![]() |
Mooie taalfouten #12
Citaat:
|
:D
|
Te beginnen met dit forum! :mad:
|
Rasmusje had een mooie trouwens vandaag:
Citaat:
|
:o:o
|
Citaat:
bij dwdd laten ze ook vaak dat soort dingen zien enzo :P |
Citaat:
|
Ja het is ook geen spelfout :D
|
Citaat:
|
Maar ik zie het zo helemaal voor me, Rasmusje die naar de radio zit te kijken :cool:
http://img687.imageshack.us/img687/2193/rasq.jpg |
Ooh ik dacht eigenlijk dat je doelde op het feit dat iets je niet kan ergeren. Iemand kan zich slechts ergeren aan iets. Iets kan je natuurlijk wel irriteren.
|
Citaat:
|
Aah ja is ook zo.. alleen die fout viel me op en die andere niet :P
|
Haha die van DP is wel erg zeg.:D
|
Citaat:
Van Onzetaal: 'Ik irriteer me aan haar' wordt als een onjuiste zin beschouwd. Wel juist zijn 'Ik erger me aan haar' en 'Zij irriteert me.' Irriteren betekent 'boos of ongeduldig maken'. Het is een werkwoord dat met een lijdend voorwerp wordt gecombineerd, en niet met het voorzetsel aan. Juist zijn bijvoorbeeld: * Zij irriteert me met haar verwaande gedrag. (me is lijdend voorwerp) * Zijn bazige optreden irriteerde hen enorm. (hen is lijdend voorwerp) Ergeren kan ook met een lijdend voorwerp voorkomen; in de voorbeeldzinnen hierboven past ergeren prima. Maar ergeren kan ook gebruikt worden als wederkerend werkwoord in combinatie met het voorzetsel aan. In de volgende zinnen zijn de wederkerende voornaamwoorden zich, me en je gecursiveerd: * Zij ergert zich aan het grote aantal reclameblokken op de commerciële tv. * Ik erger me aan haar gezeur over die reclameblokken. * Erger jij je ook zo aan haar gezeur? Het komt vaak voor dat taalgebruikers irriteren ook als wederkerend werkwoord in combinatie met aan gebruiken, maar zinnen als 'Daar irriteer ik me mateloos aan' worden algemeen als onjuist beschouwd; ze vormen zelfs een bekende taalergernis. 'Daar erger ik me mateloos aan' of 'Dat irriteert me mateloos' zijn wel juist. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik ging uit van "radio-reclame". Dat streepje hoort daar uiteraard niet. :) |
Citaat:
|
geen idee :')
|
Die topictitel is ook wel een mooie. eerste ontmaagding, wtf.
|
Citaat:
|
Kut!
En hoe moet het dan wel? Nu heb ik faalangst. :( |
Meer dan. :)
|
"Ook in Poten van mijn lijf (Nick Timmermans) neemt je empathie voor de hoofdpersoon ineens andere vormen aan, mits je de weinig onthullende samenvatting in de catalogus nog niet gelezen had. Zonder voorkennis voelt de spanningsboog perfect aan."
Die zin klopt niet. Het moet 'weinig verhullende' zijn :D |
Citaat:
:bloos: |
Vergeet je er niet eentje?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik denk het tweede.
|
Of mensen die veel mandarijnen neuken!
|
Citaat:
|
Ik gebruik een samenvatting van een studiegenoot. Het ding staat bol van de spel- en grammaticafouten: verkeerd gebruik van wat/dat/die/deze, persoonsvormen met een d, d/t-fouten, wouden ipv wilden, 'de kunstenaar zijn werk', 'het grootte voorbeeld', en ga zo maar door. Heel genant eigenlijk voor een derdejaars universitair student.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
het is niet fout, maar sommigen zien het als een 'noodoplossing' voor als je even niet meer weet of het nou kunstenaars'
, kunstenaar's of kunstenaars moet zijn :p |
Niks mis met een noodoplossing. :p Ik vind die zin mooi geformuleerd op die manier trouwens. :o
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het gebruik van 'wouden' is wel ongepast in schrijven. Net als een brief beginnen met "ik".
|
Mijn leraar Nederlands zei altijd: wouden zijn grote bossen.
|
Mijn leraar biologie zei altijd: watten koop je bij de drogist.
|
En wat is er fout aan 'de kunstenaar zijn werk'?
|
Citaat:
Nu kun je je afvragen of je spreektaal mag gebruiken in een samenvatting. Ik zou zeggen: als je 'm inlevert niet, maar als je 'm voor eigen gebruik schrijft wel. |
Citaat:
|
Citaat:
edit: wat ziet het woord gniffelen er trouwens idioot uit... :confused: |
Ja nou eh, als die hele samenvatting van het niveau 'de kunstenaar zijn werk wat ze wouden nadoen' is, word ik er niet bepaald blij van.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:56. |