Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   [WI] Uitleg wiskunde (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1786044)

Sakuraberry 29-12-2009 18:06

Uitleg wiskunde

Hallo iedereen :) !

Kan iemand mij dit uitleggen *over wiskunde* ? :

1) Wat richtingscoëfficiënt en hoe je dat uitrekent.
2) Hoe je gemakkelijk formules maakt & functievoorschrift (bij tabellen een bijbehorend functievoorschrift maken) .
3) Hoe je breuken verkleint , en uitkomsten gelijk in breuken kan schrijven.
4) Stapgrootte van een grafiek bepalen
5) Verschil tussen een functievoorschrift en een formule maken

Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen..
:'(

Rationeel 30-12-2009 00:37

te 'open' vragen.

google, of een basisboek wiskunde zijn in dit geval je beste vrienden :)

Arachnia 30-12-2009 01:43

Citaat:

Sakuraberry schreef: (Bericht 30023319)
-verhaal over wiskunde met opmaak van hier tot tokio-

Opletten op school.

Sakuraberry 30-12-2009 09:50

Citaat:

Rationeel schreef: (Bericht 30024733)
te 'open' vragen.

google, of een basisboek wiskunde zijn in dit geval je beste vrienden :)

Haha , bedankt heb het al geprobeerd maar is niet echt gelukt xD *Niet wat ik precies zocht in ieder geval

Sakuraberry 30-12-2009 09:51

Citaat:

Arachnia schreef: (Bericht 30024768)
Opletten op school.

Eehm over dat verhaal van hier tot tokio, dat heb ik helemaal niet geschreven ? :confused:
Bedankt voor je 'zogenaamde hulp'.. :rolleyes:

arPos 30-12-2009 17:01

Citaat:

Sakuraberry schreef: (Bericht 30023319)
[SIZE="3"]Hallo iedereen :) !

Kan iemand mij dit uitleggen *over wiskunde* ? :

1) Wat richtingscoëfficiënt en hoe je dat uitrekent.

De richtingscoefficiënt is wat een lineaire grafiek op de y-as stijgt per x-as eenheid.
Citaat:

2) Hoe je gemakkelijk formules maakt & functievoorschrift (bij tabellen een bijbehorend functievoorschrift maken) .
Hoe je formules ontleed bedoel je? ik heb zelf nog nooit een formule gemaakt.
Citaat:

3) Hoe je breuken verkleint , en uitkomsten gelijk in breuken kan schrijven.
Om breuken te verkleinen zoek je naar de gemeenschappelijke deler, antwoorden in decimalen omzetten naar breuken is een kwestie van weten hoeveel een breuk van 1 ongeveer voorstelt.
Citaat:

4) Stapgrootte van een grafiek bepalen

Stapgrote is de absolute hoeveelheid die een grafiek veranderd op de y-as per x-as eenheid.
Citaat:

5) Verschil tussen een functievoorschrift en een formule maken
...

mathfreak 30-12-2009 18:57

Even wat aanvullingen op de reactie van arPos:
1)Een lijn heeft de vergelijking y = ax+b, waarbij a de richtingscoëfficiënt voorstelt. Stel dat (x1,y1) en (x2,y2) 2 bekende punten van de lijn zijn, dan geldt: .
2)Hoe je een formule opstelt is afhankelijk van de gegevens in de tabel. Bij een lineair verband krijg je een formule van de vorm y = ax+b, waarbij voor b = 0 sprake is van een recht evenredig verband. Bij een kwadratisch verband krijg je een formule van de vorm y = ax²+bx+c. Bij een omgekeerd evenredig verband krijg je een formule van de vorm x·y = a, en bij een exponentieel verband krijg je een formule van de vorm y = b·gx.
3)Algemeen geldt dat de waarde van een breuk gelijk blijft als je teller en noemer met hetzelfde getal vermenigvuldigt of door hetzelfde getal (ongelijk aan nul) deelt. Er geldt dus: en . Het decimale getal 3,2 kun je schrijven als , ofwel , wat weer te schrijven is als .
4)Als x steeds met 1 toeneemt geeft het verschil in y-waarden de stapgrootte van y aan.
5)Een functievoorschrift geeft aan hoe y afhangt van x. Dit verband tussen x en y wordt ook wel een formule genoemd.

Sakuraberry 01-01-2010 16:09

Bedankt Mathfreak & arPos ^_^!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:43.