![]() |
2 studies tegelijkertijd
Ey, ik zit in havo 4, maar moeten nu al naar studiebeurzen enz als vervolg opleiding. Maar mijn 'plan' is dit: Havo diploma halen, daarna vwo doen, als dat goed gaat enz, ben ik op mijn 20ste klaar. Daarna wou ik geschiedenis studeren part time, maar omdat je daarmee weinig kan, nog een 2de studie erbij. Welke 2de studie past bij geschiedenis ? Logisch lijkt Economie&Maatschappij, maar Economie en wiskunde zijn niet me sterkste vakken ( wel voldoende ). Misschien psychologie ? ben wel geinstresseerd hoe mensen denken en waarom enz, maar heb geen biologie, is dat erg ?
Victor |
Psychologie kun je best doen als je geen biologie hebt, het is in ieder geval niet vereist.
Studies die goed bij geschiedenis passen lijken mij filosofie, kunstgeschiedenis, politicologie, literatuur, klassieke talen, muziekwetenschappen, etcetera. Als je psychologie en geschiedenis interessant vindt kun je ze gewoon allebei doen, maakt verder niet zo veel uit natuurlijk. Als je een beetje goed kunt leren kun je ze overigens ook gewoon voltijd tegelijk doen, gebeurt vaker bij geschiedenis. |
Je moet er wel rekening mee houden dat Plasterk de wetgeving rond het doen van een 2de studie wil veranderen. Hij wil dat hogescholen en universiteiten extra collegegeld kunnen vragen wanneer je een 2de studie gaat volgen. Voor de eerste studie zou je dan nog het wettelijk bepaalde bedrag betalen 1650 euro. Voor de tweede studie komt daar dan nog een onbepaald bedrag bij dat voor iedere universiteit/hogeschool anders gaat worden aangezien ze dat zelf kunnen bepalen. De wetgeving is al goed gekeurd door de 2de kamer maar is in de 1ste kamer op verzet gestuit die het voorals nog tegenhoud... Iig zal de regelgeving (met wellicht een beetje aanpassing) tegen de tijd wanneer jij gaat studeren al doorgevoerd zijn.
Meer info... http://forum.fok.nl/topic/1311466 |
Waarom wil je parttime geschiedenis gaan studeren?
|
Wat ReWout zegt klopt, maar het is wel zo dat als je twee studies tegelijkertijd doet, het dan niet extra geld kost. Dus dan zul je moeten zorgen dat je je twee bachelors ongeveer tegelijkertijd afsluit (iig in hetzelfde collegejaar).
Ik denk dat je het beste inderdaad de twee studies voltijd kunt gaan volgen, dat wordt door veel mensen gedaan. Je zal dan waarschijnlijk niet in 3 jaar twee bachelors afronden, maar dat is geen enorm probleem toch? Voor mensen met een psychologie-opleiding is trouwens ook niet heel veel werk. |
Oke bedankt, en waarom parttime, zodat ik ook wat rust heb, duurt wel iets langer dan als je parttime doet. Ik dacht zo: 2 kee parttime = iets meer dan 1 voltijd. Weet niet of dit klopt, maar zo dacht ik dat het handiger was om dan 2 studies parttime te doen, dat het dan wel iets langer duurt, maar met minder druk.
Victor |
Als je twee studies deeltijd doet krijg je geen stufi.
|
Citaat:
Oh, en dit is natuurlijk anders bij technische studies, of geneeskunde, of een studie met veel practica natuurlijk. Maargoed, bij psychologie begint je weekend praktisch op woensdag. |
oke, dus 2 fulltime studies zou in teorie wel kunnen qua tijd dan ook vooral ?
|
In theorie zou het zeker kunnen. Er zijn zelfs mensen die drie studies tegelijk doen. Geschiedenis en Psychologie lijkt mij een combo waar dat zeker goed te doen is, die studies staan nou niet echt bekend om hun zware studielast.
|
RECHTEN kun je overal mee combineren. In combinatie met geschiedenis krijg je een soort rechtsfilosofie.
|
Dat klopt, zeker in Leiden heb je veel van dit soort combi's, ook met bijv. Journalistiek.
|
journalistiek lijkt me nou nietgeweldig :P, rechten klinkt ook wel leuk ^^ ook omdat je met geschiedenis studeren ook filosofie krijgt ( athans op vrije universiteit Amsterdam ). Daar is vast en zeker ook wel rechten / psychologie te studeren. Bedankt^^ denk dat het dan 1 van die 2 word. Eerst maar zorgen dat ik havo diploma heb ^^. Nog verdere ideen / tips zijn altijd welkom :)
Victor |
Zowel geschiedenis als psychologie hebben weinig colleges en vooral zelfstudie, dus dat is prima te combineren. Je kunt bovendien bij allebei de studies vrijstelling voor de minor krijgen.
|
Rechten heeft trouwens ook weinig contacturen en veel zelfstudie.
|
Citaat:
|
Ik zou het niet doen als ik jou was. Het eerste jaar studeren is sowieso wennen en dan ook nog twee studies tegelijk!
Zelf heb ik ook twee studies tegelijk gedaan (Spaans en pedagogiek) en dat was geen succes. Spaans heeft dan ook veel contacturen, dus daar kwam het ook wel door. Maar los van mijn eigen ervaring raad ik het je toch af. |
Je kan wel beginnen met 1 studie en dan halverwege het jaar starten met nummer 2. Zo ben je al wel gewend aan het studeren en op kamers wonen e.d. en gaat het waarschijnlijk gemakkelijker.
|
Of in je tweede jaar beginnen met de tweede studie, dat gebeurt ook vaker. Dan weet je denk ik ook beter of je het aan zal kunnen.
|
Ja, dat lijkt mij inderdaad ook een beter plan
|
Hoezo kun je met geschiedenis weinig worden? Is bij mij niet bekend. En ehm, dat van die 2e studie is bij deze van de baan. Je moet wel al met een 2e studie beginnen op het moment dat je met de eerste bezig bent, maar verder gaat het niets meer kosten. Zijn de hogescholen en universiteiten met de studentenbond overeengekomen.
Btw. ik zou niet meteen met twee studies tegelijk beginnen. De overgang van middelbaaronderwijs naar universitair is al een grote sprong, andere manier van studeren, meer zelfstudie, dus veel meer zelfdiscipline. Daarnaast leer je heel veel over jezelf in een korte periode: is deze studie wel wat voor mij? Laat staan: zijn deze twee studies wat voor mij? Ik zou gewoon 1 fulltime studie nemen. Als je eenmaal je P hebt, kun je zolang over je studie doen (niet langer dan 10jaar nee) als jezelf wil. Heb je nog een beetje structuur, kun je je vol op 1 studie richten en desnoods op jezelf gaan wonen. Wat ook een behoorlijke aanslag pleegt op je tijd/gemoedstoestand. Er komt dan al zóveel op je af. Maak maar eerst je havo af en ga dan naar VWO, ik denk dat je ook wel erg ver vooruit denkt hoor. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:19. |