![]() |
vraag: wat vinden jullie van zinvolle dagbesteding?
ik had van school de opdracht gekregen om een vraag in een forum te zetten en reacties bij te houden. de situatie is als volgt: een man met schizofrenie wil geen dagbesteding maar voor zijn ontwikkeling is het juist goed. wat vinden jullie hiervan??
|
Je kunt niemand dwingen om iets te doen. Maar voor die man is het beter dus dan kun je het beter wel doen zodat de ontwikkeling er beter van wordt.
Dus ik zou het zeer goed vinden als deze wel dagbesteding krijgt ook al wil deze meneer het misschien niet. Je moet je toch op een 1 of andere manier ontwikkelen (lijkt mij). Gr. Brands P.S. voor de mensen die niet weten wat schizofrenie is http://nl.wikipedia.org/wiki/Schizofrenie |
Ik zou hem zeker iets laten doen. Anders gebeurt er helemaal niets. Dwingen lijkt me lastig, maar als hij niets doet zal hij ook niet vooruitgaan.
|
Het is toegestaan om ontoerekeninsvatbare mensen op crisisopvang te sluiten, maar dagbesteding is volgens mij niet toegestaan. (En dat is maar goed ook, vrijheid van lichaam enzo.) Wie bepaald wat goed is voor de ontwikkeling van de man, trouwens, als iemand echt niet in staat is de hele dag iets te doen (door psychoses bijvoorbeeld kan dat als zeer angstig ervaren worden), kan je nog wel zo hard roepen dat het goed is, het kan ook juist veel fouter gaan.
Overtuigen waarom het wel goed is, lijkt me het handigst in zo'n geval. Met kleine stapjes beginnen. Hele dag in bed liggen helpt ook niet, ofc. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar het is een spanningsveld dat niet op te lossen is. Die mogelijkheden verruimen is ten slotte ook een slechte zaak op zichzelf. Bovendien, moet je je afvragen of als mensen hun leven willen verkloten, je ze dat moet beletten. Als je als overheid en hulpverleners geen middelen hebt daartegen, moet je dat maar gewoon accepteren lijkt me. Scheelt bovendien de belastingbetaler een bom duiten, om niet honderden hulpverleners achter zo'n faalfiguur aan te sturen of hij niet alsjeblieft hulp wil accepteren. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik vind dit een heel moeilijke. Ik heb van heel dichtbij meegemaakt dat hulpverleners eigenlijk nutteloos zijn als het echt ernstig is omdat ze dan niks mogen doen. Die mensen willen zelf vaak niet geholpen worden. In ieder geval niet op de manier waarop hulp ook echt iets kan betekenen. Ik vind het heel dubbel. Je kunt iemand niet verplichten mee te werken, zelfs al hangt zijn eigen leven er vanaf. Maar niks doen is ook zo...(n)
Vaak is ook niet tot die mensen door te dringen met praten of dergelijke. moeilijk... Ik weet het echt niet. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Je kunt iemand met schizofrenie prima iets van dagbesteding laten doen, maar dan moet je in eerste instantie naar iets laagdrempeligs zoeken dat binnen zijn/haar straatje valt. Dwang is in de psychiatrie altijd een lastig onderwerp, maar met wat motiverende gespreksvoering en wat extra stimulans van buitenaf kun je ver komen.
|
Wat heeft dit met schoolzaken te maken?
|
Citaat:
|
Als je leeft besteed je altijd een dag. Deze man kan daar niet onderuit
|
En wat heeft TS na drie weken aan zo'n dooddoener?
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:43. |