Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verkeer & Vervoer (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=104)
-   -   Alternatieve brandstoffen (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1782987)

Barabas 01-12-2009 07:41

Alternatieve brandstoffen
 
Ik heb een aantal posts geleden al gevraagd wat te doen met electrische auto's, als de benzineprijs omhoog gaat?

deadlock 01-12-2009 11:48

Citaat:

Barabas schreef: (Bericht 29922731)
Ik heb een aantal posts geleden al gevraagd wat te doen met electrische auto's, als de benzineprijs omhoog gaat?

Afschaffen aangezien ze vervuilender zijn dan benzineauto's. Alleen al de productie van de accu's.

MTpower 01-12-2009 13:18

Ik blijf bij waterstof :P

Lucky Luciano 01-12-2009 17:06

Citaat:

deadlock schreef: (Bericht 29923178)
Afschaffen aangezien ze vervuilender zijn dan benzineauto's. Alleen al de productie van de accu's.

Bron?

Dittrich 01-12-2009 19:52

Citaat:

Barabas schreef: (Bericht 29922731)
Ik heb een aantal posts geleden al gevraagd wat te doen met electrische auto's, als de benzineprijs omhoog gaat?

Dat kan verrekend worden bij de laadpalen van die dingen, die eigenlijk precies zo werken als een regulier tankstation, of in de prijs van de accu's zelf (wanneer je gebruikmaakt van de Renault/Nissan-techniek en je dus accu's in 30 minuten kunt verwisselen).

Lucky Luciano 01-12-2009 20:00

Citaat:

Dittrich schreef: (Bericht 29924936)
Dat kan verrekend worden bij de laadpalen van die dingen, die eigenlijk precies zo werken als een regulier tankstation, of in de prijs van de accu's zelf (wanneer je gebruikmaakt van de Renault/Nissan-techniek en je dus accu's in 30 minuten kunt verwisselen).

De accu's kan je natuurlijk ook binnen no-time thuis opladen;)

Dittrich 01-12-2009 20:05

Citaat:

Lucky Luciano schreef: (Bericht 29924962)
De accu's kan je natuurlijk ook binnen no-time thuis opladen;)

Nou ja, no-time... Zelfs met krachtstroom duurt het volledig opladen van de accu's nog steeds 8 uur. Kijk maar eens naar de berichten op Autoweek.nl.

Barabas 01-12-2009 20:40

Citaat:

Dittrich schreef: (Bericht 29924973)
Nou ja, no-time... Zelfs met krachtstroom duurt het volledig opladen van de accu's nog steeds 8 uur. Kijk maar eens naar de berichten op Autoweek.nl.

Dat is gewoon een nachtje aan de oplader.

Qimm 01-12-2009 20:44

handig als je op vakantie gaat (y)

Dittrich 01-12-2009 20:45

Citaat:

Barabas schreef: (Bericht 29925109)
Dat is gewoon een nachtje aan de oplader.

Krachtstroom he, dat heeft lang niet iedereen. Op 'gewone' energie kost het je 12 uur (nog los van het feit dat je dan een aparte groep moet laten installeren en dat ook niet gratis is). Bovendien is energie gekoppeld aan de prijs van olie, dus er zijn genoeg manieren te verzinnen om de prijs te verrekenen.
Daarbij zal de veelrijder (die nu ook doelwit is) sowieso niet genoeg hebben daaraan, maar echt wel de laadpalen moeten gebruiken. 200km/dag is voor een veelrijder echt niet genoeg, die zal vaker moeten opladen.

Barabas 01-12-2009 20:51

Oh de veelrijders moeten alles betalen, natuurlijk (y)

Barabas 01-12-2009 20:52

Citaat:

Qimm schreef: (Bericht 29925132)
handig als je op vakantie gaat (y)

want iedereen gaat altijd op vakantie he?

Dittrich 01-12-2009 20:56

Citaat:

Barabas schreef: (Bericht 29925182)
Oh de veelrijders moeten alles betalen, natuurlijk (y)

TL;DR.

Maar even serieus, het zou fijn zijn als je ook even zou nadenken voordat je wat post, want dit citaat hierboven gaat echt veel te ver op alle vlakken.

Barabas 01-12-2009 20:59

Citaat:

Dittrich schreef: (Bericht 29925202)
TL;DR.

dat zeg je anders wel hoor. Anderen kunnen via een eenmalige investering krachtstroom krijgen.

Dittrich 01-12-2009 21:01

Nee, dat zeg ik niet. Als je nou eens teruggaat en goed leest, zou dat wel fijn zijn.

Qimm 01-12-2009 21:07

Citaat:

Barabas schreef: (Bericht 29925183)
want iedereen gaat altijd op vakantie he?


oke handig voor die keren dat sommige mensen op autovakantie gaan. Ik wete niet of je wel eens hebt geprobeerd in de bouwvak het land te verlaten... maar al die mensen die je dan tegen komt 9al dan niet met sleurhut) zouden niet blij worden van electrische auto's

Qimm 02-12-2009 08:20

nee maar ik bedoel dus dat er nogal véél nederlanders op autovakantie gaan. Jou zal het toch een worst weten, auto op benzine ef electriciteit. Jij gaat toch met de moto op pad.

Barabas 04-12-2009 18:16

Citaat:

Dittrich schreef: (Bericht 29925137)
Krachtstroom he, dat heeft lang niet iedereen. Op 'gewone' energie kost het je 12 uur (nog los van het feit dat je dan een aparte groep moet laten installeren en dat ook niet gratis is). Bovendien is energie gekoppeld aan de prijs van olie, dus er zijn genoeg manieren te verzinnen om de prijs te verrekenen.
Daarbij zal de veelrijder (die nu ook doelwit is) sowieso niet genoeg hebben daaraan, maar echt wel de laadpalen moeten gebruiken. 200km/dag is voor een veelrijder echt niet genoeg, die zal vaker moeten opladen.

nou, twaalf uur. hoe lang is dat nou? hoe vaak kom jij 's avonds thuis dat je de volgende ochtend meteen weer vroeg weg moet? en die groep, wat is het probleem?
En natuurlijk kan je de prijs in de energie verrekenen, maar dan moet ik meebetalen, en ik rij geen auto.

Ivo 05-12-2009 11:22

Die groep voor 1 auto is niet zo'n probleem. Afhankelijk van of je het stopcontact op de gevel naast je voordeur laat plaatsen (of in je aangebouwde garage) of dat er nog de nodige graafwerkzaamheden nodig zijn kost zo'n groep zo'n 200 tot 1000 euro en is in een dagje geplaatst.
Het wordt wel een probleem als iedereen z'n elektrische auto gaat opladen. Daar is het hele stroomnet namelijk niet op berekend. Van productie, hoogspanningskabels, verdeelstations tot de kabel die door je straat loopt heeft allemaal niet genoeg capaciteit om een paar miljoen electrische auto's op te laden.

Voordat we echt met z'n allen elektrisch kunnen gaan rijden moet ofwel het hele bestaand stroomnet op de schop, of moet echt IEDEREEN thuis een behoorlijke hoeveelheid elektriciteit gaan opwekken.

Qimm 05-12-2009 11:39

oh ja, en electriciteit opwekken is ook een milieuvriendelijke bezigheid natuurlijk.

Lucky Luciano 05-12-2009 12:32

Citaat:

Ivo schreef: (Bericht 29937866)
Die groep voor 1 auto is niet zo'n probleem. Afhankelijk van of je het stopcontact op de gevel naast je voordeur laat plaatsen (of in je aangebouwde garage) of dat er nog de nodige graafwerkzaamheden nodig zijn kost zo'n groep zo'n 200 tot 1000 euro en is in een dagje geplaatst.
Het wordt wel een probleem als iedereen z'n elektrische auto gaat opladen. Daar is het hele stroomnet namelijk niet op berekend. Van productie, hoogspanningskabels, verdeelstations tot de kabel die door je straat loopt heeft allemaal niet genoeg capaciteit om een paar miljoen electrische auto's op te laden.

Voordat we echt met z'n allen elektrisch kunnen gaan rijden moet ofwel het hele bestaand stroomnet op de schop, of moet echt IEDEREEN thuis een behoorlijke hoeveelheid elektriciteit gaan opwekken.

Nee hoor, gewoon een stuk of 5 kerncentrales bouwen.

T_ID 06-12-2009 00:02

Citaat:

Ivo schreef: (Bericht 29937866)
Voordat we echt met z'n allen elektrisch kunnen gaan rijden moet ofwel het hele bestaand stroomnet op de schop, of moet echt IEDEREEN thuis een behoorlijke hoeveelheid elektriciteit gaan opwekken.

Ik had gelezen dat ze in Israël bezig zijn om zo'n oplaad-net voor elektrische auto's aan te leggen.

Zoveel moeite kan dat voor Nederland toch ook niet zijn? We hebben al een vrij uitgebreide infrastructuur voor energie. Als je het vergelijkt met Duitsland, of de VS, zijn we erg goed af.

Ik denk dat zoiets vooral struikelt over het feit dat elektrische auto's met de huidige techniek gewoon geen goed alternatief zijn. Je kunt er niet mee urenlang van hot naar her rijden en af en toe 3 minuten besteden aan opladen (de functionaliteit van een auto) om dat proces daarna te herhalen. Wat je zegt over ombouw bij huishoudens is trouwens een valide punt. Zowel overheid als burger zou dat te veel kosten.

Ik denk dat elektrische auto's geen optie zijn totdat de techniek verder is.

Barabas 06-12-2009 00:53

Citaat:

Qimm schreef: (Bericht 29937887)
oh ja, en electriciteit opwekken is ook een milieuvriendelijke bezigheid natuurlijk.

duurzamer dan alle auto's op benzine, maar dat is obvious :)

Ivo 06-12-2009 13:54

Citaat:

Lucky Luciano schreef: (Bericht 29938015)
Nee hoor, gewoon een stuk of 5 kerncentrales bouwen.

Dan moeten ALLE woonstraten als nog even opengebroken worden, voor het verzwaren van de bekabeling. En alle trafostations moeten verzwaard worden. Extra of zwaarder hoogspanningskabels zijn nodig.
Technisch is elektrisch rijden prima mogelijk, alleen praktisch gezien moet er nog een hele berg werk verzet worden voordat elektrisch rijden mogelijk is voor de massa. Je bent nog wel een jaar of 10 bezig, en het vergt een investering van vele miljoenen voordat het zo ver is.
Die tijd is niet zo'n probleem, want het zal niet zo zijn dat van de ene op de andere dag iedereen een elektrische auto heeft. Daar gaat wel een overgangsperiode van minimaal 10 jaar overheen. De kosten voor het openbreken van alle straten vormt een groter dilemma. Wie gaat dat betalen? Overheid? Energiebedrijven?

Barabas 06-12-2009 15:24

Dat is een andere discussie :)

KIET 06-12-2009 15:45

Citaat:

Barabas schreef: (Bericht 29941069)
Dat is een andere discussie :)

Mee eens, maar wel een interessante :) Derhalve even het topic gesplitst.

Barabas 06-12-2009 15:58

Citaat:

Ivo schreef: (Bericht 29940681)
Dan moeten ALLE woonstraten als nog even opengebroken worden, voor het verzwaren van de bekabeling. En alle trafostations moeten verzwaard worden. Extra of zwaarder hoogspanningskabels zijn nodig.
Technisch is elektrisch rijden prima mogelijk, alleen praktisch gezien moet er nog een hele berg werk verzet worden voordat elektrisch rijden mogelijk is voor de massa. Je bent nog wel een jaar of 10 bezig, en het vergt een investering van vele miljoenen voordat het zo ver is.
Die tijd is niet zo'n probleem, want het zal niet zo zijn dat van de ene op de andere dag iedereen een elektrische auto heeft. Daar gaat wel een overgangsperiode van minimaal 10 jaar overheen. De kosten voor het openbreken van alle straten vormt een groter dilemma. Wie gaat dat betalen? Overheid? Energiebedrijven?

het zal ook nog wel tien jaar duren, maar dat maakt niet zo heel veel uit. Natuurlijk kost het geld, maar die kabels moeten toch eens in de zoveel tijd worden vervangen. Om ze dan meteen te verzwaren maakt niet zo heel veel uit. En wie dat gaat betalen is een dom argument.

Ivo 06-12-2009 17:52

Citaat:

Barabas schreef: (Bericht 29941179)
En wie dat gaat betalen is een dom argument.

Nee hoor, zonder het benodigde geld ligt de ontwikkeling nagenoeg stil. En die kabels moeten af en toe wel eens vervangen worden. Maar niet snel genoeg om een volledige invoering van elektrisch vervoer binnen een tijdsbestek van 10 jaar soepel te laten verlopen. Ondergrondse infrastructuur gaat een jaar of 40 a 50 mee zolang er geen schade optreed door verzakkingen.

Barabas 06-12-2009 18:56

Citaat:

Ivo schreef: (Bericht 29941514)
Nee hoor, zonder het benodigde geld ligt de ontwikkeling nagenoeg stil. En die kabels moeten af en toe wel eens vervangen worden. Maar niet snel genoeg om een volledige invoering van elektrisch vervoer binnen een tijdsbestek van 10 jaar soepel te laten verlopen. Ondergrondse infrastructuur gaat een jaar of 40 a 50 mee zolang er geen schade optreed door verzakkingen.

wie het gaat betalen is niet een argument om het meteen helemaal stil te zetten. Waarschijnlijk komt het op hetzelfde neer als met de glasvezelkabels.
nu, dan is zo'n 1/5e sowieso binnen nu en tien jaar gedaan, gewoon omdat het toch al moet. blijft over 4/5. In veel plaatsen moet die grond toch al open voor nieuwe glasvezelkabels ed, dan kan dat ook meteen. Zoveel tijd kost het niet, en met een beetje werkgelegenheid is ook niks mis vandaag de dag.

Dittrich 06-12-2009 21:03

Voor wat betreft het oplaadsysteem wat T_ID aanhaalde:
Daar zijn ze hier in Nederland ook al mee bezig en de eerste palen zijn al opgeleverd in Amsterdam (volgens mij). Die dingen maken ook geen gebruik van de 'reguliere' electriciteitsnetten, dus zijn een prima oplossing.
Zoals het er nu naar uit ziet is electrisch rijden tegen 2020 voor ongeveer 10 - 25% (afhankelijk van hoe optimistisch er geschat wordt en de verschillende vormen van overheidssteun voor deze vorm van mobiliteit) van het wagenpark een realiteit. Dat zijn dan auto's, zoals bijv. de aangekondigde modellen van Renault/Nissan (die volgend jaar op de markt komen) die via een aantal manieren kunnen worden opgeladen:
1. Via reguliere stroom / krachtstroom.
Hier zitten nogal wat haken en ogen aan. Het vereist nogal wat aanpassingen aan het huidige electriciteitsnet en inderdaad, prijstechnisch is het ook niet erg handig (maar aan de andere kant, als ik autorij betaal ik ook al mee aan de algemene begroting, dus het bezwaar hiertegen vind ik niet heel erg valide). Ook duurt het opladen zelf erg lang, wat niet handig is als je snel ergens heen moet en je accu is net leeg.
2. Via oplaadpalen.
Ook hier weer haken en ogen, maar dit is al wel een reëlere optie dan #1. Er is al een organisatie die hiermee bezig is (Project Better Place) en de eerste palen zijn ook al opgeleverd. Ook de huidige accijnzen op brandstoffen kun je makkelijk verrekenen in bijv. de huur van zo'n paal. Het opladen zelf zal iets sneller gaan dan tov reguliere stroom, omdat het anders werkt.
3. Via accuwisselstations.
Dit is - hoe gek het misschien klinkt - ook een reëlere optie dan #1. De aangekondigde Renault Fluence bijv., ondersteunt dit al en de techniek wordt voor zover ik me kan herinneren gestandaardiseerd zodat ook andere fabrikanten er gebruik van kunnen maken (uitwerking e.d. geschiedt wederom via Project Better Place).
Ik zie dus ook niet zoveel problemen hiermee. Uiteindelijk zal het denk ik gebeuren dat iedereen gewoon zo'n paaltje leaset via PBP en als je echt ver moet reizen (bijv. op vakantie), dat je gewoon halverwege een andere accu erin laat zetten. Het volledig ombouwen van het huidige electriciteitsnet is gewoon veel te duur.

FA 12-01-2010 00:41

Alle Afrikaanse lijders afzetten en hun ongebruikte, verwaarloosde landbouwgrond impalmen voor de productie van ethanol en andere biobrandstoffen.

1) Je redt de economie van Afrika
2) Je hebt voldoende brandstof voor heel de wereld die bovendien ieder jaar wordt hernieuwd
3) Ethanol is echt een prachtige brandstof om mee te rijden. Alle voordelen van beinze minus heel wat van zijn nadelen :cool:

Henck 19-01-2010 14:01

Zonnebloemolie ftw, jwz

deadlock 21-01-2010 15:48

Citaat:

FA schreef: (Bericht 30075043)
1) Je redt de economie van Afrika

Hoe kom je erbij dat je de complete economie van Afrika zou redden?

Citaat:

2) Je hebt voldoende brandstof voor heel de wereld die bovendien ieder jaar wordt hernieuwd
Denk je dat je genoeg kan planten om ervoor te zorgen dat iedereen er op kan rijden?


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:40.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.