![]() |
Autovrije zondag
denken jullie dat het goed voor het milieu is om elke zondag de auto te laten staan?
|
theoretisch gezien is het vast beter, maar in de praktijk is het niet haalbaar om iedereen de auto te laten staan. En daarmee is het effect op het milieu ook niet significant beter. En nederland is ook niet echt groot genoeg om het een significant verschil te laten geven als we ondanks alles tóch allemaal de auto laten staan.
Misschien werkt het wel als we het met een heel continent een dagje proberen. |
Vrij logisch dat het 'goed' voor het milieu is.
|
Uiteraard is dat goed voor het milieu. Helaas niet voor de economie.
|
Hier is al een topic van op verkeer&vervoer.
|
Niet als je de motor laat draaien.
|
Citaat:
|
Waarom zondag?
|
Ik pleit voor minstens 1 thuiswerkdag per week, voor degenen die toch aan het beeldscherm gekluisterd zitten.
|
Misschien maar symptoombestrijding ipv. de kern direct aanpakken is niet iets waar ik achter sta.
bovendien zullen mensen ook op zondag ergens heen moeten. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Er zijn natuurlijk genoeg mensen die bijvoorbeeld op kantoor werken en met de huidige communicatiemiddelen gewoon prima een of meer dagen per week thuis kunnen werken. Het vereist alleen wat goede organisatie vanuit de kant van de werkgever om dat echt goed te laten verlopen. |
Ja, en dan zit je weer met dingen als overleg met collega's, dat een stuk lastiger verloopt. Thuiswerken hoor je vaak, maar vormt niet dé oplossing voor mobiliteitsproblemen.
|
Citaat:
|
Citaat:
Verder is er nog altijd e-mail en de telefoon. |
Citaat:
Maar los van het mobiliteitsprobleem lost het milieutechnisch ook weinig op. |
Citaat:
Om een voorbeeld te noemen, de A27 ten oosten van Utrecht is behalve bij Amelisweerd perfect geschikt om binnen een paar maanden een baan bij te leggen aan elke kant. Dat zou een vaste file sterk verlichten of oplossen. Bovendien los je daarmee een deel van de file in de bebouwde kom bij Soest en Baarn op, omdat die ontstaat vanuit de overloop van snelwegen. Het probleem zit hem in de procedures, en in dat we te veel tijd en geld besteden aan elke godganse idioot die geen interesse heeft in een oplossing, maar puur not-in-my/anyone's-backyard denkt, zijn zegje laten doen. |
Citaat:
Ik ben geen expert, maar het lijkt me dat de tweede optie in alle opzichten beter is, afgezien dan misschien van 2,5 meter minder ruimte voor konijntjes. |
Citaat:
Toen Rita Verdonk een tijd geleden riep dat zij de files wel zou oplossen, hoorde ik een verkeersdeskundige op de radio zeggen dat verbreding van wegen de files nooit zal oplossen, en dat de manier om files (voor het grootste gedeelte) op te lossen een combinatie is van efficiëntere doorstroming bij kruispunten, afslagen etc, op sommige knelpunten verbreding, maar vooral door minder gebruikers (dus bijvoorbeeld door meer thuiswerken, openbaar vervoer of gedeeld vervoer, en stimuleren tot minder ver van het werk te gaan wonen). |
Citaat:
Het probleem is dat te weinig mensen durven zeggen dat wat men tot nu toe heeft gedaan, gekloot in de marge is. Er zal simpelweg asfalt bij moeten. Dat is simpel. Dat is goed voor het milieu. Dat is goed voor de bereikbaarheid. Maar goed, wat nodig is, is politieke ruggengraat om de procedures te veranderen. Die oostkant van Utrecht die ik noemde als voorbeeld waar je binnen een paar maanden de files kan oplossen, zijn ze al ruim een jaar over aan het bakkeleien wat er moet gebeuren. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
'of je kunt rijden in een auto 'of je kunt stilstaan in een auto |
Over oosten van Utrecht gesproken; richting Arnhem is, schat ik, al zo'n 70 jaar 2-baans. er is, zacht uitgedrukt, in die tijd wel wat veranderd...
|
Citaat:
En kom nu alsjeblieft niet met die klassieke drogreden van de nu door de files onderdrukte of verplaatste vervoerstromen verslijten voor een lineair verband tussen aanbod van wegen en gebruik ervan. |
Citaat:
meer capaciteit van wegen helpt hiertegen maar ik vind het echter fantasieloos, maglevring in de randstad en maak me dan maar weer eens wakker |
Citaat:
|
Citaat:
Die mensen rijden nu ook, maar op andere tijden, andere plekken. Natuurlijk komt dat bij oplossen van de files terug naar de snelweg, maar dat is juist goed. Dan is investeren in een oplossing simpel. Nu zit al dat verkeer in sluipwegen die je veel lastiger allemaal kunt verbeteren. En vervoer is een vraagmarkt, geen aanbodmarkt. Mensen gaan niet over een weg rijden puur omdat die er ligt. Mensen willen van A naar B, meestal 's morgens naar hun werk en 's avonds terug. Alle plannen die zich niet lenen om dat proces te faciliteren kunnen direct in de prullenbak omdat ze economische schade veroorzaken. Het OV werkt niet. Nu al kraakt het spoorwegennet in al zijn voegen en valt het regelmatig zelfs letterlijk uit elkaar. En als buschauffeurs al niet staken, klanten molesteren of door klanten gemolesteerd worden, zitten bussen nog steeds vol, en brengen ze je niet naar waar je moet zijn, niet efficiënt tenminste. Het OV zal nooit werken ook trouwens. Het OV werkt met verzamelpunten, hoofdtransportassen, en dan weer uitwaaieren vanaf daar. Hub and spoke system, heet dat. Zelfs als we voor het gemak even vergeten dat investeren in de OV infrastructuur veel lastiger is dan nieuwe wegen aanleggen, dan kan nooit even efficiënt worden als wegen. Leuk als je toevallig in een centraal station woont, en in een ander centraal station werkt, maar we hebben een oplossing voor heel Nederland nodig. En waarom meer geld uitgeven voor een slechtere oplossing? |
Wie heeft het over lineair? Het verbreden van de wegen zorgt voor meer verkeer, al zal die toename wel minder sterk dan lineair zijn. Immers, het verbreden van de wegen zorgt voor een kortere reistijd, waardoor reizen met de auto aantrekkelijker wordt. Dat betekent niet dat de wegen niet verbreed moeten worden (dat moet m.i. wel), maar de toename van de luchtvervuiling is in elk geval iets om rekening mee te houden.
Voor mij is het OV sneller (en veel goedkoper) dan de weg, overigens. En ik ben niet de enige. Er reizen miljoenen mensen met het OV dus het is vrij ridicuul om te beweren dat we er maar niet in moeten investeren. |
Citaat:
|
Citaat:
En niet investeren heb ik nooit gezegd. Ik stelde dat het afgelopen moet zijn met in plaats van echt in infrastructuur te investeren, geld weg te gooien in het OV, zelfs als men van tevoren weet dat het niet werkt. Neem bijvoorbeeld de lege bussen die Utrecht laat rijden om de files door wegwerkzaamheden op te vangen. Die wassen neus kwam in plaats van tijdelijke alternatieve routes. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
tel daar eens 5% bij op. wat krijg je? |
Citaat:
Citaat:
Om een voorbeeld te nemen: Jij woont op de Kooizand in Huizen, en werkt op Industrieterrein Doornkade in Houten, bij een bedrijf op de Peppelkade. Met de auto is dat zonder files nauwelijks meer dan een kwartier rijden. Minuutje of 17-18, dan sta je zelfs op verder afgelegen plekken dan mijn voorbeeld. Met het OV duurt dat, als je vanmorgen om 9 uur op je werk had moeten zijn, één uur en drie kwartier. Eerder twee uur en een kwartier kan ik je vertellen, omdat die treinaansluiting in Hilversum slechts bij uitzondering klopt. Da's dus zelfs op papier drie uur per dag extra onderweg zijn met het OV, oftewel 15 uur tijdsverlies per week. Het mag aan de hand van dat soort vergelijkingen voor zich spreken dat de inherente beperkingen van het OV het duidelijk op de tweede plaats zetten wat betreft een middel tot mobiliteit. Behandel het dus als zodanig in het mobiliteitsbeleid. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik stond vanmorgen 15 minuten te wachten op een bus die om de 10 minuten moet komen en toen ik er wat van zei was ik een arrogant betwetertje en moest ik snel mijn mond houden :) als ik het kon betalen ging ik lekker in de file staan.
|
Wat denk je dan te bereiken door er iets over te zeggen?
|
Citaat:
En daar wil ik uiteindelijk wereldvrede mee bereiken! Maar ik denk dat ik ermee bereik dat die tokkie achter het stuur het ook even minder naar zijn zin heeft om je vraag te beantwoorden. |
Citaat:
Ennuh, autogebruik is vrijwel volledig inelastisch. Als decennia van mobiliteit hinderen en belastingen ons iets leert, dan is dat het wel. De enige manier waarop mensen uit de auto gaan, is het ze financieel of fysiek onmogelijk maken. En dat is beiden geen optie, omdat dat economische schade veroorzaakt en mensen onnodig dupeert. |
Citaat:
Veruit de grootste reizigersaantallen begeven zich op deze assen. Het is uiteraard voor een deel van de bevolking die landelijk woont niet mogelijk om op een efficiënte manier met het OV van A naar B te gaan. Je kan simpelweg geen intercitybus of -trein met 160km/u tussen Heiloo en Dronten inzetten. Dat heet rendabiliteit. Ook de busnetten zullen de aankomende jaren flink uitgebreid worden in het westen. Let maar op de aanbestedingsdocumenten die vrij gaan komen. Qbuzz is al goed bezig bijvoorbeeld. Jij spiegelt de ervaring die jij hebt met twee of drie buslijnen en dan nog de drukste van het land, aan het complete openbaar vervoer. JA er gaan dingen goed fout in het OV, JA het kan beter en robuuster maar NEE het is niet zoals jij het voorstelt. |
Citaat:
Citaat:
We hebben oplossingen nodig voor heel Nederland, en voor nu. Niet voor over een deel van Nederland over een jaar of tien. |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
We moeten een goede balans vinden tussen wegverkeer en het openbaar vervoer. Daarvoor moeten sommige wegen verbreed worden, nieuwe aangelegd, doorstroming verbeterd maar je kan je daar niet op vastpinnen, het OV-netwerk zal ook aantrekkelijker gemaakt en uitgebreid moeten worden. Zelfs de VVD heeft hier niet meer van die rigoureuse standpunten meer over en wat ze hebben is een stuk beter onderbouwd dan wat jij hier maar blijft blaten. |
Citaat:
Ik heb het over steden als geheel, en daarin kan de opzet van het OV domweg niet concurreren met de auto. Citaat:
Waarom je opeens net doet alsof ik heb gezegd zou hebben dat er niets met het OV gedaan mag worden, en dan ook nog op de persoon gaat spelen, snap ik niet. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
p. 20, dat stukje boven 2.3 Er is wel degelijk elasticiteit, zowel door reistijd als door prijs. |
http://www.nrc.nl/nieuwsthema/kredie...cle1950034.ece net als dit. Als het daar werkt, dan kan het hier ook prima werken. Alleen daar is het wel om de verkeerde redenen.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:35. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.