Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Mag een niet-advocaat een advocatentoga dragen? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1786680)

Femic 04-01-2010 10:12

Mag een niet-advocaat een advocatentoga dragen?

Ik weet dat het voor advocaten verboden is hun toga te dragen buiten de rechtbank (of plaatsen die daaraan gelijk gesteld zijn), tenzij er ontheffing verleend is, maar hoe zit dat voor niet-advocaten? Mogen die (bijv. op een feestje of een open dag o.i.d.) wel een advocatentoga dragen? Ik denk eigenlijk van wel, omdat er volgens mij nergens iets anders bepaald is, maar u never know..

Lucky Luciano 04-01-2010 10:45

Citaat:

Femic schreef: (Bericht 30040251)
Ik weet dat het voor advocaten verboden is hun toga te dragen buiten de rechtbank (of plaatsen die daaraan gelijk gesteld zijn), tenzij er ontheffing verleend is, maar hoe zit dat voor niet-advocaten? Mogen die (bijv. op een feestje of een open dag o.i.d.) wel een advocatentoga dragen? Ik denk eigenlijk van wel, omdat er volgens mij nergens iets anders bepaald is, maar u never know..

Volgens mij is dat helemaal niet verboden. Het dragen van een toga is namelijk geregeld in het volgende besluit http://www.st-ab.nl/wettennr07/0773-...rganisatie.htm

Hierin staat niet dat het dragen van een toga buiten de rechtbank verboden is, althans niet zo snel ik in 3 minuten kon vinden.

ganralph 04-01-2010 11:19

ik vermoed ook niet dat je als niet-advocaat opgepakt wordt als je met carnaval/halloween een toga draagt;)

Femic 04-01-2010 12:16

Ja in dat besluit (waar LL naar linkt) heb ik ook gekeken, maar daarin wordt aangegeven wanneer een advocaat een toga mag en moet dragen. Ik heb daaruit opgemaakt dat het in andere situaties niet mag. Daarbij komt dat ik weet dat in sommige speciale gevallen 'ontheffing' wordt verleend, het lijkt me dat het dus zonder die ontheffing niet is toegestaan.

En nee, natuurlijk wordt iemand dan niet opgepakt, maar miss wel officieel berispt ofzo.

Lucky Luciano 04-01-2010 12:23

Citaat:

Femic schreef: (Bericht 30040675)
Ja in dat besluit (waar LL naar linkt) heb ik ook gekeken, maar daarin wordt aangegeven wanneer een advocaat een toga mag en moet dragen. Ik heb daaruit opgemaakt dat het in andere situaties niet mag.

Nee, want anders had het er wel ingestaan. Dit gaat puur om het dragen van een toga in een gerechtsgebouw. Er is nergens een artikel dat het dragen van een toga daarbuiten verbiedt.

Femic 04-01-2010 13:04

Maar dat zou bijv. art. 27 lid 2 en 3 totaal overbodig maken?

Citaat:

Artikel 27

1. De advocaten, in hun hoedanigheid binnen een gebouw, dat als gerechtsgebouw dienst doet, optredende ter terechtzitting van een in artikel 1 genoemd college of ter gelegenheid van een ambtsverrichting bij de vervulling waarvan het college of de hiervan lid zijnde rechterlijke ambtenaar het kostuum draagt, zomede tijdens hun beëdiging zijn gekleed in toga met bef.

2. De advocaten mogen de toga met bef eveneens dragen, wanneer zij in hun hoedanigheid binnen een gebouw, dat als gerechtsgebouw dienst doet, optreden ter terechtzitting van een kantonrechter of ter gelegenheid van een ambtsverrichting, bij de vervulling waarvan de kantonrechter het kostuum draagt.

3. Het bepaalde in het tweede lid is van overeenkomstige toepassing, indien een advocaat in zijn hoedanigheid optreedt voor een niet in artikel 1 genoemd rechtscollege, waarvan de leden of een lid ter terechtzitting een ambtskostuum dragen of draagt.

4. Indien het bestuur van een gerecht of de president van de Hoge Raad ter gelegenheid van een terechtzitting of plechtigheid als bedoeld in artikel 20 het dragen van ridderorden en eretekenen heeft voorgeschreven, geldt zijn voorschrift ook voor de advocaten, die de zitting of plechtigheid bijwonen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:19.