![]() |
Processor overklokken
iemand een enig idee hoe je processoren moet overklokken?
ff mijn systeem op een rijtje: Windows Vista Home Premium AMD Phenom X4 Quad-Core GP-9500 processor ASUS M4A785D-M PRO moederbord 7Gb werkgeheugen ASUS ATI EAH 4550 (512 Mb DDR3 video geheugen Overclock GPU@670 MHz, Geheugenklok 750 MHz) Over koeling bestaat geen probleem, 1 CPU koeler, 1 actieve koeler op mijn videokaart en 2 extra actieve koelers in de pc |
Dan nog kan koeling een probleem zijn, want als je een standaard koeler hebt op je processor kan je niets bijzonder, hoogstens 10%.
Dat percentage zou ik overigens ook beginnen en dan stapsgewijs een procent of 1-2 hoger, stresstesten en dan weer kijken of je een stapje hoger kunt. En 1 tip: als je geen verstand hebt van overclocken, niet doen! |
Al gegoogled op 'phenom 9500 overclock' oid? ;)
Maar een Phenom 9500 is vrij waardeloos om mee te overclocken voor zover ik weet. Je hebt geluk als je er 200MHz extra uit kunt persen, en dat zet ook niet echt zoden aan de dijk. Je hebt een Socket AM2+ moederbord, daar kun je zonder problemen een Phenom II inzetten. Die presteren sowieso al stukken beter, daarnaast zijn er de 'Black Edition' varianten die je supereenvoudig kunt overclocken door de multiplier te verhogen. |
Aan overclocken heb ik nooit het nut van ingezien, van een Opel kun je ook geen Ferrari maken. :confused:
TS kan beter naar een nieuwere PC met betere processor uitkijken als hij meer snelheid wilt. |
Is toch juist mooi als je van een Opel een Ferrari kunt maken? Heb je voor minder geld een snellere auto. Nou hetzelfde geldt dus voor CPU's. Ik draai nu een goedkope E7200 op ruim 3,3ghz waarmee ik dus meer prestaties dan bijv een E8400 heb voor minder geld.
Verder zou ik als ik de TS was mezelf maar eens heel goed in gaan lezen in de materie. Zonder kennis van zaken moet je er zoals Wolter al zei niet aan beginnen. Ikzelf heb het jaren geleden geleerd met goedkope Celerons. Uiteindelijk werd het een vaste hobby met heel wat CPU's en subzero koeling :P |
uiteindelijk overgeklokt naar 2450MHz, al een stuk meer dus dan de 2200MHz, ik koop nog een nieuwe koeler want degene die ik net gekocht heb is te groot, en dan probeer ik hem op 2.5/2.6 GHz te laten draaien
|
|
Citaat:
|
Iemand misschien een idee hoe ik mijn htt multiplier kan unlocken? Nog steeds hetzelfde systeem. zie: Dit linkje (CPU-Z)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Als je dat hier moet vragen en blijkbaar geen inventiviteit bezit zelf dingen uit te zoeken niet aan beginnen.
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:49. |