Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Lichaam & Gezondheid (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Beeldscherm (vermoeide ogen) (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1785301)

FabianX 23-12-2009 15:57

Beeldscherm (vermoeide ogen)

Hey allemaal, weer een snel vraagje van mij. Ik heb namelijk last van vermoeide, vaak ook droge ogen na een computersessie. Dit geeft ook wel eens een klein beetje (Zeer lichte) hoofdpijn mee. Ook wordt het dan na een tijdje weer heel moeilijk om de letters normaal te lezen...

1) Welke instellingen voor helderheid en contrast kan ik dan het best gebruiken?
Helderheid is nu 20. Contrast 56.

2) Vermoeide ogen... tast dat je ogen dan chronisch aan of is dat voor even? Ik heb het namelijk al heeeel lang (alleen na en tijdens het computeren dan).

3) Moet er nou wel of geen licht aanstaan bij het computeren? Ik doe altijd wel licht aan bij het computeren, ik lees overal wat anders...

Alvast bedankt! Ps, alle letters zijn wel gewoon normaal leesbaar en zo, ik heb al verschillende tests gedaan en alles is goed. Mijn ogen rollen alleen uit mijn kop na het computeren...

FabianX

MiBe 23-12-2009 16:00

Over instellingen betreft helderheid en contrast is moeilijk iets te zeggen gezien dat verschillend is voor ieder type monitor. Zorg in ieder geval dat je refreshrate op minstens 75hz staat, dit maakt voor mensen die er gevoelig voor zijn al een gigantisch verschil t.o.v. bijvoorbeeld 60hz.

Sarah 23-12-2009 16:03

1 weet ik niet.
2. Je wordt niet slechtziend van vermoeide ogen, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Als je erg vaak droge ogen hebt vergroot dat wel de kans op een oogontsteking.
3. Wel licht aandoen. Liefst licht dat niet ook in je ogen schijnt, dus geen lamp naast je monitor maar een plafondlamp of een staande lamp die achter je staat. Daardoor ga je minder in de monitor turen.

Af en toe naar de muur kijken en bewust een paar keer knipperen helpt ook.

FabianX 23-12-2009 16:09

Het is een plat groot scherm van Samsung. Ik kan niks anders kiezen dan 60Hz want er staat niks onder die lijst bij instellingen?

Wel bedankt voor de reacties! :D

MiBe 23-12-2009 16:11

Wellicht je resolutie even wat lager zetten, kan ook helpen je ogen te ontlasten gezien de letters dan groter zijn. Op de maximale resolutie kunnen de meeste monitoren inderdaad niet hoger dan 60hz.

FabianX 23-12-2009 16:19

Ik weet niet of dat wel zo hoort, want het beeld wordt dan een beetje wazig en ook komen er dan zwarte randen. Hij staat op de hoogte resolutie en dat is 1680x1050. Ik zal wel even kijken, bedankt. (Y)

Edit: Het scherm wordt dan inderdaad een beetje wazig en het schakelt wel automatisch over naar een andere hz, bij mij altijd in 75. Ik zal wel aan mijn broer vragen of hij dit allemaal kan regelen, want deze PC staat namelijk in de woonkamer en is niet alleen van mij...

Edit2: Ik zit nu de helderheid en contrast helemaal laag te zetten, nu is het wit bijna grijs. Dat is niet zo goed volgens mij, dus even kijken wat nou de goede stand is.

Edit3:

marrel 23-12-2009 17:09

Geen idee, maar zorg er iig wel voor dat je geen fel licht achter je monitor hebt (zoals bijvoorbeeld een raam waar de zon door naar binnen schijnt, voorzover hij er nu is). Verder, zijn je ogen wel goed?

Daantje_0705 23-12-2009 17:39

Ik had dat ook heel erg en heb toen mijn ogen op laten meten bij de opticiën. Toen bleek dat ik aan beide ogen een zwakke plussterkte heb wat mijn klachten verklaarde. Ik heb nu een tijdje een bril en dat helpt zeker.

Met dit weer heb ik het ook heel erg en dat komt door de lage luchtvochtigheid waardoor je snel droge ogen krijgt, vooral bij nauwkeurig turen zoals ook computeren. Ik weet niet of je een hygrometer hebt waarmee je de luchtvochtigheid thuis kan meten? Die moet tussen de 40 en 60% zijn. Als het te laag is (wat heel goed kan met dit weer) kan het helpen om natte theedoeken over de verwarming te leggen.

Wat ik verder nog fijn vind is om mijn scherm wat donkerder in te stellen. Ik heb een laptop en daarbij kan het heel simpel, geen idee hoe dat moet bij een gewone pc.

timmy007 07-01-2010 20:03

als je vermoeide ogen hebt dan moet je de helderheid lager zetten tot het beter aanvoelt het contrast is alleen het verschil in de kleur weerkaatsing dus het verschil tussen zwart en wit in de graphics. het is in ieder geval wel normaal want ik heb het ook heel vaak vooral savonds

grts.timmy

me13 08-01-2010 19:10

hee, ik heb dat ook vaak :| en word dan soms duizelig enzoo... heb jij dat ook? xx

NaamInGebruik 09-01-2010 10:31

Citaat:

FabianX schreef: (Bericht 30005413)
Hey allemaal, weer een snel vraagje van mij. Ik heb namelijk last van vermoeide, vaak ook droge ogen na een computersessie. Dit geeft ook wel eens een klein beetje (Zeer lichte) hoofdpijn mee. Ook wordt het dan na een tijdje weer heel moeilijk om de letters normaal te lezen...

1) Welke instellingen voor helderheid en contrast kan ik dan het best gebruiken?
Helderheid is nu 20. Contrast 56.

2) Vermoeide ogen... tast dat je ogen dan chronisch aan of is dat voor even? Ik heb het namelijk al heeeel lang (alleen na en tijdens het computeren dan).

3) Moet er nou wel of geen licht aanstaan bij het computeren? Ik doe altijd wel licht aan bij het computeren, ik lees overal wat anders...

Alvast bedankt! Ps, alle letters zijn wel gewoon normaal leesbaar en zo, ik heb al verschillende tests gedaan en alles is goed. Mijn ogen rollen alleen uit mijn kop na het computeren...

FabianX

1. Puur wat jij wilt
2. Volgensmij herstelt het zich, tot een bepaald punt. Het zal zich altijd helemaal herstellen, maar word het een keer zo verschrikkelijk droog en slecht, dan zal zich het niet herstellen. Net als met brandwonden. Dit hersteld zich ALTIJD je, kan je keer op keer verbranden, ook op dezelfde plek. Verbrand je het echter derdegraads dan zal het zich nooit herstellen.
3. Geen idee, persoonlijk liever wel licht aan.

Het zou kunnen zijn dat je ogen net iets te goed werken, je merkt hier qua gezichtveld niet, maar qua computersessies ga je dit merken. Je focussed dan te lang op een punt dat te dicht ibj je gezichtveld is.
Dit komt ook voor als je een boek zou gaan lezen, maar dit doet vrijwel niemand meer ; - ).
Oplossing? Loop eens bij een opticien binnen (en dan niet hans anders ofzo, maar een goede opticien waar mensen een opleiding gehad hebben, vaak de kleinere in dorpjes die geen tv-reclames hebben op de landelijke tv zenders) en vraag of ze je ogen willen checken. Ze kunnen dan zien of je wellicht iet 'te goed' ziet. Dat kan namelijk een oorzaak zijn van je hoofdpijn, en droge ogen.
Vaak is het dan maar kwart afwijking, dus merk je er niks van in het dagelijkse leven, anders dan wat je zelf beschrijft. Het laten doen van zo'n oog check kost niks dus daarvoor hoef je het niet te laten =)

Quintiano 10-01-2010 03:20

Wat doe je dan precies met je PC? Ben je voornamelijk in Word/Excel bezig? IRC? Websites? Anyway, probeer zo veel mogelijk zwárte (of in ieder geval dónkere) achtergronden te gebruiken (in plaats van wat meestal het geval is: wit). Dit is veel rustiger voor je ogen.

NaamInGebruik 10-01-2010 10:24

Citaat:

Dobermann schreef: (Bericht 30066307)
Wat doe je dan precies met je PC? Ben je voornamelijk in Word/Excel bezig? IRC? Websites? Anyway, probeer zo veel mogelijk zwárte (of in ieder geval dónkere) achtergronden te gebruiken (in plaats van wat meestal het geval is: wit). Dit is veel rustiger voor je ogen.

Muahahaha, zijn er serieus nog meer nederlanders onder de 25 die dat gebruiken? :D

Quintiano 10-01-2010 10:40

Citaat:

NaamInGebruik schreef: (Bericht 30066504)
Muahahaha, zijn er serieus nog meer nederlanders onder de 25 die dat gebruiken? :D

Euh, ik wil niet vervelend zijn, maar IRC zal altijd blijven. Het is eigenlijk nog het laatste stukje internet dat redelijk retardvrij is.. :P

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:12.