstandiger aangepakt en ben naar jeugdzorg gegaan. Dit heeft mij goed geholpen, als ik geen contact met mijn familie/moeder wilde dan hoefde dat ook niet.
En dat heb ik ook niet. |
ik heb zo goed als geen contact met klasgenoten en/of leraren
mijn vrienden begrijpen maar al te goed dat ik weg wil en ze steunen me er in ik zlef heb geen contact meer met de familie, dus alsof die mij zullen missen mijn hele buurt is niet erg sociaal, of te wel, heb ik geen contact mee dus wie zal mij missen, mijn ouders? die mogen ook wel eens voelen hoe het is om radeloos te zijn van mij Citaat:
hoe wordt dat dan aangepakt? wordt je in begeleid kamerwonen geplaatst of zo? als het kan zou ik graag meer willen weten hierover |
je zou kunnen beginnen met de kindertelefoon bellen (die is er ook voor jongeren). De Kindertelefoon is onderdeel van Bureau Jeugdzorg.
niet alleen kun je je verhaal daar kwijt aan iemand die je kunt vertrouwen en die verstand heeft van dit soort problemen, ook kunnen ze je daar wellicht tips geven of zeggen waar je naartoe moet gaan voor meer info. succes! |
ty
|
Ik heb het al eerder gezegd maar ik wil het nog eenmaal benadrukken, ondanks dat ik niet achter je 'wegloopplan' sta, vind ik het knap van je dat je je door je ouders niet de grond in laat praten en gelooft dat je echt zo waardeloos bent als zij je willen laten geloven. Knap dat je een oplossing probeert te vinden! :)
|
ik weet ook niet of het heel duidelijk is overgekomen maa,
ik heb echt alles gedaan om thuis te blijven, juegdzorg bellen, met vrienden erover praten, enz. maar niets hielp |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:11. |