Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   Bemiddelingskosten (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1790146)

velyne 29-01-2010 22:56

Bemiddelingskosten

Nog een vraagje :P

Een halfjaar geleden heb ik 300 euro bemiddelingskosten moeten betalen.
Ik heb ook een contract gekregen dat ik daar kon wonen voor een jaar. Het contract ging via mijn toenmalige huurbaas. De bemiddelingskosten ging via een man die de huurbaas had (ingehuurd).

Die man van de bemiddelingskosten vertelde me dat het eenmalig was, en dat ik nu voor een jaar zoiezo daar kon wonen.

Aangezien het niet klikte met de huisgenoten werd ik verplicht weg te gaan(binnen een week moest ik vertrekken). Had niks anders kunnen vinden(werd gewoon op straat gezet) Dus ben ik naar mijn moeder gegaan.

Nu heb ik DRIEHONDERD euro betaald voor DRIE MAANDEN???? Heb ik nog het recht om (een deel) van de bemiddelingskosten terug te krijgen??? Dit was anders wel HEEL DUUR wonen voor 3 maanden!!!!

kopmuntkip 29-01-2010 23:06

Binnen een week? dat mag niet. die huisgenoten kunnen je veel zeggen.

De bemiddelingskosten en het huurcontract staan los van elkaar, althans, normaal. Ik denk wel dat dit juridisch probleem gericht gaat worden op het feit dat dit geen criminele activiteit kan zijn.
Ik weet niet de status, hoedanigheid en het contact tussen de 2 personen.

velyne 29-01-2010 23:18

Citaat:

kopmuntkip schreef: (Bericht 30141195)
Binnen een week? dat mag niet. die huisgenoten kunnen je veel zeggen.

De bemiddelingskosten en het huurcontract staan los van elkaar, althans, normaal. Ik denk wel dat dit juridisch probleem gericht gaat worden op het feit dat dit geen criminele activiteit kan zijn.
Ik weet niet de status, hoedanigheid en het contact tussen de 2 personen.

De algemene voorwaarden van de bemiddelingskosten waren anders dan het heeft voorgedaan. (niet alleen wat ik heb verteld, maar heb ook 100 euro meer betaald, dan in de voorwaarden staat) Hoe en waar kan ik hier zoiezo werk van maken?

De man van de bemiddelingskosten wil niet terug betalen.

kopmuntkip 29-01-2010 23:25

Citaat:

velyne schreef: (Bericht 30141225)
De algemene voorwaarden van de bemiddelingskosten waren anders dan het heeft voorgedaan. (niet alleen wat ik heb verteld, maar heb ook 100 euro meer betaald, dan in de voorwaarden staat) Hoe en waar kan ik hier zoiezo werk van maken?

De man van de bemiddelingskosten wil niet terug betalen.

Dit is iets voor de civiele rechter, maar denk de kosten niet tegen over de baten zit. Het is wel mogelijk dat je aangifte kan doen, maar op welke grond moet je vragen aan de mensen die daar in thuis zijn. Ik zou het even niet weten. denk er morgen even op terug kom..als er geen antwoord is gegeven.

Als jij 100 euro teveel heb betaald, en hij wilt dit niet terug geven..lijkt mij dit diefstal. Of dat iwaar is? dunnow. een zoete inval is het

velyne 29-01-2010 23:49

Citaat:

kopmuntkip schreef: (Bericht 30141259)
Dit is iets voor de civiele rechter, maar denk de kosten niet tegen over de baten zit. Het is wel mogelijk dat je aangifte kan doen, maar op welke grond moet je vragen aan de mensen die daar in thuis zijn. Ik zou het even niet weten. denk er morgen even op terug kom..als er geen antwoord is gegeven.

Als jij 100 euro teveel heb betaald, en hij wilt dit niet terug geven..lijkt mij dit diefstal. Of dat iwaar is? dunnow. een zoete inval is het

Dit stond ook in de algemende voorwaarden:

5.7. Indien huurder afziet van een huurcontract waarvoor de bemiddelingskosten reeds zijn betaald, wordt in geval van opzegging/ verzuim de kosten van bemiddeling/courtage voor 75% gerestitueerd.

Dus ik krijg 75 % terug???

Boeing 747-400 30-01-2010 11:12

Citaat:

velyne schreef: (Bericht 30141344)

5.7. Indien huurder afziet van een huurcontract waarvoor de bemiddelingskosten reeds zijn betaald, wordt in geval van opzegging/ verzuim de kosten van bemiddeling/courtage voor 75% gerestitueerd.

Maar als ik het goed heb, heb jij toch niet afgezien van het huurcontract, maar heeft de verhuurder dat gedaan? Of bedoel je met 'verplicht' dat je jezelf verplicht voelde om weg te gaan? Iemand anders kan jou nooit verplichten om een woning te verlaten (in ieder geval niet zonder tussenkomst van een rechter).

velyne 30-01-2010 12:36

Citaat:

Boeing 747-400 schreef: (Bericht 30141935)
Maar als ik het goed heb, heb jij toch niet afgezien van het huurcontract, maar heeft de verhuurder dat gedaan? Of bedoel je met 'verplicht' dat je jezelf verplicht voelde om weg te gaan? Iemand anders kan jou nooit verplichten om een woning te verlaten (in ieder geval niet zonder tussenkomst van een rechter).

We zijn samen tot dat besluit gekomen. Omdat ik mij verplicht voelde.

Boeing 747-400 30-01-2010 15:34

Citaat:

velyne schreef: (Bericht 30142187)
We zijn samen tot dat besluit gekomen. Omdat ik mij verplicht voelde.

In dat geval zou ik zeggen dat je inderdaad die 75% terugkrijgt.

Lucky Luciano 30-01-2010 15:51

Citaat:

kopmuntkip schreef: (Bericht 30141259)

Het is sowieso geen diefstal:n foei :nono:

Lucky Luciano 30-01-2010 15:54

Citaat:

velyne schreef: (Bericht 30141344)

Eh deze bepaling hoort niet in een huurcontract thuis. Bemiddelingskosten mogen namelijk niet door de verhuurder in rekening gebracht worden, maar enkel door een externe partij.

Verder ben je dus die 300 euro kwijt, aangezien het bemiddelingsbureau haar werkzaamheden heeft verricht. Het is dus ook logisch dat hij jou niets gaat terugbetalen. Je kan bij je verhuurder aankloppen om die 75% te vragen, maar de vraag is of hij dat doet. Als hij dat doet zou ik maar snel tevreden zijn met 75% van 200 euro, want je hebt geen juridisch geen poot om op te staan. Tenzij je natuurlijk ook nog een overeenkomst hebt met het bemiddelingsbureau.

Daarnaast had je gewoon niet je kamer binnen een week moeten verlaten. Huisgenoten kunnen je niet uit je kamer zetten en de verhuurder ook niet.

kopmuntkip 30-01-2010 16:25

Citaat:

Lucky Luciano schreef: (Bericht 30142698)
Het is sowieso geen diefstal:n foei :nono:

haha! We moeten nieuwe jurisprudentie gaan ontwikkelen:p

Lucky Luciano 30-01-2010 16:30

Citaat:

kopmuntkip schreef: (Bericht 30142813)
haha! We moeten nieuwe jurisprudentie gaan ontwikkelen:p

Ehm, de wet herschrijven zou dan eerder aan de orde zijn. De bemiddelaar heeft namelijk geen goed weggenomen. Dit valt gewoon onder een onverschuldigde betaling en eventueel onder verduistering. Maar daar is hiervan geen sprake.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:21.