Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   [WI] Tangens, Sinus of Cosinus? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1783150)

Ramadan93 07-12-2009 17:51

Tangens, Sinus of Cosinus?

Ik heb nou ong. Helft van een paragraaf van me Wiskunde boek moet ik zelf uit zien te komen of ik tangens, sinus of cosinus moet gebruiken.

De boek geeft niet echt een duidelijke uitleg dus ik dacht dat een van jullie mij misschien kan helpen.

Bij voorbaat dank, Ramadan Hasani;)

Caviamax 07-12-2009 17:57

Ik heb dat hoofdstuk net gehad. Heb je hier wat aan?

Sinus(hoek)=overstaand/schuin
Cosinus(hoek)=aanliggend/schuin
Tangens(hoek)=overstaand/aanliggend

Hellingsgetal=verticale/horizontale verplaatsing

Hellingsgetal= tan (hellingshoek)
Hellingshoek= tan-1(hellingsgetal) = arctan(hellingsgetal)

Hellingspercentage= hellingsgetal x 100%
Hellingsgetal = hellingspercentage/100

Vinniebar 07-12-2009 17:58

http://nl.wikipedia.org/wiki/Soscastoa

Ramadan93 07-12-2009 18:02

Uhm...Ik word er niet wijzer op.

ff een voorbeeld:

Een flat is 35 meter hoog de zonnehoek is 56 graden, bereken de lengte van de schaduw oftewel de aanliggende zijde.

mathfreak 07-12-2009 19:32

Je weet de hoek en de overstaande zijde, dus hoe bereken je nu de aanliggende zijde? Hint: maak eens een schets van de situatie en denk aan het ezelsbruggetje SOSCASTOA: Sinus = Overstaande zijde/Schuine zijde,
Cosinus = Aanliggende zijde/Schuine zijde, Tangens = Overstaande zijde/Aanliggende zijde. Welke van de 3 (sinus, cosinus of tangens) heb je hier nodig en hoe gebruik je deze?

Hunterlife 07-12-2009 20:39

Ahh, hier heb ik vroeger ook wat moeite mee gehad, maar na een tijdje werd alles duidelijk. Het gaat erom dat je even de basis regels uit je hoofd leert.

Hint:

50=100/?
?=100/50
?=2

50=?/2
?=50*2
?=100

Succes(y).

.

Nananski 09-12-2009 15:17

wij zijn nu ook bezig met dat hoofdstuk. even een ezelsbrugetje... SOSCASTOA (moet je denken aan een boot met de naam castoa, die zinkt dus sos uitzend)

soscastoa

dikke S= sinus, de os daar achter geven aan --> overstaande zijde : schuine zijde.
dikke C= cosinus, de as daar achter geven aan --> aanligende zijde : schuine zijde.
dikke T= tangens, de oa daar achter gevan aan --> overstaande zijde : aanligende zijde.

dus, O= overstaande zijde
A= aanligende zijde.
S= schuine zijde. (pas op verwar deze niet met de sinus S, dat is de eerste (hoofdletter))

de twee letters die achter elkaar staan worden door elkaar gedeeld. SOS = sinus --> overstaande zijde : schuine zijde.

misschien heeft iemand hier iets aan :P

xx

Nananski 09-12-2009 16:06

Citaat:

Ramadan93 schreef: (Bericht 29945768)
Uhm...Ik word er niet wijzer op.

ff een voorbeeld:

Een flat is 35 meter hoog de zonnehoek is 56 graden, bereken de lengte van de schaduw oftewel de aanliggende zijde.

je moet een schets maken. de flat is lijn AC, de zon BC, de schaduw AB

het makkelijkst is om de hoek aan de grond met de tangens te doen. dus reken je die uit. 180-90-56= 34. hoek B = 34 graden.
tan 34 (dan heb je het hellingsgetal) = 0.67 (afgerond)

ezelsbrug: 3 = 6:2 3 = hellingsgetal 2= aanligende zijde 6 = overstaande zijde. (als je de 2 of 6 moet weten kan je gaan schuiven, bijv 2 = 6:3 en 3 = 2X6. hierbij blijven de dingen die ze betekenen gelijk.)

bij deze berekening krijg je 2 = 6:3 (want we moeten de aanligende zijde weten.) dan ga je invullen, de onbekende noem je naar het lijnstuk.

AB = 35:0.67 35:0.67=52.24 (afgerond)

dus is AB 52.24
AB is de schaduw dus de schaduw is 52.24 meter lang.

ik hoop dat je hebt meegetekend anders snap je er waarschijnlijk niets van. :P

het klinkt heel ingewikkeld maar als je het door hebt met de 3,6 en 2 dan snap je het wel. ;)

xx

Ramadan93 09-12-2009 17:35

Citaat:

Nananski schreef: (Bericht 29953712)
je moet een schets maken. de flat is lijn AC, de zon BC, de schaduw AB

het makkelijkst is om de hoek aan de grond met de tangens te doen. dus reken je die uit. 180-90-56= 34. hoek B = 34 graden.
tan 34 (dan heb je het hellingsgetal) = 0.67 (afgerond)

ezelsbrug: 3 = 6:2 3 = hellingsgetal 2= aanligende zijde 6 = overstaande zijde. (als je de 2 of 6 moet weten kan je gaan schuiven, bijv 2 = 6:3 en 3 = 2X6. hierbij blijven de dingen die ze betekenen gelijk.)

bij deze berekening krijg je 2 = 6:3 (want we moeten de aanligende zijde weten.) dan ga je invullen, de onbekende noem je naar het lijnstuk.

AB = 35:0.67 35:0.67=52.24 (afgerond)

dus is AB 52.24
AB is de schaduw dus de schaduw is 52.24 meter lang.

ik hoop dat je hebt meegetekend anders snap je er waarschijnlijk niets van. :P

het klinkt heel ingewikkeld maar als je het door hebt met de 3,6 en 2 dan snap je het wel. ;)

xx

Ik snap nu of tangens, sinus of cosinus moet gebruiken maar nog EEEN!!! laatste ding.
Ik weet nooit of ik moet vermenigvuldigen of delen, meestal kijk of dat logish is met de andere maten.

Is niet altijd even handig!

mathfreak 09-12-2009 20:00

Citaat:

Ramadan93 schreef: (Bericht 29954046)
Ik snap nu of ik tangens, sinus of cosinus moet gebruiken maar nog EEEN!!! laatste ding.
Ik weet nooit of ik moet vermenigvuldigen of delen, meestal kijk of dat logish is met de andere maten.

Is niet altijd even handig!

Stel dat je de formule hebt. Als b en c gegeven zijn kun je zo dus a berekenen. Stel dat a en c bekend zijn en dat je b wilt berekenen. Omdat vind je door links en rechts vermenigvuldigen met c dat , dus b = a·c. Stel dat a en b bekend zijn en dat je c wilt berekenen. Omdat b = a·c vind je door links en rechts te delen door a dat , dus .

MathHater 08-05-2012 17:06

Citaat:

mathfreak schreef: (Bericht 29946068)
Je weet de hoek en de overstaande zijde, dus hoe bereken je nu de aanliggende zijde? Hint: maak eens een schets van de situatie en denk aan het ezelsbruggetje SOSCASTOA: Sinus = Overstaande zijde/Schuine zijde,
Cosinus = Aanliggende zijde/Schuine zijde, Tangens = Overstaande zijde/Aanliggende zijde. Welke van de 3 (sinus, cosinus of tangens) heb je hier nodig en hoe gebruik je deze?

Ik ben je voor altijd dankbaar!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:46.