![]() |
Woorden die dezelfde klank en betekenis hebben.
Hoi,
Op mijn opleiding hadden we het laatste over woorden die een betekenis hebben die in de klank terugkomt. Zoals het Franse woord voor fluisteren 'chuchoter' is. Als je dit uitspreekt bent je het dus automatisch aan het doen. Nou vroeg ik me af of er in het Nederlands ook zulk soort woorden waren. Zelf kwam ik niet verder dan het woord 'slissen'. |
Fappen.
|
Natuurlijk zijn die er, bijvoorbeeld werkwoorden als klappen en sissen, maar ook woorden als koekoek en kievit, vogels die vernoemd zijn naar de klank die ze maken.
Wat voorbeelden van wikipedia die ik zelf wel treffend vind nog: murmelen, tikken, tjilpen, zoemen, piepen, smakken... |
Daar zijn er heel veel van, zoals Vogelvrij al zegt.
Het Japans is daar ook gaaf in, als je bijvoorbeeld zegt dat je 'dokidoki' bent, dan ben je nerveus (dokidoki = het bonzen van je hart). Kijk ook eens hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Onomatopee |
Oh Tof, ik kon maar niet op de term komen :)
|
Is 'bonken' niet klanknabootsend?
|
sijpelen
klikken rampetampen grommen krijsen schreeuwen druppen kraken etc |
Er stond een heel leuk artikel over in de wetenschapskatern van NRC handelsblad afgelopen zaterdag. Als je geïnteresseerd bent is het leuk om te lezen denk ik ;)
|
Knerpen! Van grind of sneeuw.
Knisperen. |
knarsen
bubbelen maar goed, er zijn letterlijk honderden van zulke woorden |
Fappen, soppen, batsen, swaffelen. :cool:
|
En veel dierengeluiden zijn het ook, en dan bedoel ik nog niet eens zozeer het 'waf waf' van een hond, maar meer dingen als 'miauwen' enzo.
|
Citaat:
Ik had fappen al genoemd. :o |
Wiki: Blab (geluid dat de Teletijdmachine van Professor Barabas maakt)
hehe. |
Blubber. Als je er doorheen loopt that is. :P
|
Citaat:
|
Blababas (y)
|
Ik was laatst aan het denken... is het Duitse woord 'Zug' ook een onomatopee?
|
Ja, lijkt me wel :)
|
Lijkt me niet als je naar de andere betekenissen van Zug kijkt, die ouder zijn dan tsjoektsjoek treinen.
En volgens wiktionary is het afkomstig van ziehen. Maar wel leuk bedacht :o |
Citaat:
|
Hm ja er is geen officiële onomatopeecommissie natuurlijk. Het hangt er denk ik een beetje vanaf of er een (ander) Duits equivalent van 'tsjoek' is :o
|
Citaat:
In veel woorden is sowieso wel iets onomatopee-igs terug te vinden. Bijvoorbeeld in woorden als 'glijden' en 'glibberen', ik vind die woorden heel illustratief voor wat ze betekenen. Net zo als 'knapperig' en 'krokant', die woorden hebben dat 'krakerige' al in zich. Prachtig :) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:49. |