Citaat:
Viso schreef:
(Bericht 30046509)
Een aantal jaar geleden kwam er iemand op dit forum met de vraag hoe het kon dat banken geld 'uit het niets' konden creëren. Er werd gezegd dat hij eerst maar eens wat van economie moest leren.
Toen de kredietcrisis uitbrak nam mijn interesse in de economie toe en ben ik boeken van o.a. Willem Middelkoop (overleef de kredietcrisis) gaan lezen. Daarin staat dat je van geluk mag spreken als banken jouw geld maar 16 keer uitlenen in plaats van de 40(!) keer dat schijnbaar ook voorkomt. Middelkoop noemde dit de hefboomwerking die de economie onder druk zet.
Ik moest gelijk aan die kerel denken.
En wat ik ook maar lees over de kredietcrisis, iedereen schept een dramatisch beeld. Ik heb geprobeerd te zoeken naar mensen die beargumenteren waarom de kredietcrisis wel zal meevallen maar kan helemaal niks vinden. Ja, een Nout Wellink die zegt dat de economie weer een voorzichtig herstel laat zien. Maar gek is dat niet met het geld dat in de economie was gepompt.
|
Lol wellink, hier valt deze crisis mee dat heeft m.i. enkele redenen, europa (GB uitgezonderd) zijn iets behoudender dan de VS, daardoor is de directe schade (maar ook groei) kleiner maar ook bijvoorbeeld de marges groter, Nederland is in dit opzicht een prima voorbeeld.
Ten tweede de geldhoeveelheid in omloop en de valutakoers, een land als Nederland (of de VS) heeft in principe genoeg geld in omloop om de hoeveelheid ingezetene van die natie te bevoorraden met omzet in nationale en internationale economie.
Een probleem ontstaat bij een vertrouwensbreuk en een valutaverlies, de euro heeft hier minder last van dan de dollar.
Bij specifiek het Nederlands herstel is Duitsland een grote factor.
Citaat:
En wat ik ook niet snap is dat de kredietcrisis (voor een gedeelte) veroorzaakt is door te hoge schulden en dat we nu alle slechte schulden opgekopen met geleend geld waardoor de schulden nóg hoger worden :confused:. Natuurlijk kun je moeilijk de hele economie laten instorten maar stellen we zo de klap niet uit? Valt de dollar niet een keer als er zoveel dollars worden bijgedrukt?
|
Schuld is een beetje een stom concept, slimmer zou het natuurlijk zijn geld zonder schuld te drukken maar enfin, het probleem is niet de schuld maar de reserves die aangehouden worden om niet te vermijden schuldklappen op te vangen die o.a. door het liberalisme worden gezien als noodzakelijk voor groei (economische groei niet persé samenlevingsgroei of welvaartsgroei).
Een klassiek voorbeeld is de internethype in de jaren negentig.
Waarom de staat dan toch heel links bedrijven opkoopt is omdat sommige bedrijven best rendabel kunnen zijn op de lange termijn voor de staatskas, dit omdat staatsobligaties (jawel weer schuldpapier) normaal gesproken voor een lagere rente gaan als "bankschulden"
Je laatste vraag, geld wordt gedrukt en dat is schuld en daardoor valt elke valuta in feite, dit is o.a. te merken aan prijsstijging, dit vormt zich geen probleem totdat er een abnormaal groot valutaverlies plaatsvind (t.o.v. de "reguliere groei") dit meestal door latente oorzaken.
Wanneer (niet als) crisissen plaatsvinden dan is de vraag ook meer of de marges het toelaten om erdoor te komen.
Citaat:
T_id schreef:
Zolang ze dat doen voor een prijs dat ze er, zelfs bij executieveiling, geen verlies op draaien is dat geen extra financieel risico.
|
Joah, het is meer of ze het voor minder hadden kunnen krijgen.