Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Feestdagen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=139)
-   -   Nare Chocoladeletters (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1780699)

Martiño 17-11-2009 15:52

Nare Chocoladeletters

Tussen de snoepbesprekingen en avatarverkiezingen door leek het me wel eens afwisselend om eens een kleine Sinterklaasdiscussie te houden (en dan eens niet over de al dan niet racistische achtergrond van het Sinterklaasfeest), naar aanleiding van o.a. onderstaand bericht.

Chocoladeletters: wat is er mis mee?
Uitzending 16-11-2009

Sinterklaas is weer in het land en dat betekent volop chocoladeletters in de schappen. Heerlijk voor de kinderen in Nederland, maar geldt dat ook voor de kinderen in Afrika? Die werken vaak onder erbarmelijke omstandigheden om de cacao te oogsten.

Uit een rapport van Oxfam Novib blijkt dat 85 procent van de chocoladeletters is gemaakt van oneerlijke cacao. De Afrikaanse boeren krijgen te weinig geld voor hun cacao. Ze zetten daarom kinderen in om het zware werk te verrichten. Ook verdienen de boeren te weinig om uit de armoede te komen. Daarnaast is de manier waarop deze cacao verbouwd wordt niet goed voor het milieu. Veel van de letters die gemaakt worden voor de huismerken van supermarkten en warenhuizen zijn oneerlijk. In het rapport van Oxfam Novib staat dat HEMA, Jamin, Lidl en Aldi helemaal geen eerlijke letters aanbieden. Als u een eerlijke letter wilt kopen kunt u letten op het keurmerk van Max Havelaar, Eko of Fairtrade.

http://www.trosradar.nl/?id=uitzendi...;item_id]=1457

Op de site van Radar staan overigens reacties van HEMA en Jamin, die aangeven dat ze vanaf 2010 hun "chocoladegamma" fair trade willen maken.

Wat vind je er van dat voor een kinderfeest producten worden aangeprezen door winkelketens die door arme boeren en - ironisch genoeg - kinderarbeid gemaakt worden? Naast chocoladeletters komen natuurlijk ook veel andere producten die het met Sinterklaas goed doen uit lagelonenlanden.

Houd je rekening bij het inkopen doen voor Sinterklaas (of Kerst) waar het product vanaf komt? Zou je (bijvoorbeeld) een chocoladeletter wel of niet kopen als er geen keurmerk op zit. Vind je het hele gedoe onzin? Vertel!

Ieke 17-11-2009 18:32

Tja, dat verhaal heb ik ook wel eens gehoord over de gewone chocola, dus ik hou er verder geen rekening mee.

mrboot 18-11-2009 14:09

Ik houd er geen rekening mee, maar vind het wel een goede zaak dat men ook chocolade(letters) fair trade wilt laten worden. Stuk eerlijker voor de cacaoboeren(Y)

marrel 18-11-2009 18:17

Ik houd er geen rekening mee eigenlijk, prijs/kwaliteit is voor mij belangrijker eigenlijk. Vind het beter dat hele winkelketens opletten wat ze inkopen, want echt goed vind ik het natuurlijk ook niet dat het zo "oneerlijk" gaat in Afrika etc.

Dingaantouwtje 19-11-2009 13:13

Ik vind dat dit iets is wat de Overheid moet aanpakken, niet iets waar de consument meer al dan niet minder geld aan moet uitgeven. Nederland moet laten zien wat ze waard is.
Een ik kies Fairtrade sticker!

Micromensje 19-11-2009 20:32

Ach tja, dan moeten we maar allemaal Tony Chocolonely chocoladeletters gaan eten hé. Niks op tegen hoor, maar wat chocola betreft vind ik Côte d'Or toch 't lekkerst. :D

Oké ik vind het best, maar het is wat mij betreft niet enorm nodig ofzo.

Dingaantouwtje 19-11-2009 21:00

Sowieso: Arme kindjes in Afrika werken wel, maar ze werken graag. En dat hebben ze nodig. Wat moeten ze anders met hun tijd? Geen geld voor school. Weinig kinderen worden gedwongen te werken, het is normaal geworden.

Het is aan de Afrikaanse regering om geld te stoppen in het onderwijs, want de kinderen vinden het werken zo alleen maar een leuk tijdverdrijf.

Ik heb op een documentaire ooit gehoord: "We mogen van Amerika niet meer werken dus zitten we thuis", en zo is het. Bij ons is het een wet, is het normaal dat kinderen niet werken. Daar is het nuttig en ook nog een fijn voor de kids. Waarom niet?

Rivka 20-11-2009 11:14

Ik vraag gewoon een chocoladeletter van Verkade, die zijn Fairtrade(y)

Faded-Away 20-11-2009 16:12

Ik moet hier iedere keer aan denken als ik een reclame van hema op tv zie. "Met liefde gemaakt!"

Uice 21-11-2009 00:03

Citaat:

Dingaantouwtje schreef: (Bericht 29887856)
Sowieso: Arme kindjes in Afrika werken wel, maar ze werken graag. En dat hebben ze nodig. Wat moeten ze anders met hun tijd? Geen geld voor school. Weinig kinderen worden gedwongen te werken, het is normaal geworden.

Het is aan de Afrikaanse regering om geld te stoppen in het onderwijs, want de kinderen vinden het werken zo alleen maar een leuk tijdverdrijf.

Ik heb op een documentaire ooit gehoord: "We mogen van Amerika niet meer werken dus zitten we thuis", en zo is het. Bij ons is het een wet, is het normaal dat kinderen niet werken. Daar is het nuttig en ook nog een fijn voor de kids. Waarom niet?

Omdat ook een 'kindje in Afrika' wel snapt dat het niet normaal is om achttien uur per dag zwaar fysiek werk te verrichten voor letterlijk geen loon. Dit cultuurrelativistische argument valt wat mij betreft in dezelfde categorie als het rechtvaardigen van vrouwenbesnijdenis 'omdat het bij hun cultuur hoort en die meisjes er zelf voor kiezen'.

kosseh 22-11-2009 13:46

ik kooop so ie so aaleen die van verkaaden die sijn het lekkers

XD

Lentekriebel 23-11-2009 15:51

Het liefst zou ik alles fairtrade en biologisch willen kopen, maar dat is nou eenmaal te duur. Ik houd er wel rekening mee als ik boodschappen ga doen. Ik kies vaker voor biologisch en/of fairtrade, maar niet altijd. Zo ook de chocoladeletters (hoewel ik die nog niet gekocht heb).

puckvroy 25-11-2009 18:18

Zielig, maar ja...Ik let er eerlijkgezegt niet zo op...
Ik koop ze gewoon

Martiño 26-11-2009 14:28

http://www.nrcnext.nl/blog/2009/11/2...coladeletters/

TheeEi 26-11-2009 15:51

Ik let er eigenlijk nooit op....

MisSunshine 26-11-2009 16:11

Puur en eerlijk van de AH is deze week in de aanbieding..
Iemand kocht 2 letters voor 2 euro..
Vond het helemaal meevallen!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:51.