![]() |
Ontwikkelingshulp.
Ik las een discussie over de serious request actie van 3fm, waar minister Koenders 3 miljoen aan geeft. Daar zag ik iemand dit artikel posten: http://www.volkskrant.nl/economie/ar...twoord_op_Bono
Ikzelf denk dat het beter helpt als er kennis naar Afrika gaat, in plaats van geld. |
Interessant stuk, dat zou je misschien ook kunnen doorrekenen naar "militaire hulp".
Als ik echter verder denk, zal een overheid zonder hulp misschien niet meer in staat zijn de macht te houden, bendes aan de macht komen die het minder goed met het volk voor hebben. Dat wordt niet "even" pijnlijk zoals we hebben kunnen zien. |
Uitstekend, binnen 3 jaar afschaffen(y)
|
Och, er is al een hoop onderzoek gedaan naar wanneer ontwikkelingshulp effectief is en wanneer niet. Volgdat advies op.
En natuurlijk, stuur geld op basis van waar het het effectiefst kan worden ingezet, en niet op basis van waar de immigranten vandaan komen (de gemeente Amsterdam stuurt bv. ontwikkelingshulp naar Turkije, Marokko, Surina, de Antillen (geloof ik) en Ghana, omdat daar een hoop immigranten vandaan komen. Compleet idioot.) |
Ik vind de aanpak van China een stuk beter. Gewoon investeren in die landen, zo bouw je een economie op. China gaat in zee met allerlei dubieuze dictators, maar die dictators gaan zeker niet weg als die landen geen economie opbouwen. Boycotten schieten hun doel voorbij en raken alleen de lokale bevolking. Verspreiden van gratis medicijnen (malaria, HIV etc) of noodhulp bij rampen heb ik geen problemen mee, maar de rest mogen ze afschaffen. Microkredieten zijn ook nog wel een aardig middel.
Zo hoort het: http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/8309396.stm |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
http://www.ids.ac.uk/go/about-us Lijkt me een vrij authoritaire bron. Maar is dit niet een typisch gevalletje van killing the messenger? |
Citaat:
|
Citaat:
En verder ontopic zou ik zeggen, want dit topic gaat over de effectiviteit van ontwikkelingshulp. Ik denk niet dat China echt veel verandering zal brengen in Afrika. |
Citaat:
Netherlands Antilles 52 13 552 $ (hmm, ik geloof dat het een ander land was eigenlijk maar kan zo niet bedenken welk.. Turkey 99 4 704 $ Suriname 129 2 539 $ Morocco 146 1 694 $ Ghana 194 452 $ http://www.studentsoftheworld.info/i...ank/PNBH2.html Er zijn nopg 30 landen die nog armer zijn dan ghana. Maar erger vind ik je gedachtegang dat de gemeente immigranten zou moeten binden door geld naar hun voorouderlijke landen te sturen. In de eerste plaats zijn het burgers van Amsterdam, en je wilt ze ook als zulks binden. Door ze te willen binden via de banden die ze hebben met hun voorouderlijke landen maak je die eigenlijk primair, en bind je mensen als afstammend uit een ander land. Je moet ook gewoon kijken wat je met binding bedoelt - mij lijkt: gezamelijke scholen, spreken van nederlands, vrijwilligerswerk, deelnemen aan gemeenschappelijke activiteiten. Zoiets. Als je dat wilt promoten, zorg dan dat die ingen gepromoot worden en mogelijk gemaakt worden. Lijkt me een stuk logischer dat het werkt dan dat mensen op het idee komen om Nederlands te leren omdat de gemeente amsterdam geld geeft aan het land waar mijn opa ooit vandaan kwam. Ofzo. |
Over het hele China gebeuren - China stelt geen voorwaarden (behalve het niet erkennen van Taiwan) aan het ontvangen van hulp. Het gevolg is een verdere accumulatie van macht in de staat - geen anticorruptiemaatregelen, mensenrechtenverdragen, en het clientelistisch machtsysteem dat gebaseerd is op het uitdelen van baantjes zorgen ervoor dat het geld niet bij de bevolking terechtkomt, maar dat de staat effectiever wordt in het controleren van de bevolking. Great.
Een paar leuke casestudies op http://www.law.georgetown.edu/intern...Georgetown.pdf Maar artikel nog niet af. |
Citaat:
Ik vraag me tevens af of ik mijn gemeente kan vragen hulp te verlenen aan bijvoorbeeld de gemeente Dantumadiel, ik denk dat ze me héél vreemd aankijken. |
Sowieso is ontwikkelingshulp vanuit de staat onzin, laat de burger lekker zelf bepalen wat hij goede doelen vindt.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En zoals ik al zei, die banden van individuen hebben weinig te maken met banden op gemeenteniveau. |
Citaat:
|
Citaat:
Er zijn genoeg gemeenten die nu al gebruik maken van migrantenorganisaties om hun projecten te doen slagen (maar dat mogen er veel en veel meer zijn). En ontwikkelingshulp heeft ook met eigen belang te maken. Je krijgt veel meer support voor city-to-city samenwerking met een land van herkomst van een van je bevolkingsgroepen dan ergens willekeurig een stad te zoeken in een land met een lagere GDP. Daarnaast kun je dus ook migranten enthousiast maken voor je stedenband. Dus een win-win situatie. Je helpt een gemeente, misschien door ondersteuning van je migranten én je bevordert het integratieproces. Nee het zou pas weggegooid geld zijn, als we puur naar cijfertjes zouden kijken. |
Citaat:
Waar blijft het overzicht? Iedere gemeent rommelt zo maar wat aan wat ze interessant vinden, terwijl er misschien elders veel meer nood is. Zo vind ik het al vreemd dat een gemeente inspraak heeft over bijvoorbeeld tol op een rijksweg (hoewel ik wel blij ben dat Utrecht dat heeft tegengehiouden), er rijden namelijk niet alleen Utrechtenaren op deze weg.. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wat betreft die goede omgeving: ik denk dat Duitsland een goede omgeving heeft waar het geld effectief kan worden besteed. het punt is echter dat het om ontwikkelingshulp moet gaan, dat betekent dat je het geld aan mensen besteedt aan regios die het geld nodig hebben. Zo bekeken heeft Burundi (96$ pp gemiddeld) het geld harder nodig dan Turkije (4.704 $, dat is meer dan bijvoorbeeld Rusland). Bij benadering hebben ze het geld 47 x zo hard nodig :p. Er zijn 124 landen die armer zijn dan Turkije (gemiddeld), ik neem aan dat daar ook wel landen bij ziojn waar het effectief besteed kan worden. Anyway, als effectiviteit het belangrijkst is, dan ben je ook met me eens dat het land van de voorouders van de meeste inwoners van de stad niet de belangrijkste maatstaf is, dus waar praten we over. Citaat:
|
Citaat:
Wat ons brengt tot de slotsom dat vrijhandel en militaire vredesmissies effectiever zijn. Iets anders laat de structuur van armoede onaangetast, en bestrijdt slechts de symptomen. Nuttige cases, Zimbabwe bijvoorbeeld, of Haïti. Beiden ten onder gegaan aan zich sluiten voor het westen, interne problemen, en de onwil van de buitenwereld om in te grijpen. Stop er geld in wat je wilt, biljoenen desnoods, maar ze slopen de tent harder dan wat voor ontwikkelingshulp ook het op kan bouwen. |
Citaat:
Voor arg. voor, zie eerder dit topic. Overigens wel met je eens dat gemeentes helemaal niet zo'n logische ontwikkelingssamenwerkingsactor zijn (hoewel bepaalde ambtenaren met relevante kennis eventueel wel ingezet zouden kunnen worden). |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
on-ontwikkelings-on-hulp ; seriously waanzinnig :'(
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:43. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.