Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   zwart werken (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1790243)

shakkie 30-01-2010 22:51

zwart werken

zwart werken is illegaal en bij betrapt worden kan je een flinke boete krijgen.

maar is het echt zo erg om zwart te werken in welke omstandigheden wel en welke niet?

is het voor jongere (mij geval 15) ook zo gevaarlijk om zwart te werken?

ik wil er nog bij zeggen dat dit niet de bedoeling is om te zeggen dat zwart werken goed is want het is illegaal maar ik probeer er achter te komen hoe erg de gevolgen zijn.

kopmuntkip 30-01-2010 23:17

Zwart werken is niet illegaal, maar het is belastingontduikend

NaamInGebruik 30-01-2010 23:38

Citaat:

kopmuntkip schreef: (Bericht 30144232)

Zwart werken is toch de term die aangeeft dat je belasting ontduikt?

Anyhow, feitelijk is het altijd slecht. Want het betekend ook dat je niet verzekerd bent tijdens je werk. Ook aanspraak maken op leningen en huurwoningen zijn lastiger als je geen werk kan laten zien.

Batave 30-01-2010 23:53

Citaat:

NaamInGebruik schreef: (Bericht 30144310)

Anyhow, feitelijk is het altijd slecht. Want het betekend ook dat je niet verzekerd bent tijdens je werk. Ook aanspraak maken op leningen en huurwoningen zijn lastiger als je geen werk kan laten zien.

Gelukkig is dat niet zo'n probleem als je 15 bent ;) Verder kan je bepaalde dingen wel zwart doen, maar zodra je met machines moet werken of wanneer er kans is op letsel zou ik niet zwart werken.

Balance 31-01-2010 01:03

Als je zwart werkt heb je geen contract waar je een beroep op kan doen indien er iets fout loopt. In eerste instantie ga je er natuurlijk vanuit dat het ook niet nodig is, maar stel nou dat jouw baas op een dag toch besluit jou niet meer uit te betalen, dan heb je dus een probleem.
Andere voorbeelden zijn: plotseling ontslag, geen uitbetaling bij ziek zijn, geen goede regeling vakantiedagen, etc.
Onderschat vooral dat ontslag niet, want gaat het wat minder met een bedrijf of word je te duur voor het bedrijf, dan kan je er dus zo uitliggen.

Daarnaast inderdaad de dingen als verzekering en inkomen tonen. Als je aanspraak wil doen op een huisje (misschien over een aantal jaren), dan zal men willen weten dat jij dat kan betalen. Jij hebt alleen geen bewijs dat je een inkomen hebt en dus zullen de meeste verhuurders jou niet willen.

Overigens, als je 15 bent verdien je doorgaans niet erg veel. Zolang jij in het hele jaar minder dan 6000 euro verdient, dan hoef je nauwelijks belasting te betalen. Het wordt pas 'interessant' als je er boven zit en 33% moet gaan afdragen.

kopmuntkip 31-01-2010 21:48

Citaat:

NaamInGebruik schreef: (Bericht 30144310)

Ik doel, dat werken niet illegaal is, maar het gevolg wat je moet afdragen wel strafbaar is.

shakkie 01-02-2010 21:50

bedankt voor julie reactie ik kan er wel wat mee .

ben1234 17-06-2010 10:40

Schijnt zowaar een trend te zijn, dat zwartwerken!

http://fnvbouw.nl/nieuws/Pages/FNV_J...ers__1707.aspx

Zelf zal ik het niet zo snel doen, als je gepakt wordt kun je met een beetje pech je stufie terug storten :P

ColinC 25-06-2010 11:00

Citaat:

kopmuntkip schreef: (Bericht 30144232)

Belasting ontduiken is illegaal dus is zwart werken ook illegaal. ^^

Het hangt eraf in welke sector je wilt werken als 15 jarige?
In de Horeca bijv. zou het wel te doen zijn (zelf ook gedaan) maar in de bouw raad ik het je af.

Duckdoggy 10-07-2010 14:46

zwartwerken is op zich nog niet zo'n probleem volgens mij,
ik teken en schilder zelf heel graag, ik maak ook wel eens iets in opdracht van iemand, verdien ik niet zoveel mee, dat is dan toch nog niet meeteen zwartwerken?
het lijkt wel of al het geld wat je binnenkrijgt dat niet van een ''bedrijf'' is zwart werken is.

kopmuntkip 10-07-2010 16:41

Citaat:

Duckdog96 schreef: (Bericht 30661434)
zwartwerken is op zich nog niet zo'n probleem volgens mij,
ik teken en schilder zelf heel graag, ik maak ook wel eens iets in opdracht van iemand, verdien ik niet zoveel mee, dat is dan toch nog niet meeteen zwartwerken?
het lijkt wel of al het geld wat je binnenkrijgt dat niet van een ''bedrijf'' is zwart werken is.

Ja, ligt er aan wat je winst is.
Stel, je verkoopt een schilderij voor 400 euro en je moest 300 euro inkopen doen voor spullen + 20 uur arbeidsuren = dat geen winst.

Je hebt ook privesfeer, dus binnen de privesfeer mag het..zolang je geen "reclame" maakt om meer te verkopen

Martiño 10-07-2010 18:25

Citaat:

Batave schreef: (Bericht 30144373)
Gelukkig is dat niet zo'n probleem als je 15 bent ;) Verder kan je bepaalde dingen wel zwart doen, maar zodra je met machines moet werken of wanneer er kans is op letsel zou ik niet zwart werken.

De kans dat TS gaat huren is niet zo groot inderdaad, maar het kan bijvoorbeeld ook zo zijn dat als hij een abonnement bij een mobiele provider wil afsluiten, die ook een bewijs van inkomen of iets dergelijks wil zien.

En bij bijna elk beroep loop je kans op letsel, dus je neemt altijd een risico.

arPos 10-07-2010 21:58

Ik zou me niet druk maken om het feit of de belastingdienst er wel of niet achter komt, wat het overwegene wel waard is, is dat als je zwart werkt je geen sociale premies afdraagt, je dus niet beschermt wordt door de ziektewet, geen pensioen opbouwt e.d.

Duckdoggy 11-07-2010 07:43

Citaat:

arPos schreef: (Bericht 30662216)
Ik zou me niet druk maken om het feit of de belastingdienst er wel of niet achter komt, wat het overwegene wel waard is, is dat als je zwart werkt je geen sociale premies afdraagt, je dus niet beschermt wordt door de ziektewet, geen pensioen opbouwt e.d.

pensioen opbouwen zou ik me nog niet zo druk om maken, zou ik pas aan gaan denken als ik 25 ofzo ben

Volk 11-07-2010 09:15

Je hebt kans dat na een maand werken je helemaal niet uitbetaald wordt. En dan heb je geen poot om op te staan.

Sarah 11-07-2010 09:50

Citaat:

Volk schreef: (Bericht 30662811)
Je hebt kans dat na een maand werken je helemaal niet uitbetaald wordt. En dan heb je geen poot om op te staan.

Dat kun je natuurlijk wel voorkomen door te vragen of je per dag of per week uitbetaald kan worden.

Citaat:

Duckdog96 schreef: (Bericht 30661434)

Een bepaald bedrag per maand mag je zelfstandig bijverdienen zonder dat je het hoeft op te geven aan de belasting :) ik kan zo gauw niet vinden hoe hoog die drempel is, maar daar zul je vast niet bovenuit komen.

arPos 11-07-2010 12:18

Citaat:

Duckdog96 schreef: (Bericht 30662753)
pensioen opbouwen zou ik me nog niet zo druk om maken, zou ik pas aan gaan denken als ik 25 ofzo ben

Larie, elk arbeidscontract heeft een pensioenclausule, hoe eerder hoe meer opbouw.

Citaat:

Sarah schreef: (Bericht 30662885)
Dat kun je natuurlijk wel voorkomen door te vragen of je per dag of per week uitbetaald kan worden.

Per dag natuurlijk, handje contantje, eerst zwart gaan werken en dan op je rekening laten storten als loon lijkt me het zwart werken teniet doen

kopmuntkip 12-07-2010 19:56

Citaat:

Sarah schreef: (Bericht 30662885)
Een bepaald bedrag per maand mag je zelfstandig bijverdienen zonder dat je het hoeft op te geven aan de belasting :) ik kan zo gauw niet vinden hoe hoog die drempel is, maar daar zul je vast niet bovenuit komen.

:eek: Dat is de eerst keer dat ik dit hoor. Je bent altijd verplicht om belastingpapieren in te vullen, anders gaan ze gokken en belastinginspecteurs gokken altijd te hoog.

Overigens haal je zelfstandig in de war met ondernemen, zoals een VOF of zelfstandig bedrijf?

Sarah 13-07-2010 08:46

Citaat:

kopmuntkip schreef: (Bericht 30666339)
:eek: Dat is de eerst keer dat ik dit hoor. Je bent altijd verplicht om belastingpapieren in te vullen, anders gaan ze gokken en belastinginspecteurs gokken altijd te hoog.

Overigens haal je zelfstandig in de war met ondernemen, zoals een VOF of zelfstandig bedrijf?

Ik ken anders niemand die belastingpapieren invult voor een oppasbaantje ofzo :o en volgens mij maakt de fiscus zich daar toch niet druk om :p
Er is een drempel voor vanaf welk punt je belasting moet betalen over freelance inkomsten, als je daar ver onder zit en zeker als je gewoon een bijverdienende tiener bent, maakt het toch niet zo veel uit of je het doorgeeft? De belastingdienst zal echt niet gokken dat de inkomsten die een meisje van 14 uit haar tekeningen haalt boven de honderden euro's per maand komen.

kopmuntkip 13-07-2010 13:24

Citaat:

Sarah schreef: (Bericht 30667308)
Ik ken anders niemand die belastingpapieren invult voor een oppasbaantje ofzo :o en volgens mij maakt de fiscus zich daar toch niet druk om :p
Er is een drempel voor vanaf welk punt je belasting moet betalen over freelance inkomsten, als je daar ver onder zit en zeker als je gewoon een bijverdienende tiener bent, maakt het toch niet zo veel uit of je het doorgeeft? De belastingdienst zal echt niet gokken dat de inkomsten die een meisje van 14 uit haar tekeningen haalt boven de honderden euro's per maand komen.

Ja, er is een grens natuurlijk waarbij je niet moet betalen, maar aangifte moet je altijd doen en ben je gewoon verplicht, tenzij de loonbelasting die je hebt betaald hetzelfde is als de inkomstenbelasting

Voor de formele orde moet dat wel. Inspecteurs doen hier gelukkig wel makkelijk over en zijn niet de beroerste, maar je hebt ook nog zeikerds tussen zitten

arPos 27-07-2010 04:37

Citaat:

kopmuntkip schreef: (Bericht 30667739)
Ja, er is een grens natuurlijk waarbij je niet moet betalen, maar aangifte moet je altijd doen en ben je gewoon verplicht, tenzij de loonbelasting die je hebt betaald hetzelfde is als de inkomstenbelasting

Voor de formele orde moet dat wel. Inspecteurs doen hier gelukkig wel makkelijk over en zijn niet de beroerste, maar je hebt ook nog zeikerds tussen zitten

Er is geen formele wet die mensen verplicht een T dan wel TJ biljet in te vullen, zoals je zegt is het aan te raden omdat er anders onvoordelig gegokt wordt, maar veplicht is het nooit geweest.

sterker loonheffing is een niet-directe belasting en als je op de letter van de wet gaat kijken hoef je hem vanwege dat gegeven niet eens te betalen.

MTpower 27-07-2010 12:25

Citaat:

Balance schreef: (Bericht 30144613)
Overigens, als je 15 bent verdien je doorgaans niet erg veel. Zolang jij in het hele jaar minder dan 6000 euro verdient, dan hoef je nauwelijks belasting te betalen. Het wordt pas 'interessant' als je er boven zit en 33% moet gaan afdragen.

Zwart werk betaald over het algemeen wel beter als je zo jong bent. Met zwart werk kun je makkelijk 5 euro per uur verdienen als 15/16 jarige, tegenover €2,50/€3,00 wit.

wila42 03-08-2010 06:56

Zwartwerken wordt door de regering zelf in de hand gewerkt.
Als ik om me heen kijk, dat iemand in een snackbar 4 euro verdiend(18jr) dan is dat in en in triest.
Kun je nog geeneens een pakje sigaretten van kopen.

Martiño 03-08-2010 14:53

Citaat:

wila42 schreef: (Bericht 30718855)
Zwartwerken wordt door de regering zelf in de hand gewerkt.
Als ik om me heen kijk, dat iemand in een snackbar 4 euro verdiend(18jr) dan is dat in en in triest.
Kun je nog geeneens een pakje sigaretten van kopen.

Want de regering bepaalt hoeveel salaris de eigenaar van die snackbar besluit om aan zijn werknemers te betalen? :confused: Die snackbareigenaar mag gerust boven het minimumloon uitbetalen hoor.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:30.