![]() |
Psychologie
Hallo iedereen!
Ik wil graag psychologie gaan studeren, maar zoals jullie misschien al weten geldt daar een loting! Nou wil ik, door zoveel mogelijk werk/stage ervaring op te doen, een grotere kans kunnen maken. Nu is mijn vraag aan jullie: wat voor soort werk (stage) sluit goed aan bij psychologie? Het mag ook vrijwilligerwerk zijn. Of iets heel anders dan werken/stage lopen. Als mijn kansen maar worden vergroot! :o Ik hoop dat jullie me kunnen/willen helpen! *O* |
Joehoeee!
|
Jezus mens, je moet ook eens 17 minuten wachten op antwoord zeg, kweek eens wat geduld.
Maargoed, ik zal het principe van een loting uitleggen. Het is een loterij, geen sollicitatie. De enige manier om meer kans te maken, is een hoog eindgemiddelde halen. Je eindgemiddelde is het gemiddelde van je centraal-examencijfers (alleen het beste keuzevak telt hierbij) en je schoolexamencijfers (toetsen die je vanaf de vierde maakt en die meetellen voor het examen). Is het boven de 8, dan kom je in lotingsklasse A. Een cijfer tussen 7.5 en 8 brengt je in klasse B, een cijfer tussen 7 en 7.5 klasse C, een cijfer tussen 6.5 en 7 klasse D, een cijfer tussen 6.0 en 6.5 klasse E, met een gemiddelde onder de 6 maak je geen kans. De kans om ingeloot te worden is 100% als je in klasse A zit. In elke volgende klasse is de kans theoretisch lager. Hoe veel lager dat is, hangt af van de verhouding tussen het aantal aanmeldingen en het aantal plaatsen. Maar in 2007, 2008 en 2009 was het zo dat er nét iets minder aanmeldingen dan plaatsen waren. Daardoor werd iedereen ingeloot. Ik kan natuurlijk niet beloven dat dit in jouw eindexamenjaar ook zal gebeuren. De reden dat er een loting is, terwijl het aantal plaatsen groter is dan het aantal aanmeldingen, is het 'afschrikeffect'. Het was steeds meer zo, dat veel mensen die niet goed wisten wat ze wilden gaan studeren, dan maar een jaartje psychologie gingen doen. Daardoor was er een hoge uitval bij psychologie en dat zorgde voor financiële verliezen voor de universiteiten. Nu er een loting is, kiezen de mensen die niet goed weten wat ze willen niet meer voor psychologie. Daardoor zijn er veel minder aanmeldingen dan eerder en is het aantal aanmeldingen tot onder het aantal lotingsplekken gedaald. |
--> Studiekeuze
|
Citaat:
|
Dan gewoon vragen bij een praktijk of je kan/mag helpen met iets. Wellicht dat je een NLP cursus wil volgen, daar zit ook veel psychologie achter, als ze het een beetje goed doen iig.
|
Citaat:
heeft mij ook geholpen met mijn opleiding..:D |
Bedankt iedereen! Ook Sarah, die eigenlijk geen antwoord op mijn vraag heeft gegeven.
Naamingebruik: wat voor een soort praktijk zou je me aanraden? En hoe ga ik op zoek naar zulke praktijken? |
Maar Sarah heeft wel geprobeerd om je de essentie van een loting duidelijk te maken, zodat je niet "onnodig" je tijd verdoet met een passende bijbaan/stage zoeken en er dan op het laatst achter komt dat je die tijd beter had kunnen besteden aan je vakken zodat je hogere cijfers haalde en dus een lotingcategorie hoger uit zou komen.
Psychologie kom je op heel veel plekken tegen, wat vind je interessant? De eerstelijnspsycholoog is maar een van de functies die te maken heeft met psychologie. |
Citaat:
Het maakt mij niet zo veel uit eigenlijk.. als het maar met psychologie te maken heeft. |
|
Gracias!
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:33. |